MISI FIRDEE AQASYA

237 14 0
                                    

JHAZNARUL tercungap-cungap ketika sampai di tapak perkhemahan mereka. Wajahnya masih pucat tidak berdarah. Larian Jhaznarul telah mengejutkan semua orang. Malah kaum Hawa turut terbangun apabila terasa tapak perkhemahan mereka bergegar. Biji mata masing-masing tertancap ke arah Jhaznarul yang kelihatan tercungap cungap melepaskan lelah. Jhaznarul memegang kepala lututnya sambil berusaha untuk mengatur nafasnya agar kembali normal. Dia menarik nafasnya berkali-kali sebelum menghembuskan keluar. Mata rakan-rakannya masih tidak lepas dari menatap gelagat Jhaznarul yang mengundang kehairanan di sanubari masing-masing.

"Eh Risyam, kenapa dengan habib kau tu? Dia baru lepas dikejar hantu ke?" Nakal sekali Era Kasmiran bersuara.

"Hisy, mulut. Cuba jangan celopar sangat. Kita kat dalam hutan ni," marah Husnarisyam yang terasa dipersenda.

"Pergilah tanya habib kau kenapa dia berlari macam tu? Apa yang dia nampak?" gesa Nisrinah pula.

"Aku tak sedap hatilah. Cuba kau orang tengok muka Jhaz, pucat semacam aje." Zunika pula melahirkan rasa gelisah

yang mencengkam di lubuk sanubarinya.

"Kau tercegat apa lagi? Pergilah tanya. Ambil berat sikit tentang diri dia," ujar Aziham sambil menolak Husnarisyam

ke arah Jhaznarul.

"Habib, kenapa pucat semacam ni? Habib nampak apa?" tanya Husnarisyam. Dia terpaksa mengalah dengan kehendak rakan-rakannya.

"Haahlah Jhaz. Kau ni kenapa ya? Dahlah berlari laju, muka tu pulak pucat macam mayat," luah Syed Dahuri ingin

tahu. "Hisy, mayat-mayat jangan sebutlah dalam hutan ni. Kau ni Dahuri, mulut macam tong gas bocor. Suka hati dia aje nak cakap apa pun. Tak berlapik pulak tu." nasihat Zularman sambil menjegilkan matanya pada Syed Dahuri yang bermulut lancang. Syed Dahuri mengangkat jari telunjuk dan jari hantunya menandakan 'peace' pada Zularman.

"Maaf. Aku tak sengaja," pinta Syed Dahuri.

"Tak sengaja konon. Dah memang dasar mulut celopar tu memang tak boleh nak cover," tokok Khirulnizan pula cuba mengusik.

"Eh, dahlah. Kalau kau orang asyik bertengkar, macam mana kita nak tahu masalah Jhaz." Zunika yang tidak tahan

dengan sikap kaum Adam itu terus mematikan usikan yang semakin berlanjutan.

"Jhaz, ada apa-apa yang kau nak beritahu kami?" Tanya Aziham menumpu semula pandangannya ke arah Jhaznarul.

Jhaznarul menarik nafasnya dalam-dalam dan panjangpanjang sebelum menghela keluar semula. Beberapa kali juga

Jhaznarul berkelakuan begitu sehingga rasa kehairanan di hati rakan-rakannya membusung dengan agak parah. Entah apalah yang telah Jhaznarul lalui sebentar tadi.

"Habib, kenapa diam aje ni? Cakaplah pada kami. Apa yang habib nampak? Ada sesuatu yang terjadi pada habib?"

gesa Husnarisyam setelah pertanyaan tadi tidak dijawab.

"Tak...tak ada apa-apa. Kau orang masuk tidur dululah." Jhaznarul cuba mengelak dari terus disoal bertalu-talu. Diukirkan senyuman walaupun kelihatan seperti terpaksa. Tidak lama kemudian, Jhaznarul mengambil wuduk dengan air kosong yang masih bersisa di dalam teko. Kemudian, dia masuk ke dalam khemah sambil melagukan ayat-ayat suci al-Quran tanpa menghiraukan rakan-rakannya yang masih tercengang dengan perubahan sikapnya sebentar tadi.

"Peliklah sikap Jhaz, kau orang tak rasa begitu ke?" soal Era Kasmiran, ingin tahu apa yang difikirkan rakan-rakannya.

"Aku rasa, pasti ada sesuatu yang dah berlaku pada Jhaz. Kalau tak, dia tak mungkin ketakutan macam tu. Riak muka

Kubur BernyawaWhere stories live. Discover now