Kapitel 1 - Planen

10 2 1
                                    

Lyn har alltid varit perfektionist så när hennes BFF My föreslog att de skulle ut i skogen tog Lyn det som hennes ansvar att komma med en plan. Hon höll i hela utflykten. Det skulle vara Lyn, My och Alex. Alex var Mys barndomskompis. De skulle vara ute från fredag kväll till söndag eftermiddag.

Lyn kom fram till mötesplatsen, hennes mamma skjutsade dit henne. Mamman frågade om det verkligen var säkert för ett par 15-åriga flickor att vara ensamma i skogen.

- Finns det inte rovdjur? Eller ännu värre: det kan finnas hemska män där ute!

- Mamma chilla! My kan försvara oss och hon har lärt mig lite om hur man försvarar sig.

Lyn stod och viftade med armarna för att visa att hon kan.

Sen säger hennes mamma- ok men var försiktiga jag hämtar dig här vid elva ses då ha kul och skriv till mig okej? Hejdå.

-Hejdå mamma!

Samtidigt som hennes mamma åkte kommer en ny bil, Alex kommer ut och går till bakluckan för att hämta hennes packning. Alex är den där tjejen som man antingen hatar, vill va eller vill ha. Sen hoppade My ut och ropade:

- Hey girls! sen gick de in i skogen.

Alex pratade bara med My under vandringen men My pratade med båda. Alex och Lyn var okej med varandra men några veckor innan hajken blev de ovänner på riktigt de har alltid ogillat varandra men efter det senaste grälet tålde de inte varandra därför planerade My att få de att bli vänner igen men hon visste inte att de aldrig tyckt om varandra, du vet typiskt tjej drama.

Ungefär en halvtimme in i skogen gick Alex bredvid Lyn men pratade fortfarande inte med henne sen när My tittade bort la Alex krokben för Lyn så hon ramlade framstupa. Sen sa Alex:

-Oj! E du okej?

Lyn tittade argt på Alex och sa:

-Jaså nu kan du prata med mig!

Sen tittade hon på My och sa:

-Hur långt är det kvar?

My svarade med ett kort:

-2 kilometer.

Sen fortsatte de fram, det blev en dålig start på hajken men den blir nog bättre? Det hade redan blivit eftermiddag när de kom fram för Lyn hade stukat sin fot ganska illa men hon ville inte förstöra för My, de var tvungna att ta många pauser så de åt på fel plats men de åt.

 De gjorde i ordning campingplatsen, tog bort kottar, satte upp tältet och fixade deras eldstad.

Skogens hemlighetWhere stories live. Discover now