الفصل الأول
"ليت الايام تعود يومًا ما كنت فعلت هذه الأخطاء ليت الزمن يرجع بي إلى الوراء لوقفت عقلى عن قراراته الحمقاء وأترك لقلبي القرار الاول والاخير....سامحينى محبوبتي...سامحيني"
يشرق صباح يوم جديد فى مدينة الجمال الساحر عروس البحر المتوسط بلد الجمال والاطمئنان نعم هى مدينه الاسكندريه تشرق الشمس فى فيلا عاصم توفيق فى اوضه بطلتنا الجميله ذات الجمال الآخذ للانفاس تفتح بطالتنا عيونها الخضراء .
نوران ببتسامه مشرقه ..اصبحنا واصبح الملك لله ولا اله الا الله وحدجه لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير ،رب اسألك خير ما فى هذا اليوم وخير ما بعده واعوذ بك من الشر ما فى هذا اليوم وشر ما بعده رب اعوذ بك من الكسل وسوء الكبر رب اعوذ بك من عذاب النار وعذاب القبر .
قامت نوران واغتسلت وتوضأت وصلت صلاتها وارتدت بنطال من اللون الاسود وتشيرت من اللون الابيض وتركت لشعرها العنان وأرتدت كوتشي من اللون الابيض.
نزلت نوران درجات سلم الفيلا برشاقه واتجهت إلى غرفة السفرة كان والدها جالس يقرأ الجريدة مثل كل يوم
اقتربت نوران منه وقبلته من خده ..صباح الخير على احلى اب فى الدنيا.
عاصم بحب ..صباح النور على احلي بنوته شافتها عينيا.
ابتسمت نوران بحب لوالدها الحنون ..مالك انهاردة حلو كدا ليه؟؟
ضحك عاصم بصوت عالى..بكاشه هو بقا فيا حيل ولا جمال.
نوران بغمزة ..مفيش زيك يا باشا دا انت اصغر من شباب اليومين دول دا انا اخاف تتجوز من ورايا.
عاصم بحزن ..خلاص بعد امك الله يرحمها مفيش حد يقدر ياخد مكانها.
ابتسمت نوران بحزن ..الله يرحمها واكملت محاولة تغير الحديث هتعمل ايه انهاردة ؟؟
عاصم ..هروح الشركه وبعدين هطلع على البلد فى حاجات عمك عايزها وهرجع على بليل...وانتى هتعملى ايه؟؟
نوران ..هطلع الاول على شهد علشان وحشانى وهروح الجمعيه بتاعتي.
عاصم ..مش هتبطلى مشوار الجمعيه دا ما انتى عملتيها وبتساعدي المكفوفين فايه لازمتها تروحي كل يوم؟
نوران..علشان بحس انهم اخواتى بحب اخفف عنهم بحب اشوف ابتسامتهم.
ابتسم عاصم على طيبه قلب ابنته ..ماشي يا نوران روحي بس متتاخريش.
قبلته نوران معلي وجنته ..ماشي يا احلى اب فى الدنيا
خرجت نوران و الفرحه تغمرها....
عاصم انتظر حتي خرجت نوران واتصل بشخص ..الو.
الشخص ..هاا هتنفذ امتي؟!
عاصم ..خلال الفترة اللى جايه بس نوران فى امان صح؟!
الشخص ..اكيد متخافش يا عاصم باشا.
عاصم ..تمام لو كدا هيبقا التنفيذ اخر الشهر.
الشخص ..ماشي يا عاصم خد وقتك.
قفل عاصم مع الشخص الغريب دا ..ربنا يستر
عند نوران خرجت من الفيلا وركبت سيارتها بسعاده وقادتها بجنونها المعتاد.
نوران ..الو يا شوشو.
شهد بنوم ..الو يا ست المزعجه عايزة ايه؟؟
نوران..دا انتى إللى كسوله فى حد ينام لحد دلوقتى؟!!
شهد ..مش انا عملت يبقا في...
نوران ..طيب يا كسولة قومي خودي دش وصلى وهعدى عليكي.
شهد بحماس ..هنروح الجمعيه صح؟!!
نوران ..صح يلا قومي.
شهد..اشطا.
وقامت شهد وأخذت حمام وأدت فرضها وأرتدت بنطال من اللون الازرق وتشيرت من اللون الاسود وجمعت شعرها على هيئة كعكه وأرتدت نظرتها النظر.
ونزلت قابلت نوران وركبت وذهبوا إلي الجمعيه.
دخلت نوران و شهد الجمعيه واتجهت نحو مكتب مديره الجمعيه
نوران ..قوليلى ايه اخبار الجمعيه والحالات هنا؟؟
المديرة ..كل حاجه ماشيه زى ما انتى طلبتى.
نوران ..طيب كويس فى حالات جديدة؟؟
المديرة ..اة فى حاله لسه جايه امبارح.
نوارن ..راجل ولا ست؟!!
المديرة ..راجل.
نوران ..طيب وايه قصته...وسبب فقدانه للبصر؟؟!..وسببها حادثه ولا مولود بيها؟؟
المديرة..هو عمل حادثه ادت الى فقدان النظر.
نوران ..مقالش تفصيل؟!!
المديرة ..لا.
نوران ..طيب احنا آخر الشهر هختار حالتين اسفرهم برا علشان اعملهم العمليه.
المديرة..بس ديه تكاليف كبيرة.
نوران ..لا عادي كل دا عليا المهم عايزة اشوف الحاله الجديدة.
المديرة ..اتفضلي هو فى غرفه 306.
نوران ..اسمه ايه؟
المديرة ..يامن .
ذهبت نوران إلي هذه الغرفه ويوجد لديها فضول لتتعرف على الحاله الجديدة وتعرف قصتها.
طرقت نوران باب الغرفة.
يامن ..اتفضل.
دخلت نوران الغرفه واقتربت منه بدهشه من وسامته وجمال عينيه التي سحرتها من اول نظرة عضلاته المفتوله وشعرة المنمق وجسده الرياضي وأناقته التي تدل انه غير محتاج لجمعيتها.
يامن ..احم حضرتك هتفضلي تبصيلي كتير بإعجاب.
نوران باحراج..اسفه بس مستغربه انك جيت الجمعيه وباين على حضرتك انك يعني مش محتاج.
يامن بحده ..بتهيألى دا سؤال شخصي وبردو اعرف ان حضرتك مش جايه تطرديني يعني.
نوران بإحراج..اكيد لا يعني...بس انا مش فاهمه بتتكلم معايا بالطريقه ديه ليه؟؟...كأنك مش قابل النقاش.
يامن بحده .. وانتى مين اصلا علشان احكيلك عن حياتى؟؟.....اعرفك منين انا هو انتى بتستجوبيني؟؟
نوران ودموعها بدأت تتجمع فى عينيها ..اكيد لا يعني مش بستجوبك بس انا نوران صاحبة الجمعيه ديه ومن شغلى انى اعرف كل حاجه عن حياتك علشان اعرف اساعدك وبعدين ليه حضرتك بتكلمنى بالأسلوب دا؟؟!
يامن بعصبيه.. علشان انا معرفكيش ومش حابب احكيلك حياتي انا مكونتش تلميذ عندك علشان تستجوبيني.
نوران ودموعها انسابت من عينيها ..انا اسفه انى أدخلت فى حياتك او ضايقتك.
وخرجت نوران تجري من الغرفة وعينيها مليئة بالدموع
ندم يامن أنه أحزنها وهي تبدو بريئة برائة الأطفال ندم انه كان السبب فى نزول دموعها.
يامن ..فوق انت مالك بيها تزعل متزعلش انت ملكش دعوه.
خرجت نوران وقفت خارج الغرفة وبدأت بالبكاء
جائت إليها فتاة صغيرة عمرها سنوات تشد سروالها.ض
نوران بدموع ..ازيك يا سارة.
سارة ..بتعيطي ليه يا نونا؟!
نوران وهي تمسح دموعها ..انا مش بعيط خالص اهو.
سارة ..لا بتعيطي انا سمعت يامن وهو بيزعقلك.
نوران بطفوله..دا انسان وحش وبارد.
ضحكت سارة.. لا بس عارفة يا نونا دا طيب اوووى وامبارح لما جيه جاب معاه شوكلاتات كتير لينا لعب معانا كتير هو مش وحش بس هو اكيد فى حاجه مضايقاه علشان كدا زعقلك يا نونا
نوران ابتسمت..صح هو اكيد مضايق وانا خلاص سامحته.
قبلتها سارة علي وجنتها ..متعيطيش تاني يا نونا ماشي.
احتضنتها نوران بحب ..ماشي يا قلب نونا.
كان يامن يتابع الموقف كله وكان يسمع صوت طفلته الصغيرة وكم هي بريئة وسامحته بسرعه بدون حتي أن يعتذر إليها.
خرجت نوران من الجمعيه وجدت شهد تلعب بالكرة مع طفل صغير وتجرى خلفه عندما وجدت نوران ولاحظت وجود أثر دموع على وجهها أسرعت إليها...
شهد بقلق..مالك يا نوران فيكي ايه؟؟!!
نوران ..مفيش هحكيلك بعدين.
شهد ..طيب كونت عايزه اقولك على حاجه.
نوران ..ايه قولى؟!
شهد ..كونا عايزين نعمل عندك حفله فى الفيلا نخرج فيها المكفوفين من الجو إللى هما عايشين فيه ونحسسهم انهم مش عبء على المجتمع وان الحياة موقفتش على كدا....وان من حقهم يعيشوا زينا عايزة... اديهم امل فى بكرا وان بكرا احلى من النهاردة.....عايزة ارجع ثقتهم بنفسهم تانى....هاا يا نوران موافقه؟؟!
ابتسمت نوران ..اكيد موافقه وانا هجهز الحفله بنفسي واعملها آخر الاسبوع.
شهد بحماس ..تمام جدا وانا اقول لمديرة الجمعيه تعرفهم علشان يجهزوا وبكرا انا هنزل اجيب ليهم لبس جديد لكل واحد على ذوقي ايه رأيك؟؟!
نوران ..اشطا جدا.
خرجت نوران و شهد من الجمعيه وهما يتكلمان فى تفاصيل الحفله وتجهيزاتها وهما سعيداتان انهما قادرتان علي مساعدة الناس الأخري المحتاجه للمساعده ورسم البسمه على وجوههم
" احلى حاجه ان الانسان يرسم على وش شخص تانى ابتسامه او ضحكه من القلب ويهون عليهم وجعهم ويحسسه ان الدنيا لسه بخير كل واحد بيمد ايديه للتانى هيجي اليوم إللى لما يحتاج حد جمبه هيلاقي الف ايد تتمدله ياريت كل واحد يساعد ذوي الاحتياجات الخاصه حتى لو بكلمه بس يحسسهم انهم مش ناس غريبه عننا وان الدنيا ديه ليهم زي ما هي لينا بلاش نجرحهم لانهم بيحسه زينا واكتر كمان مننا "
عادت نوران إلي المنزل وهي تفكر لما عاملها يامن هكذا؟؟. بالرغم من انها تشعر انها لم تضايقه بالكلام هي فقط أرادت أن تعرف ما هي قصته أرادت فقط مساعدته تشعر ان خلفه غموض كثير..
نوران ..شكلك هتعبني معاك يا سي يامن انت.
عند يامن كان يجلس يفكر فى هذة الطفله البريئة التى اقتحمت حياته وتفكيره وكان لديه الف سؤال يريد معرفة اجابتهم..... لماذ هي مهتمة بحياته؟؟... لماذا تسأل عنه؟؟! لماذ تستغرب وجوده هنا؟؟! هل هي رافضه وجوده؟! ام تحبه وهو لم يفهم لكن الشئ الذي متأكد منه انها أصبحت طفلته..
"الحب شعور مفاجئ يأتي دون انذار سُرعان ما نبدأ ان ننكر وجودة ونحكم عقولنا بأن الحب هو مجرد جوارح والألام جديدة تحيا لمن يترك قلبه يختار الطريق ويثبت ان الحب هو مجرد سعادة بين شخصين "
عاد يامن الي منزله الذي كان يشعر فيه انه وحيد.
والدة يامن ..امرأة مطلقه تسعي إلى جلب المال وان تثبت لطليقها انها قويه من بعده ولم تهتم بابنها او بمشاعره.
والدة يامن 《 كوثر》.. انت جيت يا يامن؟؟
يامن..اة زي ما حضرتك شايفه رجعت للسجن بتاعي تانى
كوثر بسخريه..سجن
يامن ..ايوة سجن الوحده إللى عايش فيها وكل واحد فيكم عايش حياته.....مش مهم انا برجع متاخر او لا... عمرى ما شوفت في عين حد منكم نظرة قلق او حب... اتعب اروح فى داهيه عادى هو كبير ويعرف يتصرف.... حياتى كلها بقت مقتصرة على الاوضه إللى محبوس فيها فوق ديه ولو خرجت او حاولت ارفه على نفسي.... خرجت ليه؟؟روح احسن شوفلك شغلانه بدل اقعدتك ديه.... دا كل كلامكم عمرى ما شوفت منك نظرة حنيه او حب او خوف لا اهم حاجه مصلحتك وانك تكوني من سيدات المجتمع الراقي ومعاكي فلوس وتثبتي لطلقيك انك متهزمتيش وانك اقوي منه.
كوثر بحنان ..يامن افهم انا مليش غيرك فى الدنيا ديه مش بحب ابين خوفي عليك علشان متقولش انا مش صغير.
يامن بسخريه..عيل صغير حتي العيل الصغير بتاع زمان مكانش بيشوف منكم حنيه كل حاجه بنسبالكم المركز والشغل والتنافس إللى بينكم من زمان.
جلست كوثر على الكرسي بدموع واكتشفت ان النقاش مع ابنها خسران وهي السبب ان يقال هذا الكلام.
يامن ..بلاش نتكلم فى الماضي علشان هنجرح بعض اكتر من كدا انا طالع السجن بتاعي تاني.
صعد يامن الي غرفته ورمي نفسه على السرير وتذكر طفلته الصغيرة وصوتها الرقيق ومن الاكيد ان شكلها مثل صوتها بالضبط وكم هي طيبه وممكن تضحي بسعادتها مقابل انها تشوف سعادة غيرها.
عقل يامن ..فوق كدا وركز انت مينفعش تحبها لأنك هتجرحها كفايه الناس إللى جرحتهم.
القلب ..مش ممكن هي إللى تفوقك وترجع تعيش حياتك تانى.
العقل ..لا كلهم بيحبوك فى الاول وبعد كدا الكل بيبعد وانت إللى بتتجرح تانى.
يامن ..بس انا هنساها هي اصلا مش تعنيلي حاجه.
نام يامن بعد تفكير طويل.
أشرقت شمس يوم جديد فتحت بطلتنا عيينها كالعاده وتوضأت وأدت فرضها ونزلت درجات السلم.
عاصم ..ايه يا نوران مشوفتكيش امبارح لما رجعت.
نوران ..رجعت تعبانه ونمت ومحستش بنفسي.
عاصم ..طيب يا نوران انا لازم اسافر اخر الاسبوع وهقعد يومين كدا فى البلد.
نوران باستغراب..ليه يا بابا كل دا؟؟!
عاصم بتهرب..مفيش مشاغل مع عمك يا نوران .
ليان..طيب انا كنت عايزة اعمل حفله صغيرة فى الفيلا.
عاصم ..ماشي يا نوران موافق.
نوران ..طيب يا بابا هخرج انا بقا.
عاصم ..ماشي يا حبيبتى ربنا معاكى.
خرجت نوران واتصلت بشهد.
نوران ..الو يا شوشو؟.
شهد ..نعم يا زفته فى ايه تاني؟؟
نوران ..هستناكى فى النادي.
شهد ..ماشي هلبس واجيلك.
أرتدت شهد ترينج رياضي وجمعت شعرها على شكل كعكه وأرتدت نظرتها ونزلت.
بعد فترة وصلت شهد النادي وهي تدخل اصتدمت بشخص ووقعت منه نظراته الشمس وتكسرت.
شهد ..سوري.
الشخص بحده..نعم سوري ايه انت مش شايفه كسرتي ايه؟!!!
شهد ..حته نضارة وسهل اجيبلك غيرها.
الشخص ..ههههه شكلك متعرفيش سعرها كام؟؟
شهد..لا أعرف ونص ليه شايفني ايه جاهله؟؟
الشخص بسخريه ..بلاش اقولك انا شايفك ايه.
شهد بأصرار..لا قول.
الشخص ..راجل فى نظري انتي شبه واحد صاحبي.
جرحت الكلمة شهد كثيرا وجرحت انوثتها وأرادت أن تستعيد كرامتها ..على الاقل ارجل منك وعندي ذوق اعرف اتكلم بيه مع الناس مش انسانه قليله الذوق.
تركته ورحلت من دون أن تستمع له....
الشخص ..هتروحي مني فين هجيبك يعني هجيبك.
ذهبت شهد عند نوران والدموع محبوسة في عينيها
نوران بخضه ..مالك يا شهد؟!!!!
شهد بدموع ..شخص بارد خبط فيه و........
نوران ... متزعليش يا قلبي ولا تزعلى نفسك انتى قمر اصلا وبعدين خلاص بقا انتى خدتى حقك منه تالت ومتلت.
شهد ..الصراحه كان شكله مسخره وانا بهزقه.
ضحكت نوران بصوت عالى فى الوقت الذي دخل فيه يامن النادى وسمع صوت ضحكات نوران...
يامن لنفسه ..مش معقوله تكون هنا بس انا سامع صوت ضحكتها وصوتها.
نوران كانت تنظر إلي الناحيه الأخري ورأت يامن وهو يجلس على منضدة بجانبهم.
نوران ..ايه إللى جابوا هنا؟؟..... وهو ليه مش فى الجمعيه؟؟.... ممكن يكون نسي بعد إللى حصل بينا.... اكيد لا... انا اصلا مغلطش فيه... طيب اروح اسلم عليه ولا اطنش؟....لا انا هطنش انا مليش دعوه بيه.
هنا جاء شخص وجلس مع يامن
عند يامن....
الشخص ..وحشنى يا وحش بقالى كتير مشوفتكش.
يامن ضحك ..وانت كمان وحشتنى اووى ياض يا جاسم.
جاسم ..ما انا لو وحشتك كونت سالت.
يامن ..معلش بقا يا جاسم انا عارف انى قصرت معاك الفترة إللى فاتت بس خلاص هنشوف بعض كتير .
جاسم ..ان شاء الله.
عند نوران و شهد.....
شهد..اهو يا نوران.
نوران..مين دا إللى بتشوري عليه؟!!
شهد .. الراجل إللى قاعد على التربيزة مع. دا.
نوران ..اة مالوا؟؟!
شهد ..هو دا إللى اتخانقت معاه.
نوران ..واوو دا مزز اووى...!!!
شهد ..اة مزز بس بارد وشايف نفسه.
نوران ضحكت ..خلاص ملناش دعوه بيه تعالى نلعب basket شويه ونروح.
شهد ..اشطا يلا.
ذهبت نوران و شهد ليلعبا basket وبعد فترة كل واحده ذهبت إلي بيتها
انتهى البارتاحببت اعمى
أنت تقرأ
احببت اعمى
Mystery / Thrillerليت الايام تعود يومًا ما كنت فعلت هذه الأخطاء ليت الزمن يرجع بي إلى الوراء لوقفت عقلى عن قراراته الحمقاء وأترك لقلبي القرار الاول والاخير....سامحينى محبوبتي...سامحيني"