Sekolah Menengah Atas Khas Dery
2025Barisan panjang manusia untuk membuat pendaftaran... Begitu juga Irfan.. Di karna kan dia mengantuk kerana terlalu lama beratur. Dia mengambil sesuatu dari poketnya... Gula gula yang berwarna hijau... Secara tiba-tiba tiba seorang lelaki berambut lurus jatuh... Menegurnya.
"Nak sikit" -dia tersengih..
Irfan mengambil satu lagi gula-gula hijau yang sama dan memberikan nya ke lelaki tersebut.. Yang masih tersengih.
"Oh.. Ya nama aku Alif"-dia membuka plastik yang membungkus gula gula tersebut.. Irfan mengangguk tetapi tidak membalas .
"Nama kau apa"-Alif bertanya..
IRFAN..
singkat jawaban Irfan. Dia kembali mengahadap hadapan.. Melihat barisan yang masih panjang membuat dia menghela nafas.
Setelah beberapa jam baru lah sampai giliran
Irfan...Irfan memberi fail pribadi ke guru yang menguruskan pendaftaran.. Gurunya itu membuat muka hairan... Dan bertanya.
" macam mana nak sebut nama depan awak ni"
"kayziq.tapi ejaan nya kyziq"-balas Irfan..
Gurunya mengangguk faham.. Dia juga memberikan kunci bilik yang akan Irfan huni selama 2 tahun kedepan....Dia berjalan kearah banggunan asrama lelaki yang mempunyai 4 tingkat...
"Bilik aku nombor.. 44"-irfan bermonolog...
***
"aduh kenapa lah aku dapat bilik kat tingkat 4"-Alif merungut menyandang beg nya yang sangat berat... Sesampai nya Alif di biliknya di membuka pintu itu... Dia melihat seorang lelaki yang sedang membaca di atas katil..
Lelaki itu yang menyadari kehadiran Alif menutup buku nya dan mengajak Alif masuk.
" masuklah... "-dia tersenyum santai.
Alif masuk dan mencampak beg nya yang berat itu lalu baring... Lelaki itu hanya tergelak santai....
" nama kau siapa"-Alif duduk dan mengahadap Lelaki tinggi berkulit sawo matang berambut kerinting..
"Aku Rayyan"-singkat saja..
Mereka berborak sehingga Rayyan menegur Alif..
" Alif. Kau... Memang cam ni ke? "Soalan itu membuat Alif hairan.. Apa yang dimaksudkan Rayyan.. Alif bermonolog...
"Maksud kau "-tanya Alif..
"Tak de apa lah"-Rayyan cuba menepis segala sangkaan nya dia bangun kemudian menugur Alif.
"Alif.jom solat. " -ajak Rayyan.
Alif mengangguk kemuadian bangun dan berjalan ke bilik air untuk mengambil wuduk... Selesai dia mengambil wuduk dia.. Tersedar sesuatu selepas dia melihat kearah meja belajar milik Rayyan...
"Jap, kau tingkatan 5??? "-Tanya Alif dia sangat terkejut.
" ha'ah kenapa? "-Tanya Rayyan yang sudah membentangkan sejadah..
" tak cakap.. Aku ingatkan kau sebaya aku "-Alif berjalan kearah Rayyan.. Dan bersedia untuk menunaikan solat...
Selesai solat Alif berjalan kearah katil.. Sementara Rayyan masih berdoa.. Mereka tidak solat secara berjemaah melainkan solat secara sendiri..
Alif baring dan menutup mata.. Rasa terapung di dalam sebuah sungai bersih dan jernih airnya...
" kau dah kenapa? "Rayyan bertanya.. Alif yang mendengar suara Rayyan Alif membuka mata terbeliak tercungap-cungap nafas Alif.
" huh? "-Perasaan Hairan... Mengusai diri Alif...
" oh kau dah ngantuk ke? Sebelum kau tidur aku kena terangkan peraturan sekolah dan asrama"-Rayyan duduk di sebelah Alif
"Peraturan apa? "-Alif melihat Rayyan...
" yang per1 Waktu makan dekat DM. Pukul 3:00pm dan 8:00PM . Yang ke 2 jangan merayap dekat belakang asrama lepas pukul 6.dan yang ketiga jangan bising... "-Rayyan menerangkan dengan sangat detail...
Alif hanya mengangguk dan kemudian bertanya sesuatu...
" Sekolah... Ni 'keras' ke? "
"Tak tau... Cuma dah memang peraturan.. "-jawab Rayyan. Rayyan bangun dan memberi jadual.. Juga peta sekolah ... Alif mengambil peta dan jadual yang diberi Rayyan.
Alif bangun dan mengemas pakain.. Kerana dia baru teringat yang dia belum mengemas dan menyiapkan Pakaian untuk esok.
***
07:30pm
" oh kau pelajar Khas dari Selangor ke? "-Irfan agak terkejut mendengar suara seorang lelaki Berambut coklat gelap. Irfan memang tak perasan langsung pintu dibuka... Tak berbunyi langsung.
" ye.. Saya Irfan... Dari sekolah menengah rendah Duke. "-Irfan bangun dan berjalan kearah lelaki tersebut...
" oh.. Aku Aiman. "-dia tersenyum...
" Saya nak jadual dengan peta.. Sekolah "-Irfan meminta..
Aiman berjalan kearah mejanya dan memberikan nya... Bilik itu sunyi kerana.. Mereka berdua memang tak banyak cakap...
Mereka membuat hal masing-masing.. Sehingga bunyi alarm dari phone Aiman... Sebelum Aiman menganjak Irfan solat.." Irfan... Jom solat"-Aiman bangun berjalan kearah bilik air dan mengambil wuduk...
Mereka mengerjakan ibadah solat... Membaca doa ... Dan bersiap siap untuk makan di Dewan makan...Irfan berjalan berjalan kearah dewan makan dengan Aiman.. Sesampainya di Dewan Makan. Aiman berjumpa dengan Rayyan...
"Oi yan! " -jerit Aiman...
Rayyan berjalan kearah Aiman mereka berdua berborak borak kosong sebelum dia mengenalkan Alif Ke Aiman
"Man.. Ni Alif" -dia menunjuk ke arah Alif yang berada disampingnya
Alif hanya tersenyum canggung.. Dan akhirnya dia perasan Yang Irfan ada disini juga.. Aiman perasan yang Alif mengenal Irfan. Dan bertanya.
"Dah kenal ke dengan Irfan? "
"Dah.. Masa pendaftaran"-Kali ini Irfan bersuara...
Mereka berjalan kearah tempat ambil makanan... Mengambil makanan dan duduk.. Suasana canggung walaupun meja lain riuh... Meja yang diduduk oleh 4 orang tersebut sunyi.. Seperti kuburan... Akhirnya Aiman memutuskan untuk Memecah kesunyian dengan bertanya soalan yang sangat Normal untuk remaja.
"Korang dah Ade girlfriend ke? "
"Dah."-jawab. Alif. Sementara Irfan
" belum. Not interested.. In a relationship. "
Aiman dan Rayyan hanya ketawa.. Kemudian mereka tersedar.
"Jap.alif kau dah ada Girlfriend? Serius lah? "-Nada Rayyan terkejut.
" kenapa..? "-tanya Alif dengan Hairan.
"Tak de apa... "-jawab Aiman Dan Rayyan.
...***
YOU ARE READING
Takut
Mystery / Thriller"weh kau rasa kenapa pembunuh tu bunuh diorang"-tanya Alif yang masih melukis sesuatu. Irfan yang mendengar itu hanya mendiamkan diri kerana dia pun tak tahu apa apa...