Kereta meluncur tenang di jalan raya dengan Ryder memandu, penuh keyakinan seperti biasa. Zayn duduk di depan, memangku Linara di ribanya, sementara Aidan, Zafran, dan Henry berada di belakang.
"Jadi nak pergi mana kita ni, princess?" tanya Zayn sambil tersenyum lembut pada Linara.
"Mall!" jawab Linara dengan ceria.
Zayn mengerutkan dahi, pura-pura hairan. "Bukan ke semalam princess cakap nak makan ais krim?"
Aidan yang tak reti duduk diam, terus mengetuk kepala Zayn dari belakang. "Bro, kat mall pun ada ais krim jugak lah! Memang sah kau ni blur."
"Entah uncle ni." Linara memberi pandangan side eye kepada Zayn.
Zayn ketawa sambil menggeleng kepala. "Sorry princess. Okay! Jom pergi mall!"
Mereka terus berbual riang, tetapi lepas beberapa lama, jalan yang diambil Ryder nampak makin asing. Mereka mula rasa ragu-ragu.
"Woi, Ryder." Aidan memulakan dengan suara menyindir, "aku rasa kau ni dapat lesen memandu free-free je kan? Kalau sesat ni, baik kita balik naik bas je lah."
"Relax lah, bro!" Ryder membalas dengan nada bangga. "Aku ada GPS dalam kepala aku ni. Tenang."
Zafran mengeluh. "Ryder, kau tahu tak.. kadang-kadang GPS kepala tu perlu update jugak."
Mereka terus berbual hingga akhirnya Henry, yang dari tadi diam saja, tiba-tiba bersuara. "Okay Ryder, cukup. Kau berhenti, bagi aku drive pulak."
Ryder menjeling tapi akur. "Fine, kalau tak nak percaya kat aku, take the wheel."
Ketika Henry keluar dari kereta, dia secara sengaja menghentak kepala Ryder.
"Oi, apa hal ni?!" Ryder mengaduh sambil menggosok kepala.
Dia masuk ke tempat duduk belakang dengan gelakkan yang kuat oleh Aidan.
Aidan ketawa tak henti-henti. "Kau ni Ryder, semua benda kau nak buat drama."
"Kau gelak la gelak! Tunggu aku bagitahu baby girl aku, kau buli aku!" kata Ryder dengan muka cemberut seperti ingin menangis sambil menggosok kepalanya yang dipukul oleh Henry sebentar tadi.
'Baby girl! Tolong selamatkan sayangmu ini!!!'
"Bismillahirrahmanirrahim.." Henry mula memandu ke destinasi yang dituju.
Aidan masih lagi dengan sisa tawanya sehingga keluar air matanya. Zafran yang melihat itu pelik.. Lucu ke? Benda macam tu pun boleh jadi gila macam ni.
Aidan yang mendengar itu tadi semakin kuat tawanya.
"HAHAHAHA baby girl kau? Entah-entah baby girl kau pun dah tak sayang kau sebab ada jantan lain yang digoda.." Aidan mengusik Ryder menyebabkan air mata Ryder mula bergenang.
Zayn yang mendengar itu hanya buat buat tidak tahu, dah biasa dua orang ni suka mengusik! Manakala Henry yang dari tadi memandu sambil mengerling sekejap-sekejap ke arah pantulan cermin, dan melihat air mata Ryder sudah ingin jatuh.. Tetapi Ryder menahan.
"Nangis-nangis je lah Ryder oi.." kata Henry dengan selamba, wajah mendatar.
"Diamlah!"
Ada ke patut macam tu? Kita taknak la tunjuk lemah, nanti orang kata kita pondan!
Henry yang sudah pun tahu akan masalah Ryder yang sedari tadi lagi sebelum mereka bertolak ke rumah Zayn.. dia kelihatan murung dan seperti ada masalah.
Flashback..
Henry yang sedari tadi memerhatikan wajah suram Ryder, akhirnya mengambil langkah mendekati sahabatnya itu. Mereka berdua sedang duduk di kerusi batu di halaman rumah Aidan, menunggu Aidan yang masih bersiap. Sungguh, Aidan kalau bersiap memang mengalahkan perempuan! Henry menghela nafas sebelum menegur Ryder, yang nampak termenung jauh.
YOU ARE READING
My Heavenly Starlight (og)
RomanceSeorang gadis pelayan restoran, menjalani kehidupan yang penuh cabaran setelah kehilangan ibunya. Kehidupannya berubah apabila ada seorang jejaka, yang pulang dari Jerman datang dalam hidupnya. "Maaf kalau awak rasa tak selesa, tapi saya mampu beri...