Joost Klein siedział w ponurym natroju na tyłach samochodu, który wiózł go z powrotem do jego domu w Holandii. Jego wielkie marzenie wystąpienia w finale Eurowizji zostało zrujnowane w tak niesprawiedliwy sposób. Zarząd zdyskwalifikował najbardziej pokojową i proeuropejską piosenkę, jaką można sobie wyobrazić. Piosenkę, którą zadedykował zmarłym rodzicom... "Zjednoczeni przez muzykę" - Ten piękny slogan okazał się być kłamstwem.
W radiu leciała piosenka Szwajcarii, która w tym roku wygrała. Wokal Nemo był oczywiście bardzo ładny, ale w tej piosence czegoś brakowało - przesłania.
"To mogłem być ja..." - Pomyślał Joost.
* * * * *
- ...Eurowizja w tym roku to była jakaś masakra. Te wyniki wydają mi się podejrzane, nie sądzisz? - Spytała Luna.
- Noo. Chorwacja totalnie zasługiwała na wygraną - powiedziała Blanka zwana Bejbą.
- Co? Mówiłam o swoim wyniku. Czy ty mnie w ogóle słuchałaś?
- Eee... Coś cię przerywa, oddzwonię potem, pa! - Wcisnęła czerwoną słuchawkę w telefonie i podgłośniła telewizor. Eurowizja Eurowizją, ale Netflix sam się nie obejrzy. Zresztą i tak w zeszłym roku postanowiła nie interesować się więcej tym show. Dziewiętnaste miejsce, phi.
Nowy sezon serialu, który oglądała okazał się być nudniejszy niż oczekiwała. Westchnęła i włączyła wiadomości.
- Fani Eurowizji oburzeni po najnowszej aferze. Sponsorzy przyznali się do winy. Łączymy się z naszym korespondentem w Malmö...
* * * * *
Marko Purišić znany jako Baby Lasagna wyszedł z taksówki. Uśmiechnął się pod nosem na znajomy widok - wieś, w której spędził większość życia. Nie przeszedł nawet kilkunastu metrów, zanim otoczyła go grupka ludzi.
Odkąd wrócił do Chorwacji, był traktowany jak bohater narodowy. Ludzie gratulowali mu, mówili, że było im przykro, że nie wygrał albo po prostu prosili o zdjęcie. Sam Marko nie czuł się obrabowany. Oczywiście wolałby wygrać, ale drugie miejsce to i tak więcej niż się spodziewał.
Tym razem byli to w większości znajomi mu ludzie. W tej wsi każdy znał każdego co najmniej z widzenia. Było to trochę dziwne uczucie widzieć jak ludzie, z którymi nigdy nie miał rozmowy dłuższej niż wymiana dwóch "dzień dobry", niemal skaczą ze szczęścia na jego widok.
Wreszcie udało mu się dotrzeć do domu. Pokrótce przywitał się z rodzicami, wysłuchał gratulacji i pobiegł przytulić koty.
- Stęskniłaś, się za mną, co? - Spytał, głaszcząc kotkę Gertrudę bo grzbiecie.
* * * * *
- ...To nie teoria spiskowa. Punkty w tegorocznych finałach były sfałszowane. Sponsorzy przyznali się do płacenia za przyznawanie dodatkowych punktów wybranym państwom, a konkretnie jednemu państwu. Oficjalne źródła nie podają, które to było państwo. W geście przeprosin Europejska Unia Nadawców ogłosiła, że zorganizowany zostanie dodatkowy festiwal, w którym szansę ponownego wystąpienia otrzymają najbardziej niedocenieni przez Jury finaliści z kilku poprzednich lat. Sześćdziesiąty ósmy i pół Festiwal Piosenki Eurowizji ma odbyć się w...
Blanka już nie słuchała. Z radości wybiegła z pokoju.
- Wracam na Eurowizję! - Wykrzyknęła na cały dom.
* * * * *
Przy okrągłym stole w kwadratowej sali zebrali się przedstawiciele TVP. Szeptem plotkowali o najnowszej aferze. Po chwili jedna z osób wstała i zabrała głos. Była to Edyta Górniak.
CZYTASZ
Bejba Lasagna
FanficEurowizja w 2024 r. zostawiła wiele osób z poczuciem niesprawiedliwości. Europejska Unia Nadawców postanowiła naprawić swoje błędy. Uczestnicy z poprzednich lat ponownie zawalczą o zwycięstwo.