Bab 2 ⭐

9 1 0
                                    

Dylan menghirup udara dalam-dalam. Haruman bunga-bunga di taman istana itu memenuhi hidungnya, membuatkan dia berasa sedikit tenang walaupun hatinya berdebar.

Tempat ini, dunia yang penuh dengan muzik, adalah sesuatu yang selama ini dia impikan, tetapi kini terasa begitu nyata. Dia tahu, di sinilah dia akan mula menemukan siapa dirinya sebenarnya.

Elara dan Eric berjalan bersamanya keluar dari bilik latihan menuju ke sebuah dewan besar yang penuh dengan cahaya lilin yang menyala terang. Dylan tidak dapat berhenti dari berfikir tentang pertemuannya dengan Aaron tadi. Sikapnya yang dingin dan penuh misteri membuatkan dia berasa cemas, tetapi pada masa yang sama, dia merasakan sesuatu yang lebih dalam, ada sesuatu tentang Aaron yang menarik minatnya.

"Aaron memang macam tu," kata Eric tiba-tiba, seolah-olah dapat membaca fikirannya.

"Dia serius dan tegas, terutamanya bila berkaitan muzik. Tapi, jangan risau. Dia akan menghargai bakat kau, walaupun dia takkan tunjuk secara terang-terangan."

Dylan tersenyum malu. "Aku... hanya takut tak mampu mencapai harapan mereka."

Elara memandang Dylan dengan penuh keyakinan.

"Jangan takut. Kau dah terpilih untuk datang ke sini, dan itu bermakna kau memang ada sesuatu yang istimewa. Muzik dalam diri kau adalah jawapan kepada semuanya. Biarkan ia memandu kau."

Mereka tiba di dewan besar itu, dan Dylan terpegun. Di tengah-tengah dewan, terdapat sebuah pentas yang begitu megah. Di sekelilingnya, para pemain muzik sedang bersiap sedia dengan alat muzik mereka, ada yang memegang biola, ada yang duduk di hadapan piano, dan ada yang memegang alat-alat muzik yang Dylan sendiri tidak pernah lihat sebelum ini. Suasana di dewan itu begitu hidup, dipenuhi dengan perbualan dan gelak tawa yang bersahaja.

"Elara!" Seorang wanita muda dengan rambut panjang beralun melambai ke arah mereka. Dia kelihatan ceria, berbeza daripada suasana tegang yang Dylan rasakan sebelum ini.

"Kau lewat! Kami dah mula pemanasan."

Elara tersenyum kepada Dylan.

"Itu Aurelia, salah seorang pemain biola terbaik di sini. Dia juga kawan baik kami." Elara melambai ke arah Aurelia sebelum memandang Dylan semula.

"Mari, aku akan perkenalkan kau kepada semua orang."

Dylan mengikut langkah Elara dengan penuh debaran. Walaupun dia masih belum yakin dengan dirinya, suasana di sini membuatkan hatinya rasa tenang sedikit. Para pemain muzik yang lain mula memandang ke arah Dylan dengan rasa ingin tahu, tetapi tidak ada yang nampak menghakimi. Sebaliknya, senyuman mereka kelihatan mesra dan ramah.

"Kawan-kawan," Elara berkata dengan lantang, menarik perhatian semua orang.

"Ini Dylan Amni. Dia adalah orang baru yang terpilih untuk menyertai kita."

Mata semua orang tertumpu kepada Dylan, dan dia berasa darah menyerbu ke wajahnya. Namun, sebelum dia sempat rasa terlalu cemas, Eric muncul di sebelahnya, dengan senyumannya yang tak pernah pudar.

"Jangan risau," bisiknya.

"Mereka semua akan suka kau. Lagipun, siapa yang tak suka bakat yang luar biasa?"

Satu persatu, para pemain muzik mula memperkenalkan diri mereka. Dylan berkenalan dengan Aurelia, yang kelihatan sangat ceria dan penuh semangat, serta beberapa pemain lain yang menyambutnya dengan mesra. Namun, perasaan cemas Dylan tidak sepenuhnya hilang apabila dia masih teringatkan Aaron dan sikap dinginnya.

Tiba-tiba, pintu dewan terbuka lagi. Semua orang segera berhenti berbual dan berdiri tegak. Dylan segera tahu siapa yang masuk mesti Aaron.

Wajah Aaron tetap tidak menunjukkan sebarang emosi, namun aura kepimpinannya dapat dirasai dengan jelas. Dia melangkah ke hadapan, memerhatikan semua orang dengan mata yang tajam. Tanpa berkata apa-apa, dia mengambil tempatnya di hadapan orkestra. Dengan hanya satu isyarat kecil dari tangannya, para pemain muzik mula bersiap sedia, memegang alat muzik mereka.

"Kita akan mulakan sesi latihan," kata Aaron, suaranya kuat dan tegas, memecahkan kesunyian.

"Dylan, kau akan duduk di sini dan perhatikan kami. Esok, kau akan menyertai kami."

Dylan hanya mengangguk, cuba menyembunyikan rasa gentarnya. Dia duduk di kerusi yang disediakan untuknya di tepi pentas. Aaron memulakan sesi latihan, dan sejurus sahaja baton diangkat, dewan itu dipenuhi dengan alunan muzik yang begitu indah dan harmoni.

Dylan tidak dapat mengalihkan pandangannya daripada Aaron. Walaupun sikapnya begitu dingin, tetapi apabila dia memimpin orkestra, ada sesuatu yang sangat berbeza pada dirinya, ada keghairahan dan cinta yang mendalam terhadap muzik, yang membuatkan Dylan tidak dapat berhenti memerhatikannya. Setiap gerakan tangannya bagaikan menghidupkan muzik, dan Dylan terasa seolah-olah dia sedang berada di tengah-tengah dunia yang sama sekali baru.

Setiap nota yang dimainkan, setiap bunyi yang dihasilkan, bagaikan menyatu dengan melodi yang selama ini Dylan dengar di dalam mindanya. Dunia ini, Kerajaan Symphony Orchestra bukan sahaja tempat yang ajaib, tetapi ia adalah rumah kepada muzik yang dia selalu impikan.

Latihan itu berakhir dengan tepukan gemuruh daripada para pemain muzik. Aaron memandang mereka semua dengan wajah serius.

"Kalian bagus hari ini, tetapi kita masih ada banyak yang perlu diperbaiki. Latihan tamat."

Dylan masih terkesima dengan apa yang dia lihat. Ketika Aaron berlalu pergi, Elara datang mendekatinya dan tersenyum.

"Aaron memang seperti itu. Dia mungkin tegas, tapi dia adalah salah seorang pemimpin muzik terbaik yang pernah aku kenal."

"Aku boleh lihat," kata Dylan perlahan. "Dia... luar biasa."

"Ya, dia memang begitu," Eric menyampuk, dengan senyuman yang sedikit nakal.

"Tapi jangan terlalu serius dengan dia. Nanti kau pun jadi sepertinya, tak ada masa untuk tersenyum!"

Dylan tergelak kecil, perasaan cemasnya mula reda. Dia tahu, di dunia ini, dia mungkin berhadapan dengan banyak cabaran, tetapi dengan sokongan Elara dan Eric, dia yakin dia mampu melaluinya.

Dan walaupun Aaron nampak seperti halangan yang sukar ditembusi, Dylan tahu dia akan cuba yang terbaik untuk membuktikan bahawa dia layak berada di sini.

Malam itu, Dylan berdiri di taman istana, memandang ke arah langit yang kini cerah selepas hujan lebat. Alunan muzik masih terngiang-ngiang di telinganya, tetapi kali ini, ia bukan lagi bisikan yang samar. Ia adalah panggilan yang jelas, panggilan yang akan membawanya ke arah masa depan yang penuh dengan melodi dan harmoni.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 07 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

𝙺𝙴𝚁𝙰𝙹𝙰𝙰𝙽 𝚂𝚈𝙼𝙿𝙷𝙾𝙽𝚈 𝙾𝚁𝙲𝙷𝙴𝚂𝚃𝚁𝙰Where stories live. Discover now