Kapitel 4: Förfallet hus

95 5 6
                                    

Det var en tidig morgon och fåglarna kvittrade denna höstliga dag. Det har inte alltid man kunde höra fågelkvitter men idag var det soligt. Josef och Alex var på plats vid mordplatsen i gamla stan. De tittade runt tillsammans väldigt fundersamt, deras blick stannade direkt vid det stora förfallna huset framför dem.
Josef tittade på Alex och suckade tyst. Josef tog ett steg fram och hon följde efter honom. De gick närmre huset och de såg fortfarande väldigt fundersamma. Huset var slitet och gammalt. Färgen på huset var nästan helt borta, väggarna var fyllda med sprickor och spindelnät. Lamporna var släkta och de kunde känna obehag i kroppen.
De stod i den kalla viden och funderade tillsammans om detta kunde vara det hus där "Skuggorden" håller till, Josef har nästan helt övertygad om det medan Alex var lite osäker.
Eftersom huset såg nästan övergivet ut, valde de att inte gå in direkt i huset utan de började med att gå från till huset och sedan tittade de in lite från sidan i det gamla fönstret. Josef tittade in, han såg absolut ingenting.
Alex knackade på men ingen öppnade. Det kändes öde, ingen var där, det kändes till och med som ingen hållit till där på länge, väldigt länge.

Josef tog en steg närmre och tog tag i det kalla handtaget på dörren, han tryckte ner och det klickade till. Han tittade på Alex med en nöjd men ändå förvånad blick. Han öppnade den knarrande dörren och tittade in. Sedan tog han och klev in i huset. Alex kunde känna lukten av gammalt redan där utifrån. Josef försökte känna lampknappen med sin hand men han hittade inte den.

Dörren stod nu vidöppen medan både Alex och Josef hade gått in i huset, de kunde inte hitta lampknappen men som tur har de med sig ficklampor. Josef tog upp sin ficklampa från sin byxficka, han tände den och tittade på Alex. Hon gick bakom honom medans de två gick närmre in i huset. Det var helt tyst, bara den starka vinden ute och deras andetag kunde man höra.
Alex kände sig trygg bakom Josef när de försökte ta sig längre in i huset. Josef tänkte att de skulle hitta fler bevis om mordet men inget kunde de hitta i det gamla och obehagliga huset.
När de kom fram till en liten dammig byrå som stod vid vardagsrummet, såg Josef på väggen att det hängde en gammal spegel, Josef lyste på den med ficklampan och de tittade samtidigt in i spegeln och fick sedan ögonkontakt. Josef och Alex fick genast ett leende på läpparna men fortsatte sedan in i huset.

Det var stort, detta kunde ta tid

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Det var stort, detta kunde ta tid. När de hade precis kommit till köket kunde Alex se ett stort runt bord en bit bort. Hon pekade på bordet och sa "Titta!". Josef tittade bort mot det runda gamla bordet.
Det stod fem stolar runt bordet. Det var väldigt gamla möbler men på bordet. Där låg det flera högar med pappren. De trevade fram till bordet tillsammans, Alex gick fortfarande bakom Josef och följde med honom.
Josef märkte direkt att alla andra möbler i huset var dammiga förutom just det här bordet. Det betydde att någon varit här inne.

- Kan det vara gruppen Skuggorden som haft något slags möte här inne? frågade Josef.
- Jag vet inte, det är det vi får ta reda på! svarade Alex och gav honom ett leende.

Alex tog upp ett papper från högen. Det var helt blankt, det stod ingenting. Det började kännas ännu mer mystiskt nu.

________________________________________________

Hoppas ni gillade detta kapitlet av min bok!! Det betyder allt att ni läser min bok🫶📖 Jag kommer försöka göra kapitlen med runt 400-700 ord i varje!😍
🛑Igga stavfel!🛑

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 22 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mörkrets hemligheter: En mordgåta i StockholmWhere stories live. Discover now