BAB 1

170 12 4
                                    


Assalamualaikum wahai rakyat jelata!

Get to know her first!

Ifsha Maira binti Frendy Azhar. Umur dia 20. Dia berasal dari Sarawak tapi tak pandai cakap Sarawak. aik?

Tinggi dia stuck kat 154cm. Tak tau lah, kenapa keturunan keluarga dia tu semua pendek, kecuali abang dia. Kadang-kadang orang selalu panggil dia penguin sebab dia selalu pakai outfit warna hitam putih and.. pendek. Ish geramnya! tapi dia biarkan je sebab benda dah normal bagi dia. haiyaa

----

Abang Irman menarik nafas panjang-panjang, cukup-cukup untuk bangunkan Ifsha dari sleeping beauty kononnya.

"OII! BANGUN! NANTI HANG LAMBAT GI FLIGHT!" teriak Irman, membuat mata Ifsha terbuka luas dengan teriakan itu.

Ifsha terus bangun dari katil dan jeling Irman. Lagi mamai bah! Irman hanya memerhati aksi adiknya dengan muka tidak bersalah kemudian tersenyum senget. Rasa nak tumbuk ja!

"Ish, annoying lah! Nasib Mai tak pekak! and macam mana abang boleh masuk bilik Mai ni?" soal Ifsha dengan kasar tetapi aku terus mencapai towel yang sangkut di rak baju dan keluar dari bilik tidur dia untuk mandi. Nak cepat, nak cepat.

7 minit...

"Ha, belajar betul-betul tau kat Russia nanti. Kalau dah kaya, belikan abi kereta Ferrar-" Puan Inaya terus menepuk bahu Encik Frendy. Terasa panas bahu si suami dari sentuhan isterinya itu. "Jangan nak meminta-minta sayang, ikut dialah kalau dia ada rezeki nanti." jawab Puan Inaya dengan lembut.

"Hehe, insyaallah umi, abi. Kalau Mai ada rezeki, boleh lah belikan sesuatu untuk umi, abi." Ifsha tersenyum sedikit.

"Kalau abang?" sampuk Irman. Membuatkan senyum Ifsha terus mati dan menjelingnya.

"Hm.. mana tau, abangkan kerja lecturer kat Universiti kaya tu? Mesti abang gaji besar!"

Irman hanya tertawa degan kata-kata adik kesayangannya. "Ha yelah, kantoi pulak." kata Irman dengan selamba. Sebenarnya dia memang tak beritahu pasal kerja dia dengan Ifsha. Macam mana boleh kantoi?

Ifsha tersenyum lalu memandang ke arah umi dan abi lagi. "Okelah, Mai nak berangkat ni. Jaga diri tau, umi, abi, abang!"

Ifsha dengan lembut mencium tangan mereka dan berpelukan untuk kali terakhir bertemu sebelum berpindah ke Russia.

Huu nak nangis!

----

"Wehh, betul ke ni kau boleh hidup sorang-sorang kat sana? aku risau la!" Nadjwa lalu memeluk erat lengan Ifsha. Rasa nak patah pun ada.

Biase lah, Najwa si fighter!

"Aduh! sakit la lengan aku, Nad!" tempik Ifsha dan terus menarik lengan dia dari gengaman maut Najwa. "Ala, tak payah nak worry sangat! Aku kan dah belajar sedikit teknik mempertahankan diri dari kau!"

Ifsha bercakap besar, Nadjwa terus menjeling tajam ke dia.

"Sedikit tu macam semut tau tak? Bukan setakat sepak celah kelangkang je yang boleh buat lelaki tu lemah, mana tau dia bawak kroni dia ke." Nadjwa mendengus. Risau dengan confident Ifsha.

Stubborn!

Betul jugak cakap Nadjwa. Eh takpalah! Dia ada cara-cara tersendiri. "Jangan risau la, aku ada cara-cara untuk selamatkan diri heh!" jawab Ifsha.

Nadjwa hanya mengelengkan kepala.

"Ha okaylah, malas aku nak nasihatkan kau ni. Jaga diri tau kat sana, kalau kau hilang, aku lah orang pertama tunggu kat kubur nanti." usik Nadjwa tetapi dia betul-betul risau dengan keselamatan Ifsha.

Ifsha hanya tertawa kecil dan Nadjwa terus memelukku dengan erat seperti takut kehilangan kawan rapatnya. Iye, diorang berkawan dari tadika sampai sekarang. Dimana-mana pun Ifsha berada, Nadjwa akan kejar dia tetapi bukan bagi masa sekarang, sebab Ifsha nak kejar cipta-cipta dia. Hidup diorang selalu bersama, aman dan damai. Tiada pertengkaran, rasa benci diantara satu sama lain.

Just a healthy friendship.

Nadjwa dengan perlahan melepaskan pelukan. Eh, nangis pulak! Dah basah tudung si Ifsha tu, sikit je.

"Ehh, jangan la nangis, nanti aku lanja kau patung buaya popol!" Ifsha cuba memujuk dia.

Buaya popol. Haiwan favourite dia buaya. Tapi memang ade ke buaya warna purple? Aish, peningnyaa.

"Hish.. yelah.. janji tau?" Nadjwa merenung muka Ifsha dengan penuh harapan sambil mengelap air matanya. Siapa-siapa yang dapat perempuan ni memang untung la. Muka comel bila nangis tapi perangai macam beruk almost macam lelaki.

Ifsha senyum dan mengangguk kepalanya dengan perlahan. Berjanji dengan kata-kata sendiri.

-

Ifsha perlu menunggu flightnya sampai pada pukul 7:30 pagi, sekarang pun baru pukul 5:53 pagi. Hm, lama lagi, so bolehah cari makan dulu dalam airport ni.

Jalan-jalan, cari makan!

Pandang kiri, pandang kanan. Wah! ada mat saleh handsome! sado lagi! "Eh astagfirullah! kenapa tengok-tengok ni!"

Ifsha terus menutup mata dengan tapak tangan. Sekejap. Sebelum menurunkan tangan dari matanya. Oke! Dah hilang. Ifsha berjalan ke arah restaurant KFC untuk beli makanan. Dari pagi tadi tak makan sebab lambat bangun, nasibla abang dia kejutkan dia tadi, kalau tak memang terlepas flight dah.

-

Selepas makan, Ifsha cepat-cepat pergi ke arah counter untuk check in baggage dan mengambil nombor label. Hanya tinggal menunggu flight sahaja. nervous! sebab first time travel ke luar negara, sorang-sorang lagi, alamak. Dia lalu menarik nafas dalam-dalam.

Ifsha Maira mesti kuat! jangan nervous dan takut!

"Okey.. mari kita mulakan hidup sendiri! hehe!" Ifsha tersengih seorang diri, tidak sedar dengan budak kecil yang duduk disebelahku, memerhati aksi aku.

"M-Mommy... t-takut.." ngadu budak itu ke mommy dia. 'Seram sangat ke senyuman aku? haish, apa-apalah!'

Ifsha mencapai handphonenya di dalam handbag dan main Pou sementara menunggu flight dia.

New life is began!

----

hows ur reaction to my story? vote and comment if you like! u can also comment if i make some words mistake so i can improve my story!

BRATVA'SWhere stories live. Discover now