Bab 3

1 0 0
                                    

Malam itu, Camelia memandang telefon di tangannya. Nama Mikael muncul di skrin, mesej yang baru diterimanya membuatkan dia tersenyum tipis.

You dah sampai rumah? Jangan lupa rehat. Esok kita ada satu lagi sesi panjang."

Camelia membaca mesej itu sekali lagi sebelum membalas dengan ringkas.
"I dah sampai. Thanks for reminding."

Dia tahu mesej itu hanyalah ucapan biasa, tetapi entah kenapa dia rasa lain setiap kali Mikael menghantar sesuatu kepadanya. Mikael punya cara bercakap dan perhatian yang membuatkan dia merasa dihargai sesuatu yang dia tidak pernah rasa dengan Firas.

Keesokan harinya

Penggambaran berjalan seperti biasa. Camelia berdiri di sisi Mikael, mempamerkan pakaian rekaan terbaru jenama terkenal. Di hadapan kamera, mereka kelihatan sempurna sebagai pasangan model, tetapi di luar sesi, Mikael mula menunjukkan minat yang lebih jelas terhadap Camelia.

Ketika rehat tengah hari, Mikael mengajak Camelia duduk bersamanya di ruang lounge. "Camelia, I perasan you selalu fokus pada kerja. Jarang nampak you bercakap dengan orang lain. You memang jenis macam ni ke?"

Camelia mengangkat bahu. "I tak suka buang masa dengan orang yang tak penting."

Mikael tersenyum. "Then I patut rasa bertuah sebab you sudi duduk dengan I sekarang."

Camelia memandang Mikael, cuba menahan senyuman. "Mungkin I cuma malas duduk sorang-sorang."

Mikael ketawa kecil, matanya memerhatikan Camelia dengan penuh minat. "You tahu tak, Camelia? You bukan je cantik, tapi ada aura yang buat orang tertarik. It's hard to ignore you."

Kata-kata itu membuatkan hati Camelia berdebar. Mikael adalah lelaki yang tahu bagaimana membuat wanita merasa istimewa, dan Camelia tidak dapat menahan perasaan itu.

Di rumah

Firas menunggu Camelia seperti biasa. Jam sudah menunjukkan pukul 11 malam, tetapi dia masih belum pulang. Apabila bunyi pintu utama terbuka, Firas segera melangkah ke arah ruang tamu.

"Awak balik lewat lagi hari ni. Saya tunggu sebab nak makan sama-sama."

Camelia, yang sudah penat, tidak mengendahkan nada prihatin Firas. Dia meletakkan beg tangannya di sofa dan menanggalkan kasut tanpa memandang lelaki itu.

"Kalau lapar, makanlah sendiri. Aku tak pernah suruh kau tunggu aku."

Firas mengetap bibir, cuba menahan diri. "Saya cuma nak cuba rapat dengan awak, Camelia. Tak boleh ke kita berbual macam pasangan suami isteri biasa?"

Camelia berpaling, wajahnya dingin. "Pasangan? Jangan buat lawak, Firas. Kau dan aku cuma tinggal dalam rumah yang sama, itu saja. Jangan harap aku nak layan kau macam suami aku."

Firas menarik nafas dalam-dalam saya tak akan putus asa, Camelia. Saya janji.

Camelia ketawa kecil, penuh sinis. "Kau memang jenis lelaki yang bodoh, kan? Tunggu je la sampai kau penat sendiri."

Dia berlalu pergi ke biliknya, meninggalkan Firas berdiri di ruang tamu dengan hati yang semakin luka.

Cinta Yang TerpaksaWhere stories live. Discover now