2

13 0 0
                                    

Mijn papa komt terug van de markt en heeft veel meubels en andere benodigdheden gekocht. Hij zit bedekt met een laagje sneeuw en komt het huis binnen met zijn lading. Hij heeft genoeg eten om één week toe te komen gekocht. Bibberend van de koude buiten doet hij zijn jas uit en hangt hem mooi aan één van de kapstokken. Hij laad het eten uit en steekt het in de koelkast. Mijn moeder komt naar hem toe en werpt een blik op de lading dat hij gekocht heeft op de met sneeuw bedekte markt. Ik zit in de zetel met het speelgoed dat mijn mama mij gegeven heeft de spelen. Ik probeer nog eens naar buiten te kijken door het glazen raam. De sneeuw die op de takken van de dennebomen zit glinstert in de gele zon. Wat zou er daar buiten allemaal bevinden? Hoe voelt sneeuw? Door de vragen die ik in mezelf stelde, wou ik echt naar buiten gaan. Ik probeerde de zetel uit te komen en probeerde te kruipen. Het lukt niet. Met al m'n krachten luktehet uieindelijk. Ik kruip tot aan de deur en eenmaal daar duwde ik op de deur tot hij open ging. Mijn mama en papa keken niet en ik ging naar buiten.

Ik zette mijn hand in de sneeuw en zakt er door. Ik viel met m'n gezicht in de witte sneeuw. Het was ijskoud. Mijn mama zag het en pakte me meteen op. Ik huilde; De sneeuw deed zeer van de kou. Er was sneeuw in mijn blauwe ogen gegaan en op een of andere manier kreeg ik heldere lichtblauwe ogen bijna wit. M'n mama verschoot. Ze vond het vreemd. Maar toch had ze het vergeten in de loop van de tijd. Er zat ook een beetje sneew in men bruine haren. Ik wreef het er met m'n handen uit en ondertussen ging m'n mama naar binnen. Ze had me weer in de zetel gezet en deze keer lette ze de hele tijd op me. Het was ondertussen middag geworden en ik kreeg natuurlijk een fruitpapje en een flesje warme melk. Ik vond het zo lekker dat ik er nog wou maar m'n buik zat wel al vol. Na het eten werd ik moe en m'n mama ging met me naar boven en zette me in mijn bedje. Na vijf minuutjes viel ik in een diepe slaap.

In mijn slaap was ik aan het dromen. Ik droomde dat ik tot in het donkere bos was gekropen en dat de sneeuw helemaal niet koud was maar het was zo donker door de bomen in het bos dat ik niks zag. Ik kreeg schrik en wou bijna al gaan huilen toen er plots een klein wit lichtje verscheen die in het donkere bos aan het vliegen was. Het ging verder en verder. Ik ging het volgen toen ik opeens in het sneeuw zakte.

Ik werd weer wakker. Ik had wel drie uur geslapen. Ik probeerde te praten voordat m'n mama me zou komen halen. Na een tijdje ging de deur open. Het was mijn mama. Ze glimlachte naar mij en ging richting de gordijnen. Ze deed ze langzaam open. De zon scheen naar binnen op mijn gezichtje. M'n mama pakte me op en ging met me naar beneden. Ze zette op een matras dt ze daar op de grond had gezet en ik speelde met het speelgoed dat verspreidt was over de matras. M'n moeder ging naar m'n vader die aan de tafel een warme tas groene thee aan het drinken was. Ik keek weer naar buiten maar deze keer ging ik niet meer naar daar. Ik zag de vogels vliegen en de dieren onder andere een eekhoorn kruipen. De bomen beweegde in de wind en de zon ging naar beneden. Mijn mama had de tafel al gezet. We gingen eten en ik kreeg weer een fruitpapje met een lekker flesje melk. Na het eten ging m'n mama met me naar boven in men kamer. Ze zette me op een heel zaht kussen en deed mijn pyjama aan. Ze zette me in men bed en ging dan richting de kast. Ze deed de lade open en pakte er een mooi bruin boek uit. Ze kwam vervolgens op de stoel zitten die naast mijn bedje lag en bladerde in het boek. Opeens begon ze luid op te lezen. Ze las me een verhaaltje voor. Tijdens het verhaaltje viel ik in slaap...

Ice riverWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu