AINA
"Ni kita nak pergi rumah siapa pula abang?" soal Aina sambil memangku bayi mereka, Dian yang kini mencecah hampir 6 bulan. Si suami membawa kereta melalui jalan kampung yang agak jauh dari kampung si suami.
"Nak jumpa kawan sekolah abang... Lama tak jumpa. Ijat nama dia. Ingat?" Aina menongkat dagu sedikit sambil melihat jalan. "Hmm... Macam ingat... Yang abang kata dia cerai tahun lepas tu eh?" Mie mengangguk. "Yerp. Dia la..."
"Cerai sebab apa eh abang?" soal Aina ingin tahu. Mie menggeleng. "Tak tau la Aina... Tapi Ijat tu baik orangnya. Tak tau la kot ada masalah apa apa... Kalau tak perlu tak payah tanya dia sayang..." pesan suami. "Ish abang ni... Tau la... Saya tanya je abang kot abang tau..."
Mie tersenyum, Mengintai wajah isterinya itu sebelum ke wajah bayi lalu kembali melihat ke jalan. "Haa ni haa rumahnya..." Kereta dipandu Mie perlahan masuk ke perkarangan rumah yang nampak tidak berorang itu. Aina dan suami keluar kereta.
"Assalamualaikum... Ijattt" panggil Mie . Tak lama, pintu rumah dibuka. "Eh la Mie ... Lama tak jumpa... Masuk masuk ni... Ni... Aina kan? Wahh ada baby sekarang..." sahut Ijat. Melihat bayi yang didukung di dada Aina. Membawa mata ke buah dada Aina yang mekar bulat itu.
Aina hari ini memakai tudung bawal cotton cream, bersama sepasang baju kurung pastel orange. Berhias bunga cream di bawah kain baju menipis ke dada. Dan sempat Ijat mengintai bentuk punggung isteri Mie itu. Lumrah seorang lelaki yang sudah lebih setahun tidak mendapat nikmat dari seorang wanita.
"Mana ayah dengan ibu kau Jat?" soal Mie sambil duduk di atas sofa. Kuih raya tak ada, dan rumah pun nampak sedikit bersepah. Tak beraya ke? Dan bila dilihat, Ijat hanya memakai baju melayu bersama seluar jeans. Simple habis.
"Dorang beraya dekat Perlis tahun ni. Tu yang aku sorang je ni..." kata Ijat sambil menutup pintu semula sebelum masuk ke dapur. Tak lama, Ijat keluar semula membawa beberapa baling kuih raya dan sejag air sirap ais limau lalu dihidangkan.
"Terima kasih Ijat, sesusah je..." Mie mencapai cawan yang dah menuang sirap itu lalu dihirup sedikit sebelum mereka mula berborak kosong. Dan Mie perasan, yang Ijat sesekali memandang isterinya. Bukan sekadar hanya bermesra, tetapi memandang buah dadanya yang sedikit membonjol, memandang lentik pinggang isterinya yang sedikit bersimpuh di atas sofa itu. Malah ada satu masa Mie diam, melihat selama mana Ijat mengintai isterinya itu.
Aina yang banyak bermain dengan bayi mereka tidak terlalu perasan. Sehinggalah Mie tiba tiba membuka bicara. "Kenapa kau tengok isteri aku lain macam je Ijat?" Mata Ijat membulat mendengar teguran Mie itu, kepala Aina juga terangkat dari wajah bayi.
"Eh? Apa... Tak... Aku tengok baby..." tipu Ijat sambil menggaru kepala. Wajah Aina merah, melihat Ijat kemudian suaminya. Sebelum kembali bermain dengan Dian. Mie ketawa kecil mendengar tipu rakan sekolahnya itu. "Eleh Ijat... Bukan aku tak kenal kau... Dari zaman sekolah dulu kau gatal kan..."
Ijat senyum segan. "Kau ni Mie ... Mana ada... Isteri kau ni... Aku minta maaf... Kau tau la... Duda... Aku tak tengok dah..." kata Mie sambil mencapai kerepek kacang di dalam balang kuih. Mie senyum nakal kepada Aina. Wajah Aina merah sedikit. Tahu apa yang hendak dilakukan suaminya.
"Ala, kalau kau nak tengok, tengok je la... Aku tak kisah... Aina pun tak kisah..." kata Mie selamba. Kening Ijat terangkat. Melihat pasangan suami isteri itu sebelum menelan air liur. "Ish... tak payah la perli aku macam tu Mie ... Aku minta maaf..." kata Ijat mula sedikit risau. Tidak mahu ada pergaduhan antara dia dan rakan sekolahnya itu.
Mie ketawa kecil sambil mengambil Dian dari riba Aina. Aina menggigit bibir bawah. "Sayang... Baru semalam kan sayang kata dah lama tak dapat batang lain? Sayang nak try Ijat? Ijat pun nampak nak try sayang tu..." Mata Ijat membulat mendengar apa yang keluar dari mulut Mie itu. Namun masih berdiam diri. Menunggu respons Aina.