Eski Mısır'ın Mitolojik Kökeni

23 12 0
                                    

Tarihöncesi çağlarda mitolojik faliyetleri izlemek her ne kadar zor olsa da, günümüze ulaşan belge niteliğindeki unsurlar bunu kolaylaştırıyor. Narmer'in ( Narmer paleti ) Aşağı Mısır ve Yukarı Mısır'ı siyasi birliğin sağlanması sonrasında, bir zamanlar yerel olan tanrılar ulusal boyutta önem kazandı ve yerel birleşik bir ulusal geleneğe bağlayan yeni siyasi ilişkiler kuruldu. Mısır kaynakları Horus ve Set tanrıları arasındaki efsanevi çatışmayı, Hanedan öncesi dönemde veya Erken Hanedan Dönemi'nde meydana gelmiş olabileceğini  Yukarı ve Aşağı Mısır bölgeleri arasındaki bir çatışma ile ilişkilendirilir.

Tarım Devrimi toplu yaşama getirdiği önem Sümerlerde Ziggurat yapımına önayak olmuştu. Tarihi Antik Mısır metinlerinde, bu ortak varoluşa, bu ortak kadere birçok örnek vardır. Burada Adalet ve Doğruluk ilkesi olan Ma'at kilit bir rol oynamaktadır. Firavun eğer adil bir şekilde yönetirse, Ma'at'ı geliştirmiş olur. Bunu yaparak, kozmosun önemli bir unsurunu güçlendirir ve böylece tüm kozmos, tüm kurucu parçalar gelişir. Böylece Nil bölgesi yeterli bir şekilde sulanır ve yeterli hasat insanı ve hayvanları verimli kılar. Bu prensibin ortak bir ifadesi, firavunun tahta çıkışı ile bağlantılıdır. Bu çıkış, hayali bir yoksulluk ve haksızlık çağından sonra yeni bir başlangıç, yeni bir refah ve adalet dönemi olarak tasvir edilir. Buna örnek bir metin;

"Gökyüzü barış içinde, dünya sevinç içinde, çünkü kralın Sol (Asfet, kaos) yerine Sağ (Ma'at, düzen) kuracağını duymuşlar ."

İlk zamanlardan sonra, mitolojideki değişikliklerin çoğu, istisnalar olmasına rağmen, yenilerini oluşturmaktan ziyade önceden var olan kavramları temel alarak geliştirdiler. Birçok akademisyen, gökyüzüne geri çekilen, insanları kendi aralarında savaşmaya bırakan güneş tanrısı mitinin, Eski Krallık'ın sonunda kraliyet otoritesinin ve ulusal birliğin çöküşünden esinlendiğini öne sürdü. Yeni Krallık 'ta (MÖ 1550-1070), Yam ve Anat gibi Kenan dininden kabul edilen tanrılar etrafında küçük efsaneler ortaya çıktı. Bunun aksine, Yunan ve Roma dönemlerinde (MÖ 332- MS 641) Greko-Romen kültürünün Mısır mitolojisinde çok az bir etkisi olduğunu söyleyebiliriz.

KAYNAK

Pinch, Geraldine (2004) [First edition 2002]. Egyptian Mythology: A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt

Meltzer, Edmund S. (2001). "Horus". Redford, Donald B. (Ed.). The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt. 2

Barich, Barbara; Lucarini, Giulio; Hamdan, Mohamed; A. Hassan, Fekri, (Ed.) (2015).

^ Willockx , Sjef (2005). Magic and Religion in Ancient Egypt Part I: The Roots. s. 15.

Bickel, Susanne (2004). "Myth and Sacred Narratives: Egypt". Johnston, Sarah Iles (Ed.).

Meeks,Dimitri; Favard-Meeks, Christine (1996) [French edition 1993].

Mısır MitolojisiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin