Sedar

6 0 0
                                    


Selepas siap solat Faeeq menengok jam Yang baru pukul 10:25a.m. "lambat lagi nak masuk kelas"bisikan Faeeq.

Tiba tiba lelaki misteri itu memanggilnya "faeeq sini jap". Faeeq dengan lanu memandant lelaki itu. lelaki itu menayang senyuman Manis kepadanya. Baru dianperasan senyuman ITU membuat dia jadi tenang. Faeeq terus angkat kaki untuk pergi ke lelaki itu"aku Ada soalan kat kau"

"apa soalannya Tanya jelah"balas Faeeq Hilman.

"aku tengok kau macam Ada masalah je,tak Rasa nak share?"soal lelaki itu,lembut.

"perlu ke kau tahu masalah Aku?"

"kalau nak cerita,Aku boleh je dengan.mana tahu sedikit sebanyak dapat tolong kau.takkan Aku nak biarkan saudara Aku serabut Aku serabut sorang"

"sejak bila kau abang Aku?,abang Aku tengah kerjalah"

Dengan senyuman Yang Masih tersisa dibi ir,lelaki itu membacakan makna daripada Surat cinta Allah."sebenanya orang-orang Yang bermain adalah bersaudara, mama damaikan lah Di antara dua saudara ( yang betelingkah ) ITU, Dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”

“kau reka eh?”

“taklah.ni Allah Yang debut.surah al Hujurat ayat ke 10, see? Allah dah kata orang beriman ITU saudara so kau ni saudara aku”

“tu orang Yang beriman,Bukan aku”

“okey Aku nak Tanya kau pernah tengok orang pergi masjid?”

“pernah”

“kau Rasa merekat Tu baik or jahat?”

“baiklah. Mana Ada orang jahat pergi masjid. Semua orang Yang pergi masjid  Tu orang Yang baik Dan beriman”

“so apa beza masjid Dan surau? Kau pun datang surau Kan? Mana Ada orang jahat datang surau” jawap lelaki misteri itu sambil tersenyum Manis.

Faeeq terdiam Cuba menghadam kata- kata- lelaki itu.“bro, pendapat ahli sunnah wal jamaah tentang Iman. Iman ni manaik Dan menurun. Menaik bila melakukan ibadat Dan Turun apabila melakukan maksiat. So new,feel free to share your problem whit me?”,

Faeeq terus bangun Dan melangkah ke pintu surau.“ nanti lah Aku cerita kat kau, Aku kena pergi kelas ni”

“bro, Aku nak bagi tau no. Kau nak tau tak? Kau takkan Ada masalah bila kau berada Dalam syurga”

Faeeq memandang kebelakang seketika Dan terus bejalan ke kelas

Berubah Kerana Syurga Where stories live. Discover now