._Bab 4_.

13 2 1
                                    

Keesokan harinya, Diana dan Nadirah bangun tepat pukul 6.30 pagi untuk menunaikan solat dan bersiap. "Siap dah semua? Mari sini breakfast." Pelawa Mama Ila. "Ada apa-apa jadi ke semalam?" Soalan yang datang secara tiba-tiba oleh Mama Ila itu membuat kedua gadis itu terdiam. Mama Ila tertanya-tanya mengapa Diana, kawan karib anaknya yang sudah dia anggap seperti anaknya sendiri itu kelihatan murung.

"Tak ada apa-apalah mama." Jawab anaknya. "Ana ni ha, semalam dia ajak shopping baju tapi tak jumpa yang berkenan, itu yang nampak macam murung tu." Sambung Nadirah panjang. Seperti tahu apa yang terlintas di dalam fikiran ibunya itu. "Tak perlu bohong lah Nad mama tahu sangat riak wajah si Ana ni." Kata Mama Ila faham akan situasi yang terjadi. " Mesti ada something yang jadi berkaitan dengan masa silam kamu kan?" Soal Mama Ila lagi.

"Kalau mama dah tahu kenapa tanya?" Jawab Diana menyampuk perbualan mak dan anak di hadapannya. "Mama tanya nak kepastian Ana. Mama risau apa yang jadi dulu terjadi lagi." Intonasi Mama Ila sangat ikhlas dengan kerisauan itu membuatkan mata Diana terasa hangat. "Mama jangan risaulah Ana dah tak macam dulu. Sekarang Ana kuat." Katanya tersenyum sambil mengesat air mata yang jatuh ke pipi gebu miliknya.

"Sudahlah tu Ana, kami tahu kau kuat. Dah jangan menangis depan rezeki. Tak elok tau." Nadirah berkata dengan nada memujuk. Mama Ila mengganguk tanda setuju dengan apa yang anaknya sampaikan itu.

Memandangkan mereka tiada kelas pagi itu, mereka hanya ke kafe ChartCharm untuk membeli makanan tengah hari mereka. "Assalamualaikum, Aila tak ada ke harini Kak Nia?" Tanya Diana kepada senior Aila di kafe itu. "Waalaikumsalam, tak ada, dia ada kelas pagi tadi, patutnya dah tamat dah kelasnya." Jawab Kak Nia dengan nada yang sopan-santun. "Okeylah kalau macam tu, Kami order macam biasa tau kak." Kata Nadirah di sisi Diana. Kak Nia angguk tanda faham akan apa yang dikatakan.

Sedang mereka berdua duduk dan menikmati makanan mereka, mereka diterjah oleh seorang gadis secara tiba-tiba. "Hiii korang! What's up?" Terjah Aila membuatkan dua gadis itu terenjut bahu. "Ya Allah, Aila! Takde adab ke? Terperanjat akulah." Nadirah marah pada gadis Aila itu. Kelakuan kebudak-budakan dua gadis itu berjaya membuatkan Diana mencoreskan senyuman di mukanya. Aila duduk bersama mereka lalu berkata "Korang, aku ada berita sebenarnya nak bagitahu korang."

Kata-kata yang keluar dari mulut Aila membuatkan mereka berdebar. Banyak kemungkinan terlintas dalam fikiran apabila ayat itu disebut. "Apa beritanya?" Sebut Nadirah tertanya-tanya. Diana pula merenung Aila dengan persoalan yang sama di minda. "Aku tadi ada nampak sorang perempuan ni muka dia macam aku kenal tapi tak ingat lah." Sambung Aila mengakhiri pertanyaan dua rakannya itu.

Dengan kata-kata milik Aila itu, mereka boleh mengacam tentang siapa Aila sedang cakapkan. Tetapi mereka diam dan tidak ingin membuka buku silam mereka.

HANYA KAU YANG TAHU [OG]Where stories live. Discover now