03

162 15 3
                                    

"Cikgu.. ni barang yang cikgu nak." Aku menyerahkan barangan yang berada di tangan kepada Cikgu Aziz. Cikgu lelaki itu menyambut huluran aku.

"Terima kasih, Naim. Kamu boleh balik kelas sekarang." Ujar Cikgu Aziz.

Dahi aku berkerut.

"Tapi sekarang kan masa cikgu?" Soal aku. Memaksudkan yang dia patut masuk kelas aku sekarang. Cikgu Aziz nampak sedikit tersentak. Riaknya jelas menunjukkan yang dia terlupa.

"Alamak, cikgu lupalah Naim. Kalau macam tu, cikgu minta tolong Naim la. Bawakkan buku-buku ni ke kelas kamu." Ujar Cikgu Aziz. Dia menunjukkan lambakkan buku yang berada di mejanya.

"Banyak sangat ni cikgu." Ujar aku.

"Takpe. Cikgu bawa sekali. Kita pergi kelas awak sama-sama."

Aku angguk kepala. Setuju dengan rancangan tersebut.

♦️

Kehadiran aku dan Cikgu Aziz ke dalam kelas di sambut dengan gelak tawa Raja dan Ben serta Amir. Ben merupakan ketua pelajar. Mendapat gelaran Ben disebabkan saiz tubuhnya yang besar. Amir pula pengawas pusat sumber.

Belum pun sempat aku atau Cikgu Aziz menegur mereka, Ben dah bersuara.

"Cikgu, tadi ada orang nak hisap konek Naim." Ujar Ben. Kata-katanya itu disambut dengan hilai tawa Raja dan Amir. Berair mata Amir apabila dia ketawa.

Wajah aku berkerut. Cikgu Aziz pula dah tergeleng kepala.

"Ish, apa kamu mencarut ni? Tak eloklah, Ben." Tegur Cikgu Aziz.

"Betul, Cikgu. Ada budak tingkatan 1 datang kelas cari Naim. Dia kata nak jumpa sebab nak hisap konek Naim. Kitorang tak tipu." Ujar Amir lagi. Bersungguh-sungguh dia menceritakan. Siap angkat sebelah tangan sebagai satu tanda sumpah.

"Haish, ada-ada je lah korang ni." Ujar Cikgu Aziz. Kami meletakkan buku-buku yang dibawa ke atas meja.

Aku pandang Raja. Kening diangkat sebagai satu tanda. Soalan.

"Itu budak yang kita jumpa kat padang tu ari. Masa hari sukan. Yang riuh tu." Jelas Raja apabila pandangan aku padanya jadi lama.

Budak jumpa kat padang? Aku termenung sekejap cuba mengingati. Oh.

Amin?

"Seriuslah dia cakap macam tu?" Soal aku pada mereka bertiga.

Hampir serentak ketiga-tiga mereka mengangguk. Wajah aku skeptikal. Tak boleh percaya diorang ni.

"Baik. Nanti aku tanya dia. Kalau korang tipu, siap korang." Gertak aku pula.

Ben tersengih. Dia tak takut pun dengan ancaman aku tu.

"Eleh kau Naim. Dah sedap-sedap dengan budak tu, nak berlakon pula. Untunglah ada budak comel nak kat kau. Siap cakap konek kau wangi lak tu." Sakat Ben lagi. Amir dan Raja jadi tukang gelak kepada usikannya itu.

Namun, kami semua diam apabila kelas dah nak dimulai oleh Cikgu Aziz. Seteruk-teruk kami, kami masih hormat bila sesi belajar bermula.

♦️

Mata aku meliar. Mencari kelibat Amin dalam keramaian. Aku dah lama tak jumpa dan bercakap dengan dia. Selalunya, kami cuma bertegur dekat dewan. Saling berbalas anggukan dan tak lebih dari tu. Paling tidak pun, berborak sekejap dalam kelab catur. Tu pun, aku sibuk dengan tugas aku sebagai ketua kelab.

"Abang.."

Aku menoleh apabila ada suara memanggil. Ternyata Amin berada di belakang aku.

"Abang cari sape?"

Aku cari kau lah. Getus hati aku.

"Amin ada datang kelas abang ke waktu rehat tadi?" Soal aku padanya. Wajah aku tegaskan.

Amin angguk.

"Kawan abang cakap, Amin kata nak hisap.. erm, kemaluan abang. Betul Amin cakap macam tu?" Soal aku lagi.

Amin tertunduk malu. Dia angguk lagi.

"Kenapa Amin cakap macam tu? Abang tak sukalah." Ujar aku. Marahkannya.

Amin pandang aku. Muka kesian.

"Amin marah tadi. Kawan abang pegang Amin kuat sangat tadi. Tak nak lepaskan. Pastu, tanya macam-macam." Ujar Amin lagi.

Aku pandang Amin. Mukanya tampak takut-takut. Risau akan kemarahan aku.

"Amin minta maaf kalau buat abang marah. Amin janji lain kali tak buat lagi." Ujar Amin.

Aku menghelakan nafas.

"Sakit sangat ke diorang pegang tu?" Soal aku.

Amin mengangguk.

"Bila Amin jerit, 'Aku nak isap konek Naim' baru dia lepaskan." Ujar Amin tanpa tapis. Wajah aku memerah. Malu bila dia cakap macam tu depan-depan.

"Habis yang Amin cakap.. kemaluan abang wangi tu?" Soal aku lagi.

"Oh.. tu." Amin tersengih.

"Kawan abang tu kata baik hisap dia punya. Amin cakaplah tak nak. Dia punya busuk, abang punya wangi. Hehe.." Amin tersenyum - comel.

Aku tergeleng kepala. Haish, apa jelah 3 ekor mangkuk tu buat.

"Ha.. Amin nak jumpa abang kenapa?" Soal aku. Kali ni bertanya tujuan pula.

"Lupa nak bagitahu. Tadi Amin nak jumpa - nak bagitahu yang Amin pun pergi kem kepimpinan tu sebab Amin ketua tingkatan kelas Amin." Jelas Amin.

Aku terangguk-angguk kepala. Kem kepimpinan tu akan diadakan bulan depan.

"Boleh tak Amin panggil abang, Naim je?" Soal aku tiba-tiba.

Amin pandang tepat ke wajah aku.

"Boleh ke?"

Aku angguk.

"Kalau camtu, abang.. er, Naim pun kena bahasakan diri Naim jugalah." Ujar Amin.

Aku tersenyum.

"Okay, Naim buat macam tu juga." Balas aku.

Amin turut tersenyum.





























My Little PrinceWhere stories live. Discover now