Chap 12

3 1 0
                                    

(Cont chap 11)

"Jangan pelik bang, mamat sebelah hang memang otak geliga. Desas desus kata dia ibarat Issac Newton tapi versi modern." Sampuk orang di belakang. Romin berpaling ke belakang. Mak aih! mat saleh. Nametag budak lelaki itu dibaca, Vernon. 

Romin senyum senget, "Albert Einstein bang, Albert, bukan Issac. Issac tu dia kaji graviti." Vernon terkedu lantas senyum kambing.

Kejadian 30 minit yang lepas masih berulang di kepalanya. Romin dapat rasa yang badannya masih lagi kaku tidak bergerak. Seakan- akan kejung. Unexpected answer from unexpected person. Unexpected betul pula tu! Boleh gila Romin kalau hari - hari macam ni. Kalau dia nak daftar nama dia dekat tanjung rambutan boleh dah kot.

Seusai guru fizik mereka keluar, Romin terus berdiri, dia ingin meregangkan badannya yang keras tiba- tiba tu. Namun tangannya tiba- tiba dipegang. Terkejut dia dibuatnya.

"Hah kenapa?! Nak pengsan lagi ke?" Kalut Romin menanya. Junkyu hanya menggelengkan kepala. Pandangannya tunduk ke bawah.

"Bo..boleh kau belikan aku air mineral? A..aku dahaga sa..sangat ni. Ka..kali ni je, please.." suara Junkyu tergagap- gagap. Romin berkerut. Dia menunduk ingin melihat wajah Junkyu namun Junkyu berpalingkan wajahnya ke sisi.

"Okay.. tapi lepasni janji jangan sombong sangat dengan aku. Kalau aku tanya jawab baik- baik. Mulut kau tu control sikit 'pedas' dia tu." Junkyu hanya mengangguk. Dia tidak berkata apa. Romin tersenyum puas hati lalu keluar menuju ke koperasi.

Junkyu hanya memandang Romin dari jauh. Peluh menitik membasahi seluarnya. Bibirnya yang merekah mengoret senyuman pudar.

"Kau memang baik."

*****

Romin bersiul- siul menuju ke kelas. Entah kenapa terasa bahagia pula dia lepas deskmatenya setuju dengan kata - katanya itu. Air mineral berserta dengan roti bun digenggam kuat. Walaupun Junkyu tidak meminta untuk dibelikan roti, tapi Romin dapat merasakan yang Junkyu masih belum menyentuh sebarang makanan lagi untuk hari ini. Pintu kelas dibuka dengan ceria sebelum senyumannya hilang.

"Eh mana Junkyu?" Soal Romin kuat. Seisi kelas melihatnya sekarang. Diorang kepelikan melihat Romin bertanyakan keberadaan Junkyu. Selalunya bertengkar macam laki bini, ni awat tiba- tiba peduli ni?

"Dia pergi tandas. Tapi dah lama. Mungkin dia membuang kot." Balas lelaki dibelakang Romin tadi. Romin rasa tidak sedap hati. Lantas kaki mengorak langkah menuju ke tandas dengan pantas.

Pintu tandas ditolak dengan kuat. Mujur tiada sesiapa, kalau tak mau kena tengking Romin dibuatnya. "Junkyu! Kau kat dalam sana ke? Woi! Jawab la!"

Tiada sahutan, Romin bercadang untuk pecah masuk setiap tandas yang ada. Ya, dia memang gila sekarang. Entah kenapa perasaanya tiba-tiba risau melebihi had.  Pintu tandas yang terakhir dituju. Kaki diangkat tinggi untuk menendang pintu tersebut.

"WERK!"

Bunyi muntah kedengaran. Lagi dan lagi sehingga la bunyi itu hilang. Romin sudah kaku. Mukanya pucat tidak berdarah.

"Woi Junkyu! Kau kat dalam tu ke weh? Kau okay tak ni?! Bukak pintu woi! Kalau kau tak bukak aku tendang ni!" Jerit Romin kuat.

"Nan..nanti.."

Bunyi suara halus Junkyu kedengaran. Perlahan pintu tandas dibuka. Romin lantas menyambut badan Junkyu yang hampir tumbang. Badan Junkyu sejuk seperti ais dapat dirasakan oleh Romin.

"Woi! Kau tak okay ni! Aku bawak kau pi bilik sakit cepat!" Romin terus memaut badan Junkyu ke arahnya sebelum ditahan.

"Tak.. tak perlu. Ba.. bagi aku air mineral ja. Ke..kejap lagi a..aku okay la.." balas Junkyu perlahan. Sungguh dia terasa pening sekarang ini, perutnya terasa mual dan memulas. Mukanya pun sudah tidak mampu untuk diangkat.

Romin mengangguk laju. Dia terus memapah junkyu yang kepeningan menuju ke kelas mereka. Sebelum keluar, matanya terpandang sebiji pil yang terjatuh di atas lantai. Terus dikutipnya sebelum dimasukkan ke dalam poket seluar.

Terkejut classmate mereka melihat keadaan Junkyu. Terus Junkyu dilingkungi classmate mereka sebelum dihalau oleh Romin. "Dah- dah tepi- tepi. Beri laluan. Kang tak memasal pengsan pula junkyu sebab korang semua."

Masing-masing mula berundur. Memberi ruang untuk Junkyu berehat. Nasib baik juga guru seterusnya tidak datang untuk hari ini. Dapatla Junkyu berehat dengan lama sedikit.

"Kau sakit apa sial? Kenapa kau selalu tak sihat?" Bisik Romin sambil melihat Junkyu minum air mineral yang dibelinya tadi. Poket sebelah kirinya disentuh. Pil itu masih setia berada di dalam kocek seluarnya.

"Tak boleh jadi ni, aku kena siasat!" Bisik Romin di dalam hati.

MY ETERNALLY BRO (PREQUEL OF TPW) OGWhere stories live. Discover now