My First And Last 2

12 0 0
                                    


" cap, semua orang layak dapat peluang kedua. Dan aku yakin, bila uzma jumpa kau nanti. Mesti dia akan maafkan kau, sebab aku tahu kau dah berubah cap. Kau dah lain. Macam aku dengan umi aku, kalau dia marah aku pun, dia rampas kunci motor aku je. Dua tiga minggu nanti aku beli dia hadiah, dia bagi lah balik. Faham tak?
Macam tu lah definisi dia" - jeff
" jeff, terima kasih tau. Kau selalu tolong aku. Lepas mak aku dah tak ada, family kau caring sangat pasal aku. Korang je family yang aku ada sekarang." - isyraf
" kau ni malam malam buat drama. Siapa lagi yang nak caring pasal kau kalau bukan kitorang? Kau tu dah jadi abang aku cap.. Dan aku akan selama lamanya sayang abang aku. "-jeff
" dah tidurlah, ter bromance pulak malam malam macamni. Aku naik dulu tau cap. Assalamualaikum. "- jeff
" naiklah, nanti aku naik. Waalaikumussalam. "- isyraf

Matahari menyapa perlahan menandakan siang hari mula mengganti malam yang pergi. Uzma menyiapkan kan dirinya seperti rutin yang dia lakukan setiap hari.
" uzma kau dah ready ke untuk kes harini?"
- Amilia
" dah. Aku dah siap study semua fail pasal case client aku ni. Aku kena gerak tau. Aku kena masuk awal, nanti aku kena jumpa dengan client kat court." - uzma
" ouh, ok ok. Hati hati tau nanti drive elok elok"- Amilia
"ok, bye" - uzma

"Yang arif, pada waktu yang dinyatakan sebentar tadi iaitu jam 12.38 tengah hari, anak guam saya didapati berada di rumah nya sendiri. Ahli keluarganya juga turut berada di dalam rumah yang sama pada waktu itu. Jadi, tuduhan yang dinyatakan terhadap OKT atau anak guam saya adalah tidak relevan jika dikaitkan dengan masa dan lokasi yang telah saya ulas sebentar tadi. Terima kasih yang arif"
- uzma.
" ada apa apa lagi keterangan dari pendakwa raya?" Hakim
" tidak ada yang arif." pendakwa raya
" dengan ini, OKT telah dibebaskan dari semua tuduhan. Tiada sebarang dakwaan yang dikenakan kepada OKT dari pihak mahkamah. Terima kasih." Hakim
Semua bersurai dan masing masing keluar daripada perkarangan mahkamah.

" alhamdulillah, selesai kes untuk harini. "
Bisik hati uzma. Dia terus bergerak laju menuju kereta nya yang tidak seberapa jauh dari kawasan itu." Hello, amilia, aku tak balik condo tau malam ni. Aku tidur rumah aku.  Sampai hari selasa, nanti kau make sure pintu semua kunci tau. Byee. Assalamualaikum" text itu dihantar kepada amilia syazreen. Sementara uzma terus memandu kereta nya ke sebuah kafe. Dimana dia selalu duduk dan beristirahat di situ. " croissant with iced latte satu" - uzma. "okay miss. Tunggu sekejap. Nnt kami hantar ya."
Sambil menanti pesanan nya uzma duduk
Di meja makan nya yang terletak di tepi tingkap kaca lutsinar. Dan dihadapan nya adalah seorang lelaki tinggi, berkarisma sambil tekun menaip komputer dan mengkaji fail fail kerja." macam... Eh, tak kot. Tak tak tak, takkan lah dia kot. Bukan uzma. Bukan." suara kecil di dalam hati uzma mulai berbisik.
" miss uzma, croissant with iced latte?"
Tanya pekerja kafe itu
" yes, thank you" - uzma
Lelaki itu berhenti manaip komputer nya, seakan waktu berhenti berjalan. Dia menatap uzma sambil mata nya tidak berkedip, mata nya tiba tiba mengalirkan sedikit air mata. Bagaikan rusuk nya bergetar menatap uzma. Tak terlafaz sepatah kata dari bibirnya.

my First and lastWhere stories live. Discover now