BAB 1

5 0 0
                                    

Kedengaran bunyi renyai renyai hujan diluar kelas . seketika aku memandang luar aku termenung sejenak untuk beberapa minit . entah kenapa hatiku rungsing apabila memikirkan soal hidup dikemudian hari . tibe tibe aku dikejutkan oleh tangan di bahuku " ha ! buat ape tu ? , mengelamun pasal sapee haa eleh ade la tu sorok dgn aku kan ? " kate nana kepadaku . " eh nana , terkejut aku igt sape lah tadi " balas aku kepada nana . aku dgn nana ni kawan rapat tapi tak semua bende aku boleh cerita dekat nana sbb nana ni peramah orangnya ( bisik hatiku seketika ) . " bukan ape la liya aku tgok kau diam je lepas abis kelas tdi kenapa " ? . " tak... aku... aku... sakit kepala sikit aku penat haa penat " ( ujar aku dlm nada menyakinkan si nana ) .
" betul ke kau sakit kepala ke kau saje je ckp cmtu ha " kata si nana dgn nada yg tinggi . " eh taklah mmg btul aku sakit kepala kau rehat la dulu aku stay kelas je btul aku ok pergi lah dulu eh " ujar aku untuk mengelak ditanya oleh nana . nana pon berlalu pergi aku hembus nafas lega petanda senang hati .

Dalam beberapa minit kemudian.... kringgggg kringggg kringgggg !!! ( jam rehat berbunyi ) .
aku bergegas ke kantin untuk membeli sedikit makanan . sementara menunggu makanan yang hendak dibeli aku terpandang ke kiri dimana tempat makanan berlauk aku mengomel sendirian " hmm sedap sgt ke hari hari makan nasi kat kantin tk rse mahal ke " . tibe tibe aku menoleh ke depan makanan aku dh pon siap jadinya aku terus bayar dan balik semula ke kelas aku yang tingkat nya tk terlalu tinggi tingkat 3 sahaja . ketika aku menuju ke kelas aku terlanggar bahu seorang pelajar lelaki dan makanan yang aku bawa telahpun jatuh dan menyebabkan aku berasa marah dan terus aku capai makanan tersebut lalu pergi meninggakan lelaki tadi .

Sementara di dalam kelas aku berasa hairan kenapa karipap aku cuma tinggal 2 sedangkan aku beli 4 . aku bisik di dalam hati " kemana pulàk perginya karipap aku tadikan aku beli 4 mane lagi 2 " ? . tibe tibe fikiranku mengingatkan aku sesuatu ouh ye , aku terlanggar bahu lelaki tadi dh tentu la karipap nya jatuh . aku mengeluh seketika . waktu makan waktu , sesi pulang pon sudah tiba aku bergegas pulang dengan menaiki basikal aku yang berwarna biru yang agak usang . cuaca tibe tibe sahaja mendung dan hujan . " aduhhh mane sempat aku nk kayuh dh hujan nii lambat la aku balik sial lah " ! sambil menunggu hujan berhenti aku cuma merenung nasib di pondok basikal . tibe tibe aku terdengar suara memanggil aku dri belakang . " haa weh weh , kau yg langgar aku tdi kan "? àku cuma fikir siapa pulak lelaki ni aku tk kenal pon . " ha ni kau yg langgar aku tdi eh yg menyebabkan karipap aku tinggal 2 "!? aku menggunakan nada suara yg tinggi . lelaki itu membalas " ouh ye mmg saya saya nk ganti balik karipap awak ni ni saya baru beli masa rehat tdi saya tahu karipap awak jatuh tapi takkan saya nk kutip balik bagi awak so saya ganti balik la ye "? lelaki itu melampirkan senyuman manis kepadaku sambil memegang karipap yang dibelinya tadi . aku berasa segan .
" eh taklah kau simpan jela aku nk cepat ni nak balik kau makan je la eh karipap tu " aku bergegas pulang tanpa menoleh kebelakang .

Tiba di rumah... aku terus melangkah masuk kedalam bilik tidur dan melenakan badan sebentar . tibe tibe pintu bilik aku di ketuk oleh seseorang . tok...! tok...! tok...! aku pon separa sedar terus membuka pintu bilik dan kembali tidur kemudian ade suara yang aku kenali sedang berbicara " ape ni liya bangun laa dah nk dekat asar kau tido lagi dah dah bangun mandi solat semua " rupe rupenye itu suara mak aku dtg nk kejutkan aku supaya bangun dri tido . aku terjaga dari lenaku dan membuka mata sambil memerhatikan sosok tubuh mak aku yang sedang berdiri di pojok pintu . " ye mak liya bangun la ni mak ni bising bising petang ni kenapa letih la mak " ujar aku . " mak nk kejut kau bangun dah asar dah kau masih nk tido itu aje aih budak ni "
kata mak milah kepada anak nya aliya . selesai aku mengerjakan sesuatu yang penting aku pon keluar rumah untuk ke kedai runcit . aku memilih barang yang mak aku pesan seperti yang dinyatakan di dalam kertas aku cuba untuk mencari apa yang patut . ketika menunggang basikal tua aku yang berwarna biru itu aku melalui jalan kampung yang tepi itu merupakan futsal bola untuk anak anak kampung ini bermain disitu aku pon melihat pemandangan disitu sebelom pulang ke rumah tiba tiba.... pakk ! bola futsal terbang ke arah muka aku dan aku menjerit arghhhhh !!! aduhhhh !!! sakitlah !!!! sambil tanganku di muka " eh maaf maaf kami tk sengaja awak okay ke kalau tak kami bawa ke klinik " ketika aku menoleh ya itu adalah lelaki tadi yang melanggar aku sampai karipap aku hilang 2 ketul . " eishhh ! kau ni làgi tak abis abis nk buat masalah jelah tdi karipap ni bola ape lagi lepasni kau tahu tak aku rase nak sepak je bola ni balik kat muka kau ni sakit kau tahu tak eishh !! " merenguss aku menandakan sakit terkena bola tadi . " ye saya tahu salah saya semua saya mintak maaf okay kalau mcm tu saya bawak awak ke klinik la rumah saya tepi ni je jom la nak tak saya risau la muka awak tu takut lebam ke ape "  kata lelaki yang bernama zafran . aku dengan emosi yang marah " kau ni boleh tak jgn muncul depan aku lgi aku rse semak mcm mcm masalah kau bagi kat aku kan menyusahkan betul blah lah..! aku tk hamak pertolongan kau tu " kata aku sambil tepis tangan lelaki tersebut . sudah dua kali aku menepis tangan lelaki tadi dulu kes karipap skrg kes bola ahhh.. lantak la dia kisah pulak aku dgn life dia .



SAYANGKU ENCIK KARIPAP Where stories live. Discover now