Prolog :

25 4 3
                                    

RESTORAN hampir kosong. Jam di dinding menunjukkan 9:55 malam. Gadis itu sedang membersihkan meja terakhir, berharap untuk segera pulang. Hari ini seperti hari-hari yang lain, panjang dan melelahkan. Dia menarik nafas perlahan, matanya tertumpu pada pinggan-pinggan di tangannya.

Di sudut lain, lelaki itu bangun dari tempat duduknya, bersiap untuk melangkah keluar. Dia sudah di ambang pintu ketika perasaannya memaksa dia berhenti. Seperti ada sesuatu yang mengikatnya untuk berpaling. Tanpa sedar, matanya sekali lagi mencari gadis itu yang membuat hatinya rasa berdegup laju.

Di sana, dia melihat gadis itu berdiri di tengah restoran yang bayangan lampu malap memantul pada wajahnya. Sesuatu yang tak dapat dijelaskan menariknya, seperti magnet.

"Kenapa kaki aku tiba tiba keras ni, dah tak berfungsi dah ke?" bisik hati kecilnya, keliru. Kakinya enggan melangkah.

Sedar akan pandangan itu, gadis itu mengangkat kepalanya. Mata mereka bertemu, dan di situ, masa terasa seakan berhenti. Lelaki itu terdiam, matanya terpaku pada wajah yang asing tetapi anehnya terasa akrab.

“Encik, ada apa-apa lagi yang saya boleh bantu?” Gadis itu bertanya perlahan, suaranya lembut namun penuh ketegasan.

Dia tersenyum kecil, hampir tidak sedar dia melakukannya. “Tak ada. Cumanya kenapa saya rasa macam susah nak tinggalkan tempat ni eh?”

Gadis itu mengerutkan dahi sedikit, keliru dengan jawapan lelaki itu. Tetapi tidak berkata apa-apa.

Akhirnya, lelaki itu menggeleng. “Maaf... selamat malam,” katanya, masih dengan senyuman yang belum pudar, sebelum akhirnya dia melangkah pergi.

Tetapi dia akan pastikan di sudut hatinya, dia pasti akan kembali dan bertemu dengan gadis itu lagi.

•┈┈┈•┈┈┈•┈┈┈•┈┈┈•┈┈┈•┈┈┈•

My Heavenly Starlight (og) Where stories live. Discover now