Jak zacząć pisać powieść? Jak wybrać temat, gatunek i bohaterów?

4 0 0
                                    

Jak zacząć pisać powieść?


Zdecyduj się na cel.
Dlaczego chcesz napisać powieść? Czy chcesz się wyrazić, zainspirować innych, zarobić pieniądze, czy po prostu się bawić? Twój cel pomoże ci wybrać odpowiedni temat, gatunek i styl.

Znajdź inspirację.
Możesz czerpać pomysły z własnych doświadczeń, obserwacji, zainteresowań, marzeń, czytanych książek, oglądanych filmów, aktualnych wydarzeń, czy czegokolwiek innego, co cię fascynuje. Nie bój się łączyć różnych elementów w oryginalną całość.

Zrób plan.
Zanim zaczniesz pisać, warto zaplanować podstawową fabułę, główne punkty zwrotne, konflikt i rozwiązanie. Nie musisz mieć wszystkiego dopiętego na ostatni guzik, ale dobrze mieć ogólny zarys, który będzie cię prowadził.

Stwórz bohaterów.
Twoi bohaterowie są siłą napędową twojej powieści. Muszą być wiarygodni, interesujący i zróżnicowani. Pomyśl o ich cechach, motywacjach, celach, przeszkodach, relacjach i rozwoju. Nadaj im imiona, wygląd i osobowość.

Zacznij pisać.
Nie czekaj na idealny moment, po prostu usiądź i zacznij pisać. Nie przejmuj się błędami, poprawkami, czy oceną innych. Pisz tak, jak ci wygodnie, nie musisz trzymać się sztywnej kolejności rozdziałów. Pisz codziennie, nawet jeśli to tylko kilka zdań.


Jak wybrać temat powieści?


Wybierz temat, który cię pasjonuje.
Pisanie powieści wymaga czasu, wysiłku i zaangażowania. Jeśli wybierzesz temat, który cię nudzi, zniechęcisz się szybko. Wybierz temat, który cię ciekawi, inspiruje, porusza albo bawi.

Wybierz temat, który jest uniwersalny.
Nie oznacza to, że musisz pisać o czymś, co dotyczy wszystkich ludzi na świecie. Oznacza to, że musisz pisać o czymś, co ma znaczenie dla twojej grupy docelowej. Wybierz temat, który porusza ważne kwestie, emocje czy wartości.

Wybierz temat, który jest oryginalny.
Nie kopiuj czyichś pomysłów, nie powtarzaj schematów, nie bój się ryzyka. Wybierz temat, który jest świeży, niespodziewany, innowacyjny albo kontrowersyjny. Zaskocz swoich czytelników, zaintryguj ich, zmuś ich do myślenia.

Wybierz temat, który jest odpowiedni dla twojego gatunku.
Nie każdy temat pasuje do każdego gatunku. Jeśli piszesz fantastykę, nie wybieraj tematu, który jest zbyt realistyczny, nudny albo mało wiarygodny. Jeśli piszesz romans, nie wybieraj tematu, który jest zbyt brutalny, smutny albo cyniczny.

Wybierz temat, który jest elastyczny.
Nie ograniczaj się do jednego aspektu, nie zamykaj się w ramach, nie bój się zmian. Wybierz temat, który pozwala ci na eksperymentowanie, rozwijanie, dodawanie, odejmowanie czy łączenie elementów. Niech twój temat ewoluuje wraz z twoją powieścią.


Jak wybrać gatunek powieści?


Wybierz gatunek, który lubisz czytać.
Najlepszym sposobem na poznanie gatunku jest czytanie jego przedstawicieli. Jeśli lubisz czytać dany gatunek, znasz jego zasady, konwencje, oczekiwania, i łatwiej ci będzie się do nich dostosować. Jeśli nie lubisz czytać danego gatunku, nie będziesz się dobrze bawić pisząc go.

Wybierz gatunek, który pasuje do twojego tematu.
Nie każdy temat pasuje do każdego gatunku. Jeśli twój temat jest związany z magią, fantastycznymi światami czy nadprzyrodzonymi zjawiskami, lepiej wybrać gatunek fantasy niż kryminał. Jeśli twój temat jest związany z miłością, uczuciami czy związkami, lepiej wybrać gatunek romansu niż horroru.

Wybierz gatunek, który pasuje do twojego stylu.
Nie każdy styl pasuje do każdego gatunku. Jeśli twój styl jest prosty, klarowny, i bezpośredni, lepiej wybrać gatunek sensacyjny niż poetycki. Jeśli twój styl jest bogaty, metaforyczny i subtelny, lepiej wybrać gatunek literacki niż komediowy.

Wybierz gatunek, który pasuje do twojej grupy docelowej.
Nie każdy gatunek pasuje do każdej grupy docelowej. Jeśli piszesz dla dzieci, lepiej wybrać gatunek przygodowy niż erotyczny. Jeśli piszesz dla dorosłych, lepiej wybrać gatunek historyczny niż na przykład przygodowy - chociaż pisanie dla dorosłych daje naprawdę szerokie możliwości wyboru.

Wybierz gatunek, który cię wyzwala.
Nie trzymaj się sztywno gatunku, nie ograniczaj się do jego reguł, nie bój się go zmieniać. Wybierz gatunek, który cię pobudza, motywuje i daje ci pole do popisu. Nie bój się łączyć gatunków, tworzyć podgatunków albo wymyślać własnych.


Jak wybrać bohaterów powieści?


Wybierz bohaterów, którzy są związani z twoim tematem.
Twoi bohaterowie powinni być zaangażowani w twój temat, mieć z nim coś wspólnego albo być przez niego dotknięci. Nie wybieraj bohaterów, którzy są obojętni, niezainteresowani albo niezwiązani z twoim tematem.

Wybierz bohaterów, którzy są związani z twoim gatunkiem.
Twoi bohaterowie powinni pasować do twojego gatunku, spełniać jego kryteria albo być jego reprezentantami. Nie wybieraj bohaterów, którzy są nieadekwatni, nieprawdopodobni albo niezgodni z twoim gatunkiem.

Wybierz bohaterów, którzy są zróżnicowani. Twoi bohaterowie powinni się różnić między sobą, mieć własne cechy, osobowości, poglądy, cele, motywacje i problemy. Nie wybieraj bohaterów, którzy są podobni, nudni, jednowymiarowi albo sztampowi.

Wybierz bohaterów, którzy się rozwijają.
Twoi bohaterowie powinni się zmieniać w trakcie powieści, uczyć się, dojrzewać, pokonywać przeszkody i osiągać cele. Nie wybieraj postaci, które są:
- nudne - nie mają nic ciekawego do powiedzenia lub zrobienia, nie wzbudzają emocji u czytelnika, nie mają własnego głosu ani stylu.
- niewiarygodne - zachowują się w sposób sprzeczny z ich osobowością, motywacją, historią lub logiką, nie mają spójnej charakterystyki ani motywacji.
- stereotypowe - opierają się na oklepanych schematach, kliszach lub uprzedzeniach, nie mają żadnej oryginalności ani głębi, są przewidywalne i banalne.
- statyczne - nie zmieniają się w trakcie powieści, nie uczą się, nie dojrzewają, nie pokonują przeszkód, nie osiągają celów, nie mają żadnego rozwoju ani ewolucji.


Zacznij pisać. ;)


Jak zacząć pisać powieść? Jak wybrać temat, gatunek i bohaterów?Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz