Beg sekolah dilambung tinggi, melepasi tingkap dan berjaya mendarat di dalam kelas. Romin bersorak.
"Yuhuu!! Mantap siak. Aku dah boleh jadi atlet lontar peluru ni. Okay your turn. Gud luck!" Romin terus berlari melangkah menaiki tangga, meninggalkan Junkyu terkulat- kulat di situ.
"Sial anak samdol ni. Kemain lagak kau tinggal aku eh. Kau tunggu, kau tunggu." Junkyu mendengus. Beg sekolahnya diangkat tinggi. Dengan semangat waja, beg sekolah itu diputar lalu dibalinya tinggi.
"Yosh!!"
Junkyu menggenggam tangan. Dia bersorak gembira. Beg sekolahnya elok mendarat di dalam kelas mereka. Dengan senyuman padu, dia mengorak langkah mendaki tangga menuju ke kelas mereka.
"Petang ni kau wajib tunaikan janji kau!" Junkyu berkata seraya pintu kelasnya dibuka deras. Dia tersenyum luas sebelum senyumannya pudar.
"Hah! Memang 'WAJIB' korang berdua tunaikan janji. Petang ni basuh tandas! do or die."
Junkyu terlopong. Pergh, bukan kaleng- kaleng cikgu aku ni. Main truth or dare la pulak. Matanya beralih ke arah kepala gurunya. Beg sekolahnya elok mendarat di atas kepala botak gurunya itu. Hidung Junkyu kembang kempis menahan gelak.
Junkyu menelan air liur sebelum menatap Romin yang sudah dalam keadaan 'squad jump'. Junkyu mengawal mukanya agar tidak nampak dia tengah menahan ketawa.
"Aip- aip- sir!" Jerit Junkyu. Dia memberi tabik hormat sambil mendada. Melihat seongsaenim hendak memukul dia, Junkyu berlari mengambil beg sekolahnya dari kepala gurunya lalu ingin berlari keluar.
"A..aduhh sir. Sakit sir. Mianhae. Tak nak buat lagi. Ampunkan patik.." Junkyu berdecit. Telinganya ditarik oleh guru mereka. Junkyu merapatkan tangan memohon ampun.
Seongsaenim Jae berkerut. Budak ni dah overdose ubat ke apa? Tu la tido la lagi kerja, kan dah mendapat. Dia menggeleng kepala. Telinga Junkyu dilepaskan.
"Kamu berdua. Recess nanti, datang jumpa saya." Arah seongsaenim Jae. Romin dan Junkyu berpandangan satu sama lain. Aih, takkan sebab dua kali kena hempuk dengan beg sekolah dah nak kena surat warning kot?
Mereka berdua mengangguk setuju dengan muka pasrah.
(Waktu recess)
"Kau punya idea la ni buat deal dengan baling beg sekolah." Gerutu Junkyu sambil menyepak kaki seluar Romin. Romin membulatkan mata. Kaki seluar Junkyu disepaknya kembali.
"Eh tapak kasut mulut kau cakap ni salah aku. Yang kau setuju tu kenapa? Sape yang terhengeh- hengeh minta aku ajarkan dia main bola sepak kalau dia berjaya lontarkan beg sekolahnya masuk kelas? Hah, sape? Sape?"
Junkyu buat muka toya. Dia menyeluk poket seluarnya. "Tapi lawak juga kan. Tak sangka beg kita mendarat betul- betul atas kepala dia. Dua kali pula tu. Nasib la mak. Sape suruh tadak rambut, memang azab la kena hempap dengan beg kita." Junkyu ketawa kuat. Romin turut geli hati. Badannya bergetar menahan ketawa.
"Ni kau tngok ni. Aku dan ambik gambar dia time beg kau landing weh. Memang piaw betul. HAHAHAH"
Romin menghulurkan telefon bimbitnya kepada Junkyu. Hampir terkucil junkyu melihat gambar seongsaenim Jae yang terkelu 'menerima' terjahan beg sekolah untuk kali ke dua.
"PAP! PAP!"
Romin dan Junkyu terkaku. Sakit kena ketuk di kepala tidak sesakit jantung mereka yang sudah buat race 4× 100 seminit. Perlahan- lahan mereka berpusing. Wajah seongsaenim Jae dipandang kaku. Baru mereka sedar yang mereka berdua rancak berbual di hadapan office guru rupanya.
"MASUK!"
YOU ARE READING
MY ETERNALLY BRO (PREQUEL OF TPW) OG
Fanfiction"Kawan sampai mati." - Kim Jukyu "Janji?"- Choi Romin "JANJI."