REVIEW | Mía Laire: Een Gloednieuwe Wereld

54 5 1
                                    

Het verhaal Mía Laire: Een Gloednieuwe Wereld, geschreven door xFoolofaTook, is het eerste verhaal in de Mía Laire-serie en meteen al een fantastische opening van deze veelbelovende fantasiereeks. In het verhaal komen fantasie, nieuwe werelden, Wezens en een betekenisvolle zoektocht samen in 24 hoofdstukken die de lezer van begin tot eind in hun greep houden. In deze review vertellen we je waarom het oppakken van dit boek écht de moeite waard is.

Het verhaal volgt de vijftienjarige Mía Laire, die zich als Elementa Elf nooit echt thuis heeft gevoeld in het Wellsen dorp waar ze is opgegroeid. Toch hoort ze ook niet bij de andere (volbloed) elfen, die haar soort maar als nutteloze elfen zien. In plaats daarvan voelt Mía zich thuis in de bossen rondom haar dorp, waar ze ongezien haar krachten kan beoefenen. Maar dan moet ze door een onvoorziene gebeurtenis haar dorp verlaten en trekt ze in haar eentje de wijde wereld in. Opzoek naar de plek waar ze thuishoort, én zichzelf, ontdekt ze een gloednieuwe wereld vol Wezens en magie. 

Je wordt als lezer meteen al vanaf het eerste hoofdstuk in het verhaal gezogen. Tijdens scènes vol spanning, actie en gevechten leer je Mía stukje bij beetje beter kennen. Je wordt ook meteen geïntroduceerd aan de wereld: Wellsen, Elementa Elfen, Tenebris Elfen... Allemaal Wezens die dit verhaal rijk is. Het verhaal bevat duidelijk een heleboel creativiteit! Je wordt als lezer nieuwsgierig gemaakt, zonder dat het verhaal té ingewikkeld wordt met complexe raadsels. Er is een fijne balans tussen informatie en spanning. 

De (interne) problemen waar Mía mee worstelt worden op eenzelfde manier heel natuurlijk aan de lezer overgebracht, waardoor het heel herkenbaar is. Hoe Mía door haar drie oudere broers enkel als 'klein zusje' wordt gezien, hoe ze er nooit bij heeft gehoord in haar dorp, hoe ze nooit kon uiten wie ze was en vooral: wat ze allemaal kon. Het verhaal bespreekt ook op een hele mooie manier het missen van verloren geliefden. De driedimensionale hoofdpersoon wordt op een realistische en eerlijke manier op papier gebracht. Erg mooi!

Ook de schrijfstijl is erg prettig om te lezen. Ondanks dat de alinea's soms wat aan de lange kant zijn, leest het moeiteloos weg. De zinnen zijn kort, maar toch vol mooie beschrijvingen, waardoor de talentvolle schrijfstijl van de schrijver goed naar voren komt. In het verhaal wordt er ook goed afgewisseld door interne monologen, beschrijvingen, dialogen en scènes vol actie en reactie. Erg goed gedaan!

Een echte kracht van dit verhaal zijn de personages. Wat ons specifiek opviel was dat er door het hele verhaal heen steeds personages worden geïntroduceerd, die soms blijven en soms weer gaan. Hierdoor blijft het verhaal interessant en realistisch. Wat ook goed bij Mía's drie broers naar voren komt is dat ze allemaal een eigen persoonlijkheid hebben, die goed is uitgewerkt. Hierdoor heeft Mía ook een kenmerkende relatie met elk van hen. Deze dynamiek is erg interessant om als lezer als een soort toeschouwer mee te krijgen. 

Kortom, dit verhaal vol fantasie, creativiteit en mooie beschrijvingen is zeker de moeite waard. Het is dan ook niet gek dat het de winnaar van de WeWrite2023 award is geweest. Als je houdt van een verhaal dat je van de eerste tot de laatste zin meeneemt in een zoektocht naar jouw plek in de wereld, dan is Mía Laire: Een Gloednieuwe Wereld zeker een aanrader voor jou. En, nog een pluspunt, er komen nog vier boeken aan in deze spannende fantasiereeks!

In de schijnwerpersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu