Antik Mısırda ibadet edilen ilk Tanrılardan olan Aker (veya Akar), Mısır mitolojisinde ufuk çizgisinin tanrılaştırılmış halidir. Aker'in görevi Güneş'i ayarlamak ve yükseltmektir. Aker'e yardımcı olan bir tanrı topluluğu vardır, bunlar Akeru olarak adlandırılır.
Ufuk çizgisi olarak, Aker günler arasındaki sınırın sembolü olarak da görülür. Güneş'in zirveye ulaşmasından itibaren Burçlar kuşağındaki Aslan burcunda bulunan başlar daha sonraları "dün" (Mısır dilinde SEF) ve "bugün" (Mısır dilinde Duau) olarak adlandırılır.
Bu nedenle Aker sıklıkla Ruti ile bağdaştırılır. Ruti, Mısır dilinde iki aslan demektir. Hiyerogliflerde genellikle bu iki aslanın arasında bir ufuk çizgisi bulunur ki bu, iki dağ arasından doğan güneşi temsil eder.
Gün geceye dönerken, Aker'in ölüler diyarının girişini ve çıkışını koruduğu ve gece olduğu sırada güneşin oradan geçmesi için kapıları açtığı. Ölüler diyarının koruyucusu olarak, "ölü"nün içeri girmek için Aker'den izin alması gerektiği inancı vardır. Aker'in izniyle geçenlerin yılan ısırığı veya akrep sokması gibi ölüm nedenlerinden münfesih olduğuna inanılır.
Mısırlılar, Sabah ve Akşam kapılarının Aker tarafından korunduğuna inanır; bazen evlerinin girişine bu ikiz aslanları yerleştirir ve bu aslanların onları kötü ruhlardan koruduğunada inanırlar.
Özellikle piramit yazılarında Aker hakkında firavunu ele geçirdiğine dair kötü yazılar da mevcuttur. Aker'in dönemeç, eğim gibi anlamları vardır. Akeru dönemeçler veya eğimler anlamına gelmektedir. Anlamı tamamıyla anlaşılamamıştır.
Araştırılabilir Kaynaklar
Antik Mısır Mitolojisi ve Aker: Aker'in Antik Mısır mitolojisindeki önemi ve güneş kültü ile ilişkisi için : Wilkinson, Richard H. The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson, 2003.
Ölüler Diyarının Geçiş Kapısı: Aker'in ölüler diyarının geçiş kapısı olarak nasıl görüldüğü ve bu inancın Mısır toplumunda nasıl yaygınlaştığı hakkında detaylı bilgi için E.A. Wallis Budge'un The Book of the Dead gibi kaynaklar incelenebilir.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Mısır Mitolojisi
Non-FictionMısır Mitolojisi Mısır Medeniyeti araştırmaya değer bulduğum Antik Çağ Tarihinde en kıymetlı ve araştırmaya değer bir uygarlık merkezi olduğu düşüncesindeyim. Antik Çağın en büyük arşivi diyebileceğimiz Antik Mısır Medeniyetini iyi anlamak ve aynı z...