Hmm, korang tentu tau kan yang setiap karya aku akan ade lagu temanya? Setelah difikir masak-masak selama tujuh belas saat, aku dengan sebulat suara memilih lagu kat atas tu sebagai lagu tema untuk 'KBB'. Harap korang terhibur hendaknya melayani Thor Salden (Belgium) & kekawan dia menari-nari riang di malam hari dalam hutan yang gelap. FYI, dia sendiri yang cipta lagu ni dalam usia lapan tahun. Hebat, kan beliau?
Dulu, masa aku mula-mula kenal lagu ni, aku selalu nyanyi tang lirik 'tit tit tit tit tret ti ti ti tits' je. Macam lucah plak, ekk? Tapi, ape pun muzik & melodinya boleh buat kita tergoyang-goyang.. hee 😁🤸♂️
Citer 'KBB' hanya mengambil latar di dalam sebuah kelas di sebuah sekolah khayalan aku. Juga, di sebuah apartmen yang tak wujud pun. Ia tak ade kena-mengena dengan mana-mana sekolah juga apartmen di Malaysia atau seantero donia. So, jangan kecil hati atau rasa terhina dengan kisah yang aku coretkan secara santai ni, ekk? Jangan ade yang report plak,
Tunggu, tak berapa lama je lagi untuk korang layan citer terbaru aku ni. Sekarang tengah dok mengarang. Citer pendek je, sekejap bace dah pun boleh selesai.
Lagu kat atas ni memang aku minat masa bebudak dulu. Selalu dok nyanyi tapi dengan lirik tunggang-langgang lintang-pukang sebab lupa lirik & lupa siapa penyanyi & ape tajuknya. Then, beberapa hari lepas aku terdengar kat Radio Klasik, penyanyinya Bob Rezal, asal Acheh, Sumatera. Arwah merakamkan lagu ni di Malaysia sekitar tahun 1987. Pergh, terus aku bukak Youtube cari ape tajuknya. Last-last setelah sembilan lagu beliau aku test/try baru le tau tajuknya 'Terbiar Dalam Duka'.. hee.
So, ape lagi, sejak hari tu aku asyik layan lagu ni je sampai beratus-ratus kali. Kenapa aku suka sesangat lagu ni? Hmm, melodinya sungguh catchy & liriknya amat berkualiti tinggi & penuh puitis. Lagipun, ia mengimbau kenangan zaman bebudak aku dulu time layan kaset pakcik aku. Sesambil dengar lagu ni aku akan menari macam robot (robot dance) kat depan cermin, sebab irama dia memang sesuai gitu.. hee. Kekadang, aku cuma berboxer & stoking je, macam babak Tom Cruise nari dalam filim 'Risky Business'. Sungguh nostalgik, bak hang. Tentu bagi korang tak ade ape yang special tentang lagu ni. Tapi cer dengar dulu & nikmati lirik serta melodinya tu.
Hmm, tak dinafikan, lepas dengar lagu ni, terus nafsu mengarang aku muncul perlahan-lahan. Ideapun mula datang untuk buat citer 'KBB' ni. Sambungan citer-citer lain pun mungkin akan dapat korang layan andai mood cemerlang aku berlanjutan setelah dapat layan kembali lagu favorite zaman bebudak aku ni.
Selama empat bulan aku menyepi tanpa update terbaru, terima le 'KBB'. Semoga korang terhibur hendaknya.
Makanya, korang pun patut layan 'Terbiar Dalam Duka' ni sebagai tanda terima kasih kepada lagu yang fantastik & marvelos ini.. hee 😋😁
• THUmis | 10102024 | 478 words •
YOU ARE READING
• kelas bu𝒹ak bongok • {kbb}
Humor• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Sebuah citer merapu ala-ala draf dialog untuk drama TV atau filim Melayu yang tak laku. Boleh dikelaskan sebagai genre separa satira sebab aku masukkan beberapa babak & dialog luar biasa tak masuk akal. Awas, ada unsur-unsur l...