Cahaya mentari petang itu agak redup sedikit,namun keadaan masih boleh dikatakan agak panas juga.Pada hari itu,sebuah acara muzik bakal bermula,dan semua penonton yang hadir pada hari itu sudah tidak sabar untuk menonton artis kesukaan mereka beraksi di atas pentas untuk membuat persembahan.
Elysha,yang pada masa itu sedang memegang kamera DSLR miliknya,mengambil gambar dengan tekun,mula dari gambar artis yang membuat persembahan di atas pentas hingga ke gambar penonton yang menjerit dan bersorak untuk artis kesayangan mereka.Suasana hari itu sungguh riuh rendah dengan sorakan peminat dan lagu yang berkumandang di atas pentas.Kamera yang dipegang tekun memberi hasil setiap gambar yang dipetik dengan baik.Sedang Elysha asyik memetik gambar,Ross Halfin menegurnya,menarik perhatian si gadis tukang gambar itu.
"Elysha,cara awak ambil gambar tu dah cantik,cuma kena senget sedikit supaya latar belakang tu tak menonjol sangat." kata Ross sambil memperbetulkan posisi tangan gadis itu.Dia sudah mengenali gadis itu sejak dia melihat dia mengambil gambar kumpulan Suicidal Tendencies dan Korn di festival yang berlangsung minggu lepas,dan dia perasan yang gadis itu memegang kameranya dalam keadaan yang sedikit senget.Sejak dari hari itu,dia sentiasa membantu gadis itu dan mengajarinya,hingga Elysha menjadi handal dalam mengambil dan memetik gambar.Artis demi artis membuat persembahan yang terbaik dan menghibur peminat mereka yang hadir pada hari itu.Setelah persembahan kumpulan New Jeans,giliran EXO pula mengambil alih pentas untuk membuat persembahan.EXO adalah kumpulan K-pop kegemaran Elysha,jadi dia memberitahu Ross tentang mereka secara penuh detail.
"Elysha,kumpulan tadi namanya New Jeans,kan? Kali ini kumpulan apa yang buat persembahan?" tanya Ross kepada Elysha,dek kerana dia mengetahui yang Elysha adalah pakar mengetahui kumpulan genre yang terkenal di seluruh dunia itu,hatta lelaki mahupun wanita.Elysha,yang merupakan seorang EXO-L terulung,terus menerangkan tentang EXO.
"Oh! Itu kumpulan EXO,mereka debut pada tahun 2012,dan mereka terkenal dengan gelaran "Nation's Pick" kerana mereka pernah membuat persembahan di penutup Sukan Olimpik di Pyeongchang,Korea Selatan.Namun,satu ahlinya telah keluar akibat layanan buruk dan didapati melakukan gangguan seksual terhadap golongan bawah umur,membuatkan dia terkurung di penjara untuk selama 13 tahun.Dan dia ialah Kris Wu."kata Elysha seraya menerangkan detail tentang EXO terhadap Ross yang berusia lebih darinya.Elysha telah menjadi anak murid tukang fotografi terkenal itu sejak mereka bertemu di belakang pentas seminggu yang lalu.Disebabkan rasa ingin tahu tentang genre K-pop,Ross telah menemui orang yang tepat untuk mempelajari tentang genre terkenal dunia itu.Ketika Elysha dan Ross berbual,lagu EXO belum berkumandang kerana Kai sedang melakukan persembahan solonya untuk lagu "Rover". Ross kemudiannya menanya Elysha tentang Kai."Jadi,yang atas pentas tu Kai ya? Hebat juga orangnya bila menari.Selain Kai,siapa ahli EXO yang lain?" Soalan itu terpacul dari mulut Ross,dengan penuh rasa ingin tahu. "Selain Kai,EXO pun mempunyai ahli lain seperti Luhan,Lay,Sehun,Tao,D.O atau Kyungsoo,Chanyeol,Chen,Baekhyun,dan Xiumin.Tiga ahlinya,Chen,Xiumin dan Baekhyun menubuhkan sebuah subunit yang dinamakan sempena huruf pertama nama mereka,iaitu EXO-CBX.Sebelum Kris keluar,EXO pernah ada dua subunit,iaitu EXO-K di mana ahlinya membuat promosi di Korea Selatan,dan EXO-M di mana ahlinya membuat promosi di China.Termasuk Kris,EXO pernah ada dua belas ahli,dengan lapan dari ahlinya berbangsa Korea dan empat lagi berbangsa Cina."kata Elysha seraya menerangkan tentang bagaimana EXO pernah mempunyai dua belas ahli sebelum Kris Wu keluar dari kumpulan tersebut.
Kini saat yang ditunggu,semua ahli EXO naik ke pentas untuk membuat persembahan lagu mereka, iaitu "Power".Ross dan Elysha memetik gambar EXO yang sedang membuat persembahan mereka di pentas.Ross sangat terpegun melihat kumpulan lelaki Korea Selatan itu menari dengan handal sambil menyanyi dan rap dengan mahir.Chanyeol yang sedari tadi melihat dua tukang fotografi itu memetik gambar dia dan ahlinya yang lain sedang menari,diiringi muzik dan sorakan EXO-L,terus memberi senyuman yang indah.Semua ahli EXO mendapat peluang gambar mereka,mula dari Kai yang sedang berpusing dan melompat di udara,Sehun dan Luhan menyanyi dan melakukan rap bersama Tao dan Chanyeol,D.O yang melakukuan highnote dan sebagainya.Sesekali sorakan dan jeritan sokongan EXO-L berkumandang sampai orang di luar stadium dan belakang pentas pun boleh terdengar,termasuk Metallica yang sedang melihat mereka yang membuat persembahan,dan juga terperanjat pada masa yang sama mendengar suara sorakan EXO-L yang sangat kuat dan melambai Eribong dari kiri ke kanan,dan ada juga yang sedang headbanging seperti sedang mendengar lagu Metal,padahal itu lagu K-pop yang sedang berkumandang.Lars yang melihat semua penonton melompat dan menari,terkejut kerana seperti mereka,EXO juga boleh membuat penonton bersorak dengan kuat,lebih lagi pada bahagian fanchant.Tak cukup dengan itu,fanchant EXO-L sangat sepadan dengan rentak lagu dan kuatnya bukan kepalang,lebih lagi dengan lagu "Monster".Pada bahagian segmen EXO "Keep On Dancing",seluruh tempat berubah seakan mereka ada di kelab malam.Kirk yang kagum,terus berkata,"Fuh,dah macam dekat dugem wei! Dengan lampu ala clubbing lagi,dengan lampu suluh tu dihayun lagi,dengan diorang menari lagi,pergh! Ni bukan acara muzik,ni dah macam dekat kelab malam gergasi!"
YOU ARE READING
Buruj Bintang dan Mawar Tanpa Duri
FanfictionMengisahkan tentang seorang gadis bernama Elysha,yang hidup sebagai orang biasa,yang kebetulan bertembung dengan dua kumpulan muzik terkenal dunia,yakini EXO,sebuah kumpulan lelaki yang terkenal dalam industri muzik K-Pop,dan Metallica,sebuah kugira...