Kerna Mu Bahagia Ku

147 3 1
                                    

BAB 1

Damia Suraya mengerling jam di pergelangan tangan menunjukkan jam 11.30 . Jalan diayun laju memasuki KLIA . Mia terlewat hampir 15 minit memasuki boarding flight . Tergesa gesa Mia menarik bagasinya dan beg tangan di sangkut dibahu . Sedang Mia asyik mencari passport serta tiket flight di dalam beg sambil berlari anak tiba tiba Mia terlanggar seseorang .

"Maaf encik saya tak sengaja . Salah saya ini encik . Maaf sangat sangat " Sapa Mia sambil mengangkat bagasi nya dan bagasi lelaki dilanggarnya sekali .

"Memang salah awak pun ! Lain kali jalan tu pandang la depan ! Menyusahkan orang je " jerkah lelaki sombong berkaca mata hitam itu .

"Apa masalahnya sekarang ni encik , salah saya dan saya dah pun minta maaf kira settle lah . Dahla encik saya malas nak balah dengan lelaki sombong macam awak ni , saya dah lambat ni . Maaf lagi sekali " balas Mia dengan bersahaja lalu meninggalkan lelaki blur itu .

Sampai je balas perlepasan . Tiket dan bagasi sudah di settle Mia pun berlalu bernaiki pesawat . Sampai je dalam perut pesawat , Mia tersenyum kelat pada pramugari berbangsa melayu dan terus berlalu mencari tempat duduknya .

Setelah selesai menyimpan bagasi nya , Mia terus duduk di tempatnya . "Kalau aku lambat sikit je tadi mati lah aku kena ceramah dengan mama sebab terlepas flight lagi " berjeda Mia dalam hatinya . Lagu Sugar nyanyian Maroon 5 berkumandang di iphone Mia bernandakan ada panggilan masuk . Tertera nama " Mama " .

"Assalamualaikum , helo mama " sapa Mia kepada Datin Zaiton .

"Waalaikumussalam , haa Mia kamu kat mana ni ? Jangan cakap kat mama yang kamu terlepas flight lagi " jerkah Datin Zaiton pada anak daranya .

"Hishhh , mama ni berletar je tahu . Mia dalam flight dah ni . Kejap lagi gerak la p London . Tadi pun mujur Mah Zah kejutkan Mia banyak kali . Mia terlajak tidur . Kalau tak hurmm terlepas flight lagi jawabnya .

"Kamu ni kan Mia ! Sejak cuti semester ni asyik bangun lambat je . Tak baik anak dara bangun lambat , nanti rezeki tak masuk . " balas Datin Zaiton

"Ye lah mama . Mia tahu . Okay la mama flight nak gerak dah rasanya . Mia dah tukar mode flight dah ni . Nanti sampai sana Mia kol , nanti mama and papa jemput Mia kat airport k . " jawab Mia .

"Okay lah . Nanti apa apa hal telefon mama ye sayang . Take care sayang . Love u . Assalamualaikum "

"Okay mama . Love u too . Waalaikumussalam " jawab Mia lalu mematikan panggilan dan mengambil novelnya .

Setelah menukarkan mode iphone kepada mode flight , Mia pun membetul kan kedudukan kerusi supaya lebih selesa nanti . Dalam masa yang sana seorang lelaki sedang menyimpan beg lalu duduk disebelah Mia . Mia malas nak ambil tahu siapa lelaki itu lalu mengambil novel yang dipegang lalu menyambung bacaannya .

Lelaki disebelah Mia asyik menaip di laptopnya dan Mia pula asyik membaca novel . Keadaan berterusan sampai Mia tertidur sampai memegang novel yang bertajuk " Takdir Itu Milikku " karya novelis terkenal Siti Rosmizah .

Setelah hampir 2 jam tidur , akhirnya Mia terjaga . Dikerling lelaki sebelahnya " tak habis habis dengan laptop " kata Mia dalam diam .

"Excuse me , what did you say ? " balas lelaki sebelahnya . Mia perasan lelaki itu memalingkan badan nak memandangnya .

"Nothing , what you hear totolty not for you " jawab Mia sambil mata memandang ke luar jendela . Entah kenapa Mia tak mahu melihat wajah lelaki itu . Maybe lelaki mat saleh kot .

"Setelah puas memandang ke luar , Mia mulai bosan lalu membongkok kan badannya untuk membuka zip beg tangannya dan mengeluarkan hradphone miliknya lalu diletak di atas pehanya sementara mengezip begnya . Entah di mana silapnya headphone tiba tiba jatuh ke kaki lelaki mat saleh itu .

Jodoh Dilapangan TerbangWhere stories live. Discover now