Bab 3

1.3K 52 2
                                    

Setelah sampai dirumah dia menglock kereta nya sebelum masuk ke dalam rumah...
"Assalamualaikum ma abah.."kata Maya dari luar sebelum menolak pintu untuk masuk..

"waalaikumussalam anak mama"jawab Puan Zubaidah.Ramai sekali di ruang tamu dia nampak..Ternyata keluarga Qays.Dia menyalam mama dan abah nya lalu dia menyalam keluarga Qays

"hai Maya sihat ka"tanya Datin Jasmin mummy kepada Qays.

"alhamdulillah Maya sihat.."ujarnya sambil senyum..Dia memandang kearah mamanya...Mamanya mengganguk..Qays dari tadi memerhatikan Maya.Maya rimas...Dia mengeluarkan telefon barmain malas nak layan....

"hai mona  lama tak jumpa kau"ujar Qays...

"hmm aku busy sikit"balas Maya

"adikk...kenapa cakap macam tu tak baiklah,mama tak ajar macam tu"tegur Puan Zubaidah..Maya menunduk kepalanya kebawah dan menahan sesuatu dari keluar..

"aunty Qays nak pergi tandas jap ye"kata Qays berlalu pergi meninggalkan mereka disitu..Maya melihat Qays dari belakang ..

"adik jangan tengok anak teruna orang tu"bisik Puan Zubaidah ditepi telinganya membuatkan Maya tersentak.

"eh mana ada la ma,hihi"balas Maya

"Maya...Maya pergi Turkey bila"tanya Datin Jasmin

""hmm..hari sabtu ni kenapa"ujar Maya..mama dan abahnya pandang kearah Maya ..pelik

"aip bukan Maya kata hari isnin ke"kata mamanya Puan Zubaidah..

"Maya nak pergi awal sikit sorry ma abah"kata Maya..Qays memerhati maya dia rasa pelik sebab Maya tak sapa dia macam dulu ...mama abah nya mengganguk..

"oh jadi awak tak pergi kenduri Qays la " tanya Datin Jasmin

"hmm tak kot sorry ye Datin"balas Maya.. abahnya bersembang rancak dengan ayahnya Qays...

"Zu jom kita ke dapur saya rasa nak masak boleh la kita makan sekali"kata Datin Jasmin.. Maya terkejut huh ka tinggal dia dengan Qays aahahahah...Mereka berjalan ke dapur hanya tinggal mereka berdua...

"mona"panggil Qays

"hmm"balas Maya malas dia layan buat sakit hati..

"kenapa dua tiga hari awak nampak lain"kata Qays memerhati sahaja maya,maya yang sedang main fon...dia terluka untuk tengok muka lelaki yang cinta pedih...

"oh ye ke"jawab Maya malas nak rapat nanti kecewa lak.Dia pelik dengan Maya..dia kenal Maya.

"Maya awak betul nak pi Turkey hari sabtu ni awak tak nak datang rumah saya ke"tanya Qays

"hmm malas la hari jumaat ni siap barang hari sabtu baru saya nak gerak kenapa"jawab nya malas nak bagi tau..dia kecewa dengan sikap Qays..

"Dah la saya  nak naik dulu...oh by the way tahniah  atas nama awak yang nak nikah tahniah "kata kata maya membuat Qays terkedu...Maya berlalu pergi ke biliknya..

Dia lari kearah biliknya...Dia masuk kedalam lalu dia ke meja studynya..Dia membuka laici mengambil gambar dia dan Qays dia memeluk...

"Qays awak tipu saya"kata Maya sambil air mata mengalir..

"saya minta maaf Qays sebab saya  layan awak macam tu"ujar Maya,dia tahu dia dah terkasar bahasa dengan Qays..

"I miss you so much Qays"sambil peluk gambar itu..dia menyimpan semula gambar itu..dia mengelap air mata lalu turun kebawah semula ingin membantu mama dan mama Qays...
Ketika dia turun dia melihat Qays bermain telefon lalu dia pergi Qays memanggilnya Mona namun dia pergi begitu sahaja tanpa sedar abang sulungnya Maya dengar...

Ketika makan malam di rumah Maya..

Mereka di meja makan riuh rendah ramai orang...Maya turun lalu mengambil tempat sebelah mamanya berhadapan Qays...Qays memerhati sahaja Maya dia pelikla dengan Maya sejak kebelakangan ini.

"makan la Qays banyak banyak ni semua Maya masak "kata Puan Zubaidah sambil senyum...Maya hanya senyum sambil menyuap nasi ke dalam mulut...

"terima kasih aunty" ucap Qays dia senyum melihat Maya...Maya hanya makan sahaja dia tidak pedulikan apa mereka cakap...

"Maya kenapa senyap je"tanya Puan Zubaidah dia pelik dengan Maya...

"tak ada apa nak cakap diam je la"jawab Marheen dia tahu adik dia tu taknak cakap sebab... tertentu

"Mona esok jom keluar"ajak Qays..Maya mengangkat kepala dia senyum..

"sorry esok aku busy sikit "kata Maya membuat semua memandangnya..Qays hanya menggangguk..

"Maya kenapa cakap macam tu"tanya mamanya..Maya geleng..

Setelah habis makan malam mereka berkemas kemas apa yang patut setelah itu Keluarga Qays ingin pulang...

"Dah jom kita orang balik dulu ya Zu"kata Datin Jasmin..mereka menyalam sesama...

"Bye mona..takecare...see u again"cakap Qays sambil senyum maya hanya senyum malas nak layan lelaki ini..Setelah mereka pergi Maya naik ke biliknya terus..
Mama abahnya terasa pelik kelakuan Maya dari pagi...

"Zu kenapa dengan anak kita tu Maya"tanya Encik Abdul..Puan Zubaidah mampu mengangkat bahu sahaja dia tak tahu..

Maya masuk kebilik untuk menunaikan solat Isyak..Dia menghamparkan sejadah lalu dia menunaikan solat setelah siap dia mendoakan

"Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah bil alamin
ya allah ampunlah dosa ku,kau ampunkan dosa ibu bapa ku, permudahkan urusan ku disana nanti,kau letak lah kedua ibubapa ku tempat yang indah,sihatkanlah tubuh badan kami,permudahkan segala rezeki kami,ya allah kau hilangkan titik hitam di hati ku,ya allah kau tunjuk lah jalan benar..

ya allah hamba redha dengan ujian yang yang kau beri,ya allah jagakan dia untuk hamba,hamba mencintainya kerana mu ya allah,hamba terima takdir hamba,hamba tak kuat ya allah hamba tetap cintakan dia walaupun dia dah milik orang.Ya allah jagalah dia sebaik baik hamba mampu mendoakannya...

Bismillahirrahmanirrahim
bismillah hi Syafi
bismillah hi Khafi
bismillah hi muafi

setelah selesai dia doa,dia duduk diatas sejadah dia rindu Qays dia tak kuat nak hadap ni semua, lagi dua hari Qays nikah..

"Qays saya rindu awak"kata Maya dengan menduduk kebawah dan mengalir air mata...Tanpa sedar Puan Zubaidah terdengar percakapan Maya membuat dia terkejut..

"awak memang nak nikah ke,awak kata tak ada perempuan lain selain saya tapi awak tipu"ujarnya lagi membuat Puan Zubaidah menakung air mata tidak ternyata anaknya ini suka pada Qays..

"saya ikhlaskan awak dengan pilihan awak.. terima kasih sebab dah bagi saya sedar apa itu cinta"Maya menangis hingga tertidur...

Kau Takdir Aku (OG)Where stories live. Discover now