BAB 1

20 6 0
                                    

Prangggg

Kedengaran bunyi kaca jatuh . Mungkin cawan atau pinggan yang dilempar oleh mama aku . Sesekali kedengaran bunyi abah aku memujuk mama aku . Bagi aku ini perkara biasa yang terjadi . Sebulan sekali angin monsun barat daya timur tengah mama aku akan memuntahkan laharnya . Dan kebiasaanya aku atau abah aku yang akan menjadi mangsa keganasan beliau

"Yangg, abang tak kenal pom dia lah . Dari mana dia datang abang tak tahu . Tetiba je ada dalam enjin kereta abang"
"Yelah tu !! Bukan abang kutip kat pasar ke ? Macam laaa saya tak kenal abang tu ! Dasar kaki kutip !! Tak cukup buat saya macam bibik kat rumah ni abang nk suruh saya jaga dia plak ?

Hati aku berdegup laju .
"Apa yang mama aku cakap ni ? Kutip ? Pasar ?"
Aku terus berlari turun sambil memegang iphone 14 . Nak tahu kenapa aku pegang telefon ? Jap lagi korang akan tahu .

"Kenapa ni mama ? Aiikkk abah mana ? Tadi Melissa dengar suara abah. Mana dia ?"

Mama menjeling ke arah belakang sofa

Gulpp

"Ya Allah !! Abah !! Mana abah kutip diorang ni ? Alaa comelnyaaaaa". Aku menahan ketawa dan teruja dalam masa yang sama melihat abah yang sedang melutut dibelakang sofa sambil memegang tiga ekor kucing.

Abah menjeling sambil membuat muka kasihan.
"Memohon pertolongan lah tu" getus aku didalam hati kecil aku .

"Ehemmm, maa.."
"Kamu diam Melissa ! Jaangannnn sampai kamu mama buang kamu dekat pasar nanti ! Perangai kamu dengan bapak kamu tuuu sama jee . Dedua kalau tak menyusahkan mama ni tak boleh ke ? Tak boleh kee bagi mama rasa tenang sikit ? "

"Laa kenapa Melissa plak ?? Yelaaa Melissa ni menyusahkan mama. Melissa bukan anak yang baik . Selalu buat mama sakit hati . Selalu buat jantung mama macam nak tercabut . Yelaa semuaa salah Melissa . Melissa sedar diri Melissa.."

"Kamu diam laa senahhh ! Dasar anak dengan bapa dedua kaki drama " ujar Puan Fatin kegeraman sambil mencerlung tajam ke arah abah.

Dapat aku lihat muka mama yang cantik itu semakin mengendur.

"Mujur jadi drama aku" ujar aku dalam hati .

"Sayanggg I janji kali ni i tak belaa soyen,rokiah dengan meerqeen ni"...

"Ehh abahh cepat nyee letak nama . Biasanya abah tanya Melissa dulu nak letak nama apa"

Abah menjeling tanda menyuruh aku diam . Aku tersengih menahan ketawa .

"Sayang I janji lepas I rakam I delete ehhh hehhe tersilap bicara . Ampunkan patik Tuanku"

Mama menggelengkan kepala tanda pasrah sambil berjalan menuju ke arah suami kesayangannya .

"I janji lepas I mandikan diorang bagi makan and dah gemuk-gemuk cantik-cantik macam Melissa I post dekat Facebook cari tuan baru . Okay ? " kata Tuan Fariduddin

" Yelaa abangg. Saya ikut je laaa apa yang abang nak buat tapi pastikan abang jaga diorang . Saya bukan ada masa nak jaga diorang ni" ujar Puan Fatin

"Aku disamakan dengan kucing? What thee hell" macam biasa maki dalam hati . Kalau maki depan-depan tak pasal-pasal 7 kaki kebawah aku nanti .

Abah terus mencium pipi mama sambil merenung muka Puan Fatin yang semakin membahang merahnya.

"Ehem ehem ehem . Hello kat sini ada lagi manusia yang cantik bak bidadari " kata aku sambil menjuling mata ke atas tanda geli dengan pelakuan Tuan Farid .

"Hehehe alang-alang dah ada kat sini tolong abah ambil gambar dengan semuaaa cinonet ni . Nak jadikan kenangan" ujar Tuan Fariduddin dengan wajah yang teruja.

Puan Fatin sekadar tergelak dengan kelakuan suami dia .

Kerjaya Puan Fatin sebagai seorang pensyarah di Politeknik membuatkan beliau seorang manusia yang sangat sibuk . Oleh kerana Tuan Faridduddin sudah mencapai umur warga emas beliau banyak berada dirumah memantau anak kesayangan mereka .

"Yelaa abah . Melissa dah ready siap siaga dah ni . Senyum bahh senyummm . Peace sikit bahhh . Handsomee laa ... abah siapa laaa ni" puji akuu sambil teruja menerima adik tiri baru .

Sebab itu aku bawa telefon. Setiap kali abah kutip kucing terbiar memang wajib abah mengambil gambar . Tanda kenangan katanya.

"Abang mandikan diorang. Saya tengok banyak kutu tu . Fungus dengan kurap tu pom ada . Jangan lupa letak ubat . Saya nak pergi dapur . Masak makan malam . Mel tolong abah tu . Jangan terkinja-kinja sangat " ujar Puan Fatin seraya masuk kedalam sebelum sempat aku membalas kata-katanya.

"Kita plak yang kenaa . Aku lemahhhhh kalau diorang bergaduh . Tak pasal-pasal aku jadi mangsa"ujar aku dalam hati.

"Abah, jum laaa Mel tolong . Lepas maghrib nanti Mel nak jumpa kawan"

"Yelaa . Jum ikut abah kita pergi kat belakang . Mandikan diorang kat sana . Kamu prepare semua syampu ubat dengan alatan mandi.

"Okay abah"

Aku mengikut abah kebelakang sambil membawa semua peralatan yang diperlukan .

"Abahhh..."

"Yeeee . Nanti abah bagi blackcard. Abah tahu lah mama dan rampas blackcard kamu kan ? Tapi jangan kantoi dengan mama okay . Abah tak larat nak hadap perangai mama kamu tu kalau meletup dah macam singa jadian" kata Tuan Fariduddin dengan nada membisik.

"Sayangggg Abahhhh. I love youuu" ujar aku sambil mencium pipi lelaki kesayangan aku .

"Dah jum cepat . Lagi cepat kita buat lagi cepat siap "

"Alright boss . Lets go"

Bersambunggg....

MELISSAWhere stories live. Discover now