"أنا ميهمنيش انت شايفاني ازاي دا اخر اهتماماتي دلوقتي عايزة اخدك رايك مع أن أنا شايفه أن مقدمكيش كتير "
فكرت سما شويه وقالت "طب اديني مهله وارد عليكي "
زفرت بغضب "اخرك انهارده بليل يا تردي وتقولي موافقه يا تترحمي علي سمر .."
سكتت وكملت "وعيلتها "اتجمعت الدموع في عيون سما "تمام.زي اتفاقنا بليل هرد عليكي "
نهايه الفلاش باك ،*****
قاعده سما بتعيط وتفكر ازاي هتخلص من النصيبه دي وأنها لازم تتصرف وتنقذ سمر وفي نفس الوقت متعملش العمليه دي التمعت عينيها بأمل وقالت " ازاي مفكرتش فيه أنا لازم اروح له دلوقتي …"
"*"سيف الوحيد الي هيقدر يحللي مشكلتي ويمنع الست دي "
وقامت بسرعه ولبست فستان اسود وطرحه سودا وشوز ابيض واخدت شنطه أيديها وجرت
___&&&______________________________
في لشركه عند سيف *******
قاعد متعصب جدا واخدت سماعه التليفون وقال بعصبيه ونرفزه "* رحمه جبلي ملفات مشروع المالكي بسرعه وناديلي باسم ضروري "ردت بتوتر "حاضر يا فندم بس بشمهندس باسم مش موجود "
"" مش موجود ازاي شوفيهولي فين جبيها من تحت طقاطيق الأرض انجزي في نصيبه ""
*تمام تمام زي ما أمرت ،"وبعد دقيقه دخلت رحمه بالملفات ووقفت بيهم بخوف وقالت "* الملفات اهي يا فندم "*
اخد الملفات منها وقعد يبص فيهم ويشوفهم كاملين ولا لا واتنرفز اكتر وزادت عصبيته لما اكتشف أن أهم ملف والملف الي بيدور عليه مش موجود "* فييين ملف بتاع مشروع ارض العجمي *
"* والله يا فندم انا قلبت المكتب عليه ومش لاقياه. "*
""ازاي يعني اي التخلف والاستهتار ده لو مش عارفه تشوفي شغلك ابقي قوليلي وانا اشغل معايا بنادمين مش بهايم ""
اتصدمت رحمه من الطريقه الي كلمها بيها والدموع اتجمعت في عينيها بس مرضيتش تعيط قدامه وقالتله بحزن " أنا شغاله مع حضرتك من ساعه من ابتدت الشركه وعمر ما حصل مني تقصير بس حضرتك عندك حق انت مشغل اغبيه وبهايم "
اخدت نفس وقالت "* عشان كدا أنا هكتب لحضرتك استقالتي بكرا وهجبيها معايا ياريت تقبلها "
وكملت '" وانا هكمل شغل النهارده عشان بس مسيبش شغل ناقص *بصلها وقال" رحمه أنا آسف أنا بس اتعصبت أما ملقيتش أهم ملف تقدري تكلمي شغلك عادي واسف مرة تانية "
*متتاسفش يا فندم انا خارجه بس زي ما قلت لحضرتك الاستقاله بكرا "
وخرجت من الكتب وسابت الصراح لدموعها انها تنزل وتحرر من عينيها وهي خارجه خبطت في باسم الي قال" رحمه مالك بتعيطي لي "
"*مفيش حاجه مستر سيف عايز حضرتك من بدري "*
__________$_____________________
داخل المكتب *****
في اي يا سيف "رحمه طالعه معيطه لي "زفر بغضب وقال "مفييش لبخت معاها بالكلام * قولي انت كنت فين من الصبح "
رد بملل " كنت بشوف ارض العجمي وبعدي. خليت عمرو يروح يستلم الكونترات بتاعه البضاعه "
"انت ليه معملتش تحريات عل شركه المالكي ""*كنت هعمل وحضرتك الي رفضت قال اي شركه كبيره "
"*كنت غبي دي شركه مشبوهه هي وأعمالها "
طب والعملابتسم سيف وقال "*أنا عندي خطه "*
ابتسم باسم عل دماغ صاحبه الجامده "اشجيني "
________________$______&___________
خارج المكتب عند رحمه السكرتيرة ""*" يافندم مقدرش ادخلك من غير ميعاد *
ردت البنت '" هدخل مش هكمل خمس دقائق لو سمحتي "
*مش هينفع الاستاذ عنده شغل يا فندم مش هقدر "
"ارجوكي طب قوليلو ... قوليلو في واحده عايزه تشوفك ""طب اسم حضرتك اي "
*"قوليلو سما.....سما الجنايني "
.ثواني ومسكت رحمه السماعه وقالت "سيف بيه في واحده عايزه تقابل حضرتك ........معرفش بس هي واقفه ومش راضيه تمشي ...... اه اه قالو اسمها .....اسمها سما سما الجنايني "
________________&_________________
عند سيف "****
زي ما يكون حد ضربه عل رأسه جامد اوي " سما الجنايني "
راح رد عل السكرتيرة وقال " طب ربع ساعه ودخليها يا رحمه عشان مش فاضي دا لو حابه تستنا. ,"ردت رحمه "معندهاش مشكله يافندم *
"*تمام "وبعد ربع ساعه *
باب المكتب خبط
رد بصوت عميق هادي "ادخل "دخلت سما بارتباك وتوتر ظاهرين عليها ولقيته مديها ضهره علي الكرسي وقاعد بكل غرور وهي قعدت تقول لنفسها لسه نفس الاحساس ونفس المشاعر لما بشوفك أو بحس بيك صحيح الحب عمره ما بيتغير للشخص الي حبيته بجد لا الشخص بيتغير مهما عمل فينا ولا الحب
بس يا تري أنا بس الي لسا ....لسا بحبه ولا هوكمان بس أشكفاقت من تفكيرها عل. صوته الساخر بيقول
"*اهلا اهلا مدام سما الجنايني نورتني من تاني بطلتك البهيه "..................
يتبع في الفصل القادم..............
YOU ARE READING
(سجينة "حنانه وقسوته")
Romance_-هي كانت خطته المستقبليه كانت أحلامه ،ولكنها فعلت ما جرحه وانتهت قصتهم ،ولكن هل هنا تنتهي .. _ذهب وتزوج باخري لإرضاء والده ... _عادت هي بعد سنتين من العذاب إليه لتراه وتروي له أسبابها ،فكانت صدمتها عند رؤيتها له مع أخري رأته قد تزوج باخري غيرها،ت...