˗ˏˋ꒰ 01 🍒 ꒱

19 4 52
                                    

Gelap, berhabuk dan kelihatan usang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Gelap, berhabuk dan kelihatan usang. Banyak barang di dalamnya. Cuma tiada orang. Tidak tahu ke mana. Pindah atau sudah tiada di dunia.

"Kita buat apa dekat sini sebenarnya?" tanya Erland yang dah mula bosan dengan pengembaraan mereka. Dia juga tidak tahu bagaimana dia ada di Cyberjaya tadi tiba-tiba boleh terpacak kaki di rumah usang yang entah siapa punya.

"Tumbuk nak tumbuk!" Dixie menghulurkan penumbuknya ke depan muka Erland. Banyak tanya banyak cakap je daripada tadi. Bukan nak tolong dia dan Sandra.

"Kita dekat sini nak hantar surat bonda ni, kau faham! Dah jangan banyak bunyi, duduk diam-diam. Pergi tolong Sandra dengan aku boleh tak!"

Tak jalan kerja kalau macam ini rupa. Ada adik yang tak dengar kata. Cuba jadi macam Sandra. Kan sejuk sikit hati kakak ni menengok. Ini tak. Daripada tadi complaint itu complaint ini. Sakit telinga ni dengar.

"Ish! Aku nak balik lah!" kata Erland. Serabut betul. Apa Dixie ingat dia kakak boleh arah sesuka hati ikut kepala dia. Dah lah telefon satu pun tak bawa. Jadi apa-apa nanti macam mana?

"Pergilah balik pergi! Ingat aku dengan Sandra tak cuba? Ni sebab bonda je tau!" kata Dixie.

Nak cakap tak fikir. Apa dia ingat mereka buat apa tadi sejak mula tidak sedap hati? Itulah merungut je tahu. Portal tu pun satu. Masuk tadi ada je. Nak balik semula haish gone!

Erland bersandar pada dinding. Perlahan-lahan mengesot hingga terduduk.

"Kau percaya ke dengan kurafat semua ni? Betul ke fairy tu wujud?" tanya Erland tanpa melihat kembarnya. Dia seakan berada dalam mimpinya yang bertahun-tahun lepas.

"Aku... tak tahu." Jujur dia sendiri pun pening.

Dari dalam bilik rahsia bonda terus ke rumah usang menggunakan portal. Semata-mata untuk menghantar surat bonda untuk kawannya bernama Kaiser Alaric.

Kenapalah bonda tak hantar guna pos je? Kan senang.

"Guys?"

Erland dan Dixie mendekati Sandra. Peti harta karun dibuka menggunakan kunci yang telah dijumpai.

Terdapat syiling emas, rantai, barang perhiasan di dalamnya. Dan juga peta yang mereka tercari-cari.

"Ni ke peta yang bonda kata tu?" tanya Dixie.

Sandra mengangguk. "Ye betul. Perjalanan kita dengan tempat tu jauh. Kalau ikutkan dalam peta ni. Kita berada di Selatan dan tempat tu berada di hujung utara." kata Sandra sambil menunjuk-nunjuk isi peta itu.

"Kau nak jalan kaki? Sorry aku tak nak!"

Dixie memandang Erland seperti ingin menumbuk. Apa yang tiber sangat ni?

"Tak kan lah jalan kaki atas air. Tenggelam kau nanti."

"Hmm tenggelam pun tak apa. Tenang hidup aku." kata Dixie sambil menjeling ke arah Erland.

GriseldaWhere stories live. Discover now