QW 01

351 41 3
                                    

Kuala Lumpur, Malaysia

NAFAS hangat Ayra terhembus perlahan. Dalam pada itu, tangan meraba dinding bata sebagai tempat berpaut. Kaki dibawa menapak ke arah cahaya malap di hujung jalan koridor yang dia tak pasti tempatnya di mana. Semakin dekat langkah Ayra mendekati cahaya itu, mata mula menangkap susuk tubuh seseorang di balik dinding yang terlindung dari sinaran malap.

Dua kali mata dikerdip dan bayangan itu masih kelihatan. Rasa lega. Maknanya dia tak keseorangan.

"Siapa?"

Tiada balasan.

Ayra beranikan diri mendekat.

Bunyi nafas berat seseorang melajukan langkah Ayra. Kepala menjengah di sebalik dinding tetapi malangnya tiada sesiapa di situ. Ayra berpaling semula apabila bunyi lain berdentum kuat dari hujung koridor tempat dia diikat tadi.

Langkah terus dibawa berlari ke arah bunyi itu. Tak kisahkan tapak kaki yang tak beralas memijak lantai basah. Yang penting sekarang dia perlu cari manusia lain dalam tempat gelap ini.

Dan belum sempat Ayra pergi jauh, langkahnya terhalang mengejut. Mata Ayra terbuka luas tatkala ada tangan berpaut di pinggangnya, mencengkam kukuh di situ supaya dia tak boleh lepas.

"Umph!"

"Shh."

Mata Ayra semakin terbuntang. Tangan di mulutnya kemudian beralih.

"Qarizh?" Entah kenapa jika benar seseorang yang sedang memautnya sekarang adalah Qarizh, rasa lega yang sepatutnya datang diganti dengan rasa takut.

"Dah puas main sorok-sorok?" Bisikan itu rapat di telinga. Ayra menggeliat kegelian saat nafas berat lelaki itu menghembus di leher. Memang betul orangnya Qarizh. Suara garau itu dia dah hafal intonasinya macam mana.

"Qarizh, lepas dulu." Dia rasa sesak. Tangan kekar Qarizh umpama akar nak belit dia. Kukuh sampai tak bergerak seinci tangan itu bila dia cuba tolak.

"Nanti kau lari lagi, Ayra."

Kepala lelaki itu jatuh ke bahu Ayra dan bergerak-gerak seolah mencari titik selesa untuk berlabuh. Ayra ketap bibir. Peluh yang makin merenik dan tempat yang gelap itu buat nafasnya semakin direnggut. Tambah dengan ruangnya sekarang begitu sempit, dia sungguh rasa nak pengsan.

"Tak, Ayra janji Ayra tak lari. Tolong lepas dulu. Pinggang Ayra sakit."

"Kau tahu tak mungkir janji tu munafik, Ayra? Kau nak jadi orang munafik ke?"

Pelukan pada pinggangnya semakin erat.

Ayra berhenti meronta bila Qarizh tiada tanda hendak melepaskan. Buatlah apa-apa pun, kudrat perempuannya tak akan mampu lepas dari cengkaman seorang Qarizh.

"Kan bagus macam ni. Dengar kata aku, okey?" Halus Qarizh berbisik di peluput telinganya.

Kepala Ayra bergerak ke tepi, cuba nak menghalang bibir Qarizh menyapu telinga dia tapi lelaki ini lebih pantas menghalang.

"I didn't hear anything. Did you say yes?"

Ayra pejam mata bila kali ini bibir Qarizh mengucup lembut pada tulang selangkanya. Tolonglah. Dia rasa nak ghaib sekarang.

"Ayra."

"Okey." Kata setuju diberi.

Qarizh melonggarkan pelukan. "Jom ikut aku."

Sejurus itu, tubuh Ayra ditarik menelusuri jalan koridor gelap itu. Tangan halusnya digenggam utuh.

Baru kali ini ruang sekeliling itu jelas di mata Ayra. Ruang dalam bangunan itu tak ubah seperti bangunan usang. Peluang Ayra untuk melarikan diri jadi mustahil. Liur ditelan kelat.

QARIZH WILDAN ©Where stories live. Discover now