Chapter 1

13 2 0
                                    

Matahari terpancar tepat di wajah Floella. Floella dengan separuh sedar, dia membuka matanya. Beberapa kali Floella mengelipkan matanya, untuk menghilangkan kabur di pandangannya.

"Ergh.. pukul berapa ni?" Floella mencapai telefon nya dan melihat di lock screen, pukul 7:00 pagi. Floella terus mencampak telefon nya ke katil.

Floella bangun dari baring nya, kedua tangan nya ke atas dengan lurus lalu dia meregangkan tubuhnya. Fuh.. lega rasanya bila cukup tidur.

Floella bangkit dari katil nya seraya kaki nya melangkah mengambil tuala berwarna biru gelap yang di sangkut di belakang pintu. Dia melangkah semula untuk ke bilik mandi, bersihkan dirinya.

Beberapa minit kemudian, setelah Floella membersihkan badannya. Floella memakai baju t-shirt lengan panjang serta seluar slack berwarna hitam. Floella menyikat rambutnya dengan perlahan, dia tidak mengikat rambutnya, dia ingin rambutnya terurai. Lagi pula rambutnya apabila terurai lagi nampak cantik.

Akhir sekali, Floella menyembur perfume perisa vanilla ke pergelangan tangannya dan lehernya. "Oke! Dah cantik! Let's go, tolong ibu!" Floella mengambil telefon dengan wallet, lalu kaki nya melangkah keluar dari bilik dan menuju ke ruang tamu.

Sampai saja di ruang tamu, permandangan pertama yang dia lihat adalah ibu nya. Terus terukir senyuman lebar di bibirnya. Kaki nya mendekati ke arah ibu.

"Cantiknya ibu.." Floella memuji ibu nya, tapi apa yang dia katakan memang benar. Ibu nya selalu cantik.

Faina Azifa menoleh ke arah sumber suara. Melihat saja wajah anak perempuan nya, bibirnya tersenyum manis. "Awak tu lagi cantik dari ibu." Faina Azifa mencuit hidung anaknya. Geram betul dia dengan anak nya!

"Ella cantik disebabkan wajah ibu yang cantik tu.. jadi cantik ibu tu turun ke anak ibu..." Floella ketawa kecil sembari dia berkata gitu. Dia suka pandang wajah ibu nya, lagi - lagi di depan nya ini ialah syurga nya.

"Dah anak ibu, semua ikut macam ibu cuma mata kamu je, sepet macam ayah kamu.." Faina Azifa ketawa kecil, Floella juga turut ketawa kecil.

"Amboi! Suka betul ibu mengata ayah ya.. ingat ayah tak dengar ke ibu." Kata Abdullah yang baru saja keluar dari biliknya. Dia berjalan mendekati kedua permata nya.

"Mana ada saya mengata awak, saya puji awak yang anak awak dapat mata sepet sama macam awak. Itu aje, saya tak mengata awak pun.." lembut tutur bicara yang Faina Azifa lantun kan. Tangan nya kembali meletakkan nasi lemak yang sudah di bungkus ke dalam bakul.

Floella yang melihat hal tersebut, dia juga turut membantu. Satu persatu nasi lemak itu di letak ke dalam bakul. Nasi lemak buatan ibu nya bukan biasa - biasa ya, nasi dia pun banyak dan tidak kedekut sama sekali.

"Ayah pergi panaskan enjin kereta dulu," setelah dia memberitahu isteri dan anak nya, kaki nya terus melangkah ke luar rumah.

"Hari ni ibu buat berapa nasi lemak?" Soal Floella pada ibunya. Tangan nya tidak berhenti dari meletakkan nasi lemak tersebut ke dalam bakul.

"Hari ni ibu buat dalam 450 macam tu. Ada juga yang dah tempah dari semalam, itu yang ibu buat banyak hari ni."

"Orang tu tempah berapa ibu?"

"230 nasi lemak, dia kata semalam ada yang mengidam nak nasi lemak ibu ni tapi tak dapat sebab dah habis.. lepas tu anak - anak dia semua balik semalam. Itu dia tempah banyak." Jelasnya dengan teliti. Faina Azifa memang selalu bercerita dekat Floella, Floella lah yang selalu menjadi tempat nya bercerita, gelak ketawa dan sebagainya.

Mendengar saja jumlah tempahan tersebut, wajah Floella tampak terkejut. Banyak betul orang tu tempah, memang rezeki ibu.. Alhamdulillah. Syukur Ya Allah..

Love Triangle [og]Where stories live. Discover now