Úvod do Mezinárodních vztahů
Definice: Mezinárodní vztahy (MV) jsou interdisciplinární obor studující interakce mezi státy, nevládními aktéry (např. NGO), mezinárodními organizacemi (např. OSN) a jednotlivci.
Účel: MV se snaží pochopit dynamiku globální politiky – od války a míru přes mezinárodní ekonomiku až po ekologická a lidskoprávní témata.
Historický vývoj mezinárodních vztahů
*1* Počátky – období po první světové válce
Pozadí: První světová válka (1914–1918) přinesla bezprecedentní ztráty na životech a ničivé důsledky pro Evropu a celý svět. Poprvé se ukázalo, že konflikty mezi státy mohou mít globální dosah a ovlivnit všechny oblasti života.
Vznik mezinárodních vztahů jako vědního oboru: Po válce se objevil silný zájem o zkoumání a pochopení příčin konfliktů, což vedlo k formálnímu založení studia mezinárodních vztahů.
Liga národů:
* Účel: Byla založena v roce 1920 s cílem udržet světový mír a zabránit dalšímu světovému konfliktu. Liga národů měla podporovat diplomatická řešení konfliktů, odzbrojení a rozvoj mezinárodní spolupráce.
* Neúspěchy a důvody zániku: Liga neměla dostatečnou moc vynutit svá rozhodnutí a postrádala jednotu mezi hlavními mocnostmi (například absence USA a pozdější vystoupení Japonska a Německa). Tím se stala neefektivní a nedokázala zabránit druhé světové válce.
Důsledky pro MV: První světová válka a snahy Ligy národů daly základ liberálnímu přístupu, který zdůrazňoval spolupráci mezi státy, důležitost mezinárodních organizací a diplomacie.
*2* Po druhé světové válce – realistický přístup a OSN
Druhá světová válka (1939–1945): Ukázala limity liberálních přístupů a důležitost mocenských faktorů. S hrůzami války se znovu objevila potřeba vybudovat mezinárodní systém, který by zajistil mír.
Realistický přístup:
* Vznik a hlavní myšlenky: Realismus zdůrazňoval, že mezinárodní systém je anarchický (chybí nadřazená autorita) a státy jednají primárně ve vlastním zájmu, aby zajistily svou bezpečnost a moc.
* Klíčoví teoretici: Hans Morgenthau, E. H. Carr a další zdůrazňovali mocenskou rovnováhu jako prostředek pro udržení stability a míru.
Organizace spojených národů (OSN):
* Vznik: Byla založena v roce 1945 s jasnější strukturou a většími pravomocemi než Liga národů.
* Rada bezpečnosti: Na rozdíl od Ligy národů má OSN silnou Radu bezpečnosti, která může přijímat závazné rezoluce, a pět stálých členů (USA, Rusko, Čína, Velká Británie a Francie) s právem veta.
* Cíle: Udržet mezinárodní mír, podporovat lidská práva a hospodářskou a sociální spolupráci.
Význam pro MV: Realistický přístup i OSN odrážejí zájem na vytvoření rovnováhy sil a respektování státní suverenity, což vedlo k vývoji systému kolektivní bezpečnosti.