عندما يعشق الصقر

61 2 0
                                    

رواية(عندما يعشق الصقر)

الفصل ال1

(فى شارع متواضع من شوارع الصعيد الترابيه كان واقف صقر مستنى حنان تعدى. وفرح اول ما شافها جايه.

حنان بزهق: يادى النهار المجندل انت واجف حداك بتعمل ايه يا صقر.

صقر: مستنيكى يا حنان.. اتوحشتك وجيت اطل عليكى.. كيفك يا غاليه.

حنان: اديك جولت غاليه.. ايه اللى مخليك واجفلى اهنه وانت خابر انى غاليه.

صقر: يعنى ايه.. تجصدى ايه بحديتك الماسخ ده عاد.

حنان: ده مش حديت ماسخ ده كلام العجل.. انى يعنى يوم ما احب و اعشج هحبك انت يا صقر..

صقر: وانى عيبى ايه عاد.. ناجص ايد ولا رجل ما انا جدامك اهو راجل على كيفك.

حنان: بس اوجرى يعنى باليوميه و رزجك يا دوب على كدك انت وامك.. انى بجى هتصرف عليا كيف.

صقر: يا ستى الرزاج ربنا متفكريش فى الحاجات دى.. انى شاريكى.

حنان: بكااام!

صقر: بتجولى ايه انتى.

حنان: بجولك شارينى بكاااام.. هو انت فاكر انى اما اتجوز هفضل عايشه فى الفجر ده.. ما كنت فضلت جار ابوى و خلاص.. انى رايده اعيش فى العز..

صقر: ما تبصيش لفوج يا حنان لا تجعى على جدور رجبتك عاد.

حنان: اجفل خشمك.. كيف تتحددت معايا اكده.. انى مش ريداك يا صقر ولا رايده اتجوزك. انى رايده اعيش مش اندفن بالحيا.. معطلكش.

(مشت حنان وحس صقر بالاهانه لانها قللت منه جدا... و رجع بيته وهو حزين قعد جمب امه المريضه

حوريه بتعب: مالك يا ولدى.. ايه اللى مزعلك اكده.

صقر: ولا حاجه يا امه متشغليش بالك.

حوريه: كيف ما اشغلش بالى هو انا حدايا غيرك.. ايه اللى مزعلك يا ولدى.

صقر بحزن: حنان يا امه.. مش ريدانى وبتجولى انا رايده واحد غنى و جللت منى جوى ولا كأنى طفحان على لجمة عيشى.

حوريه: غشيمه وهبله.. لو تعرف الحجيجه مكنش زمان ده حديتها.

صقر: حجيجة ايه يا امه.. هو فى حاجه مخبياها عنى عاد.

حوريه: و هخبى عنك ايه يا ولدى.. الامر امر الله وكله بأمره.. اجوم اجبلك لجمه.

صقر: لع خليكى كيف ما انتى.. وانا هجهز لجمه لحالى دلوك لما اجوع.. لساكى حاسه بوجع يا امه

حوريه: مبجتش تفرج يا ولدى.. كله بجى واحد.. و امر الله مش بعيد.

صقر: ربنا يطول فى عمرك يا امه ويديكى الصحه.

(مدد صقر جسمه يرتاح وحوريه نامت شويه وهناك فى بيت حنان كانت بتحكى لابوها اللى حصل

حنان: و روحت مزعجه فيه وجولتله ملكش صالح بيا تانى وانى لو فكرت اتجوز هتجوز واحد من الاعيان مش اوجرى.

رواية (عندما يعشق الصقر) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن