prologue

8 4 0
                                    

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎

Lampu pentas menyinari wajah Lee Anne dan Kai Edrian, yang baru saja menghabiskan duet penuh emosi mereka. Tepukan gemuruh bergema di segenap penjuru dewan, tetapi Kai tetap berdiri tegak menghadap Lee Anne, tidak bergerak. Dia pegang mikrofon dengan senyuman nakal di wajahnya.

“Cik Lee Anne, tadi aku cakap aku ada kejutan, kan ?” Katanya dengan senyuman yang mengusik. Lee Anne mendengus perlahan.

︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎
“Weh, jangan buat hal kat sini, Kai. Kita atas pentas ni.” Kai tertawa kecil.

“Apa salahnya? Aku rasa, ini masa yang paling sesuai.”

Lee Anne memandangnya dengan mata mengecil. Sebelum naik ke pentas tadi, Kai memang sempat berbisik sesuatu yang buat dia terkejut, Kai ugut nak lamar dia di depan orang ramai. Aina waktu itu balas sambil tersenyum sinis, ’Buatlah kalau berani.’

︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎

Dia tak sangka Kai akan ambil kata-katanya sebagai cabaran. Sekarang, di tengah pentas ini, Kai kelihatan serius. Lee Anne mula panik.

︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎
“Kai,  tak kelakar woi. Letak balik mikrofon tu.” Lee Anne berbisik.

“Aku dah cakap, aku serius.” Dia tersenyum kecil, seolah-olah berani menerima cabaran itu. Kai perlahan-lahan berlutut di hadapan Aina, membuat seluruh dewan senyap, semua mata tertumpu pada mereka.

“Lee Anne or should I call you Aina Zahira. Kita mungkin gaduh, selalu bertekak, tapi aku tak boleh tipu hati aku. Dengan izin Allah, aku ingin kau menjadi bintang dalam hidupku. Sudi tak kau berjalan bersamaku, melalui suka dan duka? Tak kisah apa yang pernah terjadi, kita bina semula cerita kita dengan penuh harapan dan kasih sayang yang hakiki, insyaAllah.”

Aina tergamam. Dia tak percaya lelaki ini benar-benar berani melamarnya di sini, di hadapan ribuan orang. Lee Anne mengeluh, separuh malu, separuh marah.

︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎
“Kai, kau betul-betul buat benda ni ? Aku ingat kau bergurau !” Kai tersenyum lebar, wajahnya tanpa rasa bersalah langsung.

“Aku takkan biarkan peluang ni berlalu. Jadi… macam mana, Aina ? Berani tak kau beri peluang pada aku ?”

︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎ ︎︎
Penonton semakin bersorak dan bertepuk, dan MC pun tak melepaskan peluang untuk mengusik mereka.

“Wah, nampaknya ini bukan main-main, ya! Pasangan anjing dan kucing kita malam ni mungkin akan jadi raja dan ratu sehari tak lama lagi!”

Aina serba salah. Dia marah, malu, dan sedikit gembira, semua perasaan itu bercampur. Dia tahu Kai memang jenis degil dan berani, sanggup buat apa saja kalau dia mahukan sesuatu. Tetapi dia buntu hendak memberi jawapan. Dia takut dia akan dilukai buat kesekian kalinya.

tbc
written by dyeen
2.47 PM
1.11.24

𝐌𝐄𝐑𝐕𝐈𝐄𝐋𝐋𝐄 | 𝐎𝐆Where stories live. Discover now