02

11 2 0
                                    

DIA MENDENGUS KASAR

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

DIA MENDENGUS KASAR. Fikirannya bercelaru. Hal yang dibincangkan pagi tadi masih terngiang-ngiang di fikirannya. Stress.

"Kau pahal Naura ? Stress semacam aku tengok." Tanya seorang wanita yang masuk kedalam ruang kerjanya.

Naura berdiri lalu mengunci pintu. Benda penting. Tak boleh heboh. Nanti satu hospital tahu , habis dia.

"Umi dengan abah suruh aku kahwin. Aku tak nak , Iman. " Balas Naura kepada Iman.

"Lah baguslah , kahwin jelah. Kalau nak tunggu kau bercinta , jadi dara tua lah kau." Balas Iman seraya melabuhkan punggungnya di atas kerusi berhadapan Naura.

"Masalahnya aku tak kenal siapa lelaki tu !" Balas Naura.

"Pilihan keluarga adalah pilihan terbaik. Keluarga kau mesti kenal dengan lelaki tu kan ? Kalau tak kenal buat apa diorang kahwin kan korang." Balas Iman.

Naura menganggukkan kepalanya. "Dia selalu juga datang rumah waktu aku belajar." Balas Naura.

"See. Parents kau kenal !" Kata Iman.

"Tapi aku tak kenal." Bantah Naura.

"Kenal tak kenal , belakang cerita. Bila tunang ? Bila nikah ? Tak nak jemput aku ke ?" Soal Iman kepada Naura.

"Tunang hujung minggu ni. Nikah bulan depan." Balas Naura.

Iman terdiam. Mulutnya ternganga. Matanya membulat besar.

"Tak payah terkejut sangatlah. Cover sikit muka kau tu , tutup mulut masuk syaitan." Balas Naura.

"Kau tak tipu aku kan ?" Soal Iman untuk kepastian.

"Tak. Parents aku dah bincang dengan pihak lelaki. Diorang setuju , aku nak buat macam mana. Terima jelah hakikat." Balas Naura.

"Kau... Kau tak mengandung kan Naura ?"soal Iman.

Laju tangan Naura naik memukul tangan Iman yang berada di atas meja.

"Kau gila ke ? Aku dah kata aku tak kenal lelaki tu !" Balas Naura , geram.

"Ouhh , sorry. Lupa." Balas Iman seraya menggosok tangannya. Sakit.

"Kerja mana ? Umur berapa ? Handsome ? " Soal Iman mengalahkan wartawan.

"Navy. 30. Tak tahu." Balas Naura , ringkas , padat dan tepat.

"Kenapa tak tahu ? Korang dah nak tunang kot ?" Soal Iman.

"Aku kata kat umi dengan abah aku tak nak jumpa dia sebelum tunang dan sebelum nikah." Balas Naura.

"Umi , abah , setuju ?" Soal Iman.

Naura menganggukkan kepalanya.

"Kalau lekaki tu hodoh macam mana ?" Soal Iman.

"Kau ni ! Dah kalau jodoh tak kemana , kahwin jelah. Memilih sangat. Tuhan dah bagi ambil , jangan tolak." Balas Naura.

"Siapa nama lelaki tu ?" Soal Iman.

"Taufiq... Taufiq apa eh , aku lupa lah." Balas Naura.

"Taufiq Haris ?" Soal Iman.

"Ya ! Eh , wait ! Macam mana kau tahu nama lelaki tu ?" Soal Naura.

"Dia abang aku." Balas Iman selamba.

Naura ternganga. Mata terbeliak.

"Tutup mulut , nanti masuk iblis." Kata Iman , balas dendam.

"Kau tak cakap pun kau ada abang ? Aku pergi rumah kau selama ni nampak kau sorang je. Mana abang kau ?" Soal Naura.

"Ada. Tapi abang aku jarang balik rumah sebab dia ada rumah sendiri. Lagipun waktu kau datang pun , kadang-kadang dia duty. " Balas Iman.

Naura menganggukkan kepalanya. " Handsome ?" Soal Naura.

"Perfect !" Balas Iman , serta membuat gaya chef kiss.

"Kiranya parents kita rapat lah ni ?" Soal Naura.

"Mungkin ?" Balas Iman , kurang yakin.

"Jadi kenapa kau tak cakap apa-apa dekat aku ? Kau takkan tak tahu pasal abang kau." Soal Naura.

"Parents aku tak ada cakap apa-apa , mungkin diorang tak tahu kita rapat." Balas Iman.

Naura menganggukkan kepalanya.

"Hi , kakak ipar !" Kata Iman seraya melambai ke arah Naura.

"Diamlah." Balas Naura sepatah. Iman mengukir senyuman manis. Tak sabar nak melihat abang kandungnya berkahwin dengan sahabat baiknya sendiri.

"Tak sabar nak tengok Abang Fiq kahwin. Selama ni asyik single je." Kata Iman , senyuman manis terukir.

"Kau kata abang kau handsome. Takkan tak ada siapa nak dekat dia ?" Tanya Naura , ragu.

"Abang sibuk je memanjang. Mana sempat nak bercinta. Yang ni pun sebab mama dah paksa sangat , umur dia pun dah 30 tahun ni." Balas Iman.

Naura menganggukkan kepalanya.

"Mesti dia kayu kan dalam bab percintaan?" Soal Naura.

Iman menggeleng. "Nope ! Dia paling romantis dalam rumah. Ayat dia selalu manis , sedap didengari. Soft spoken. Memang top lah !" Balas Iman , memuji abangnya.

"Abang kau sado ?" Soal Naura , tiba-tiba.

"Soalan jenis apa kau ni. Tapi ya , dia sado. Ada six pack." Balas Iman.

Naura terdiam. Tak nak senyum , nanti kena cop miang dengan 'bakal adik iparnya'.

"Dah lah , aku sambung kerja dulu. Nanti rehat kita sambung. Bye , kakak iparku !" Kata Iman lalu berdiri dan meninggalkan Naura sendiri di dalam biliknya.

Naura turut keluar dari biliknya. Dia sibuk , sibuk menjaga pesakit.

[bersambung]

Cinta Pertama Where stories live. Discover now