~de schaduw in huis~

573 5 0
                                    

Maan keek door het kleine raampje van haar slaapkamer naar buiten. De sterren twinkelden aan de heldere nachtelijke hemel, een schril contrast met de duisternis in haar eigen huis. Thuis was geen veilige haven, maar een plek van angst en pijn. Haar ouders waren nooit liefdevol geweest, en naarmate de jaren verstreken, werd de mishandeling erger. Ze was pas veertien, maar voelde zich soms veel ouder door de zware lasten die ze droeg.

Haar moeder kwam de kamer binnen met een strenge blik. "Heb je je huiswerk al gedaan?" vroeg ze met een kille stem.

"Ja, mam," antwoordde Maan zachtjes, terwijl ze probeerde haar angst te verbergen.

"Niet liegen tegen me!" schreeuwde haar moeder terwijl ze een dreigende stap naar voren zette. "Laat me het zien!"

Maan haalde haar schrift tevoorschijn en gaf het met bevende handen aan haar moeder. "Hier is het," fluisterde ze.

Haar moeder bladerde door het schrift en gaf het met een geïrriteerde zucht terug. "Je kunt niets goed doen, Maan. Waarom ben je zo waardeloos?"

Tranen welden op in Maan's ogen, maar ze slikte ze in en knikte stilletjes. Toen haar moeder eindelijk vertrok, pakte Maan haar telefoon en belde Matthy.

"Matthy?" fluisterde ze, haar stem trillend.

"Maan? Wat is er aan de hand?" vroeg hij bezorgd.

"Ik kan het niet meer aan, Matthy," antwoordde ze terwijl de tranen nu vrij over haar wangen stroomden. "Mam en pap... ze maken me kapot."

"Rustig maar, Maan," zei Matthy kalmerend. "Ik kom eraan. Hou vol, oké?"

Donkere nachten, helder licht //ft bankzittersWhere stories live. Discover now