Alattvalóóóóók!
Ma folytatjuk az okos fejetek okítását! (Csak vicceltem, nem vagytok okosak.)
Mind idegyűltetek?
REMEK!Az összetett szavak csodáit tekintjük át, így nyissátok tágra a gubátok!
Összetett szó = előtag + utótag.
Fogtátok?Nos, az összetett szavak a szóösszetételek eredményei lényegében, így nyilvánvalóan ezekről lesz szó.
Fontos elmondani, emberkék, hogy az összetett szavak általában mást jelentenek különírva és egybeírva.
hat ökör = hat állat
hatökör = ügyefogyott ember (mint ti, alattvalók)
Az összetett szavak mindig egybe vagy kötőjellel írandóak!
MIÉRT?
Mert egy fogalomnak számítanak, suták!Ha az összetett szó két értelmes tagból áll, akkor azt egybeírjuk!
celofáncsomagolás (amit a nyakatok köré tekerek, ha értetlenkedtek), energiagazdálkodás(ami nálam nincsen, mert roppant fárasztóak vagytok mindannyian)
Szótagokat fogunk számolni, butuskák!
6 vagy annál kevesebb szótag szerepel -> AKKOR EGYBEÍRJUK!
gyermekrajzpályázat - gyer-mek-rajz-pá-lyá-zat (6 szótag)
(Igen, pont ezen a szinten vagytok, mint ennek a pályázatnak a résztvevői!)6-nál több szótag esetén -> KÖTŐJELET HASZNÁLUNK!
főosztályvezető-helyettes - fő-osz-tály-ve-ze-tő-he-lyet-tes (9 szótag)
(Kerestetik! Az előzőn elhagyta a fejét... mert valaki... letörte neki...)Kivétel ezek alól a jelentéstömörítő összetételek.
barázdabillegető (ba-ráz-da-bil-le-ge-tő)
Ebben az esetben is egybeírjuk őket, annak ellenére, hogy jelen esetben 7 szótagból áll.KÖVETKEZŐ
IGEKÖTŐS ÖSSZETETT SZAVAK
Egy szótagos igekötők esetén:(be, ki, le fel, meg, el, át rá stb)
(Leggyakoribb igekötők: be, ki, le, fel, meg, el, át, rá, ide, oda, szét, össze, vissza stb)
Szótagszámlálásnál nem vesszük figyelembe ezeket, egyszerűen csak kihagyjuk őket. ÉRTITEK?!!?!?
TEHÁT: gyomorsavtúltengés (Miattatok szenvedek benne!)
gyo-mor-sav-túl-ten-gés (6 szótag - túl = 5 szótag azaz egybeírjuk, mint feljebb megtanultuk!)
Kettő vagy több szótagos igekötő esetén: (vissza, össze stb)
Ebben az esetben figyelembe kell vennünk az igekötőt is a számolásnál!
TEHÁT: kölcsön-visszafizetés (A számlaszámom privátban küldöm a sok tanításért cserébe, fattyak!)
köl-csön-visz-sza-fi-ze-tés (7 szótag, azaz kötőjellel írjuk)
Ebben a "vissza" külön összetételi tagnak számít, tehát egy külön értelmes szónak. Azért, mert két szótagból áll. (visz-sza, ösz-sze)KÖVETKEZŐ!
ANYAGNEVEK HELYESÍRÁSA
Anyagnév (vas, alumínum, papír stb) + egyszerű főnév = egybeírjuk
(Egyszerű főnév, azaz nem tudjuk több értelmes tagra bontani!!!!)
vasbéklyó(Nyakatokra húzom, ha nem tanultok!)
Anyagnév: vas
Egyszerű főnév: béklyóaranylánc
Anyagnév: arany
Egyszerű főnév: láncAnyagnév + összetett főnév = különírjuk!
(Összetett főnév, azaz kettő vagy több értelmes tagból áll!!!!)papír zsebkendő
(Igen, alattvalók, vegyétek csak elő, kelleni fog!)
Anyagnév: papír
Összetett főnév: zsebkendő (zseb+kendő)
Két értelmes tagra bontható!
arany nyaklánc
Anyagnév: arany
Összetett főnév: nyaklánc (nyak+lánc)
Fogtátok???A KÉT KETRECBEN CSÜCSÜLŐ MIHASZNA, SZERENCSÉTLEN PROFILBIRTOKOS ELHELYEZ EGY LINKET A KOMMENTSZEKCIÓBAN! HASZNÁLJÁTOK, HA MÁR SEMMIT SEM FOGTATOK FEL EBBŐL!
...
– Jézusom, fejezd már be, Lucifer! Szerinted ebből értett bárki bármit?
– NE SÉRTEGESS! MÁR EZERSZER MONDTAM, DE CSÖNDET A KETRECBEN!
ESTÁS LEYENDO
A sátán segít
De TodoA sátán és démonjai úgy döntöttek, eljött az ideje, hogy megsegítsék a Wattpad sanyarú sorsú írót. Nem, nem sátánista tippekről lesz szó, az egy másik könyv. Gyere, írjunk együtt könyvet! Helyesen!