Bunyi bising menerpa lagi ke ruang telinga irfan. Masuk hari ini suda seminggu dia diganggu bunyi2 yg memang hanya tuhan saja la tau macam mna bingitnya.
Sekejap perabot bagai kena pindah2. Sekejap macam kanak2 seronok bermain guli. Kadang macam bunyi duit syiling jatuh kelantai dalam kuantiti yg banyak.
Ibu irfan pernah bagitau, bunyi2 mcm ni selalu rumah ada gangguan. Tapi ini Irfan. Dia mana nak percaya benda2 macam ni. Bagi dia hantu tu tak wujud. Kalau jin tuh dia percaya la.
Nak dijadikan cerita si Irfan ni dah dekat sebulan berteduh di rumah flat 8 tingkat itu. Rumahnya ditingkat 4. Masa awal2 dia berpindah dulu ada lah sorang uncle cina tegur dia yg tengah sibuk nak alihkan barang2 miliknya dari dalam lif.
"Boy. U baru pindah ah?"
Tanya si uncle berbangsa cina diselangselikan dengan logat bahasa cina yg amat pekat. Si uncle yg memakai seluar pendek kaler coklat dan tshirt putih pagoda itu mengepit surat khabar cina erat di celah ketiaknya. Smbil jari si uncle ralit menekan butang buka pada lif untuk memberi laluan buat irfan mengeluarkan brang2nya.
"Ya uncle. Baru mau masuk rumah. Uncle pnya rumah sini tingkat juga ke?"
Tanya irfan berbasa basi.
"No la. My son tinggal sini. Saye dtg tgk2 die saje. Tpi ah, ini number 4 tak bagus punya ow. Itu 4 ah, mati. Eh saye turun dulu ah. Bye2"
Lantas lif tertutup rapat. Ifran hanya kaku. Dipandang kosong pintu lif yg da tertutup itu. 'Si uncle ni org tak habis ckp lagi dia da tutup.' Dia mengomel.
Berbalik kepada cerita awal tadi. Pasal bunyi tuh. Malam tuh irfan betul2 rasa tergangu. Dala beberapa hari kebelakangan ni dia tak dpt tidur yg cukup sebab kerja yg belambak. Tup2 kena kacau bunyi bising plak. Mana dia tak menyirap. Ye dak?
Irfan duduk dibirai katil sambil meraup wajahnya dgn kedua tapak tgn. Rasa geram dah membuak2. Dia sarungkan tshirt dan seluar bola yg tersidai kat hujung katil.
Lantas dgn langkah laju dia mendaki tangga menuju kerumah tingkat atas yg sedari tdi bisinggg je kejenya. Irfan rasa dia da hilang rasa hormat masa tuh. Di ketuknya berkali2 pintu rumah.
"Woi setan! Kau suruh anak kau tuh berhenti main ! Sakit telinga dgr dia memekak!"
Irfan menjerit di hadapan pintu rumah. Seraya itu pintu di ketuk kuat lagi. Selang beberapa saat. Seorang perempuan berkain batik dan bertshirt hitam membuka pintu. Mukanya serius berdiri memandang irfan tak berkutik.
"Maaf dik. Anak akak ni susah nak tidur malam. Tuh yg akak biar dia main sampai penat."
Tutur kata yg cool je. Mcam anak dia tak buat masalah langsung. Irfan terkedu. 'Haihsss perempuan plak. Kalau bapak budak tu yg kuar memang aku bg penumbuk sulung aku da tdi' irfan mengomel lagi.
"Er kak.." Belum sempat irfan menghabiskan kata, dua biji objek berbentuk bulat tergoleng mengena pda hujung kaki irfan. Irfan pandang sekilas kemudian kepala diangkat semula memandang kakak berbaju hitam td.
"Takpela kak. Pesan kat anak tu main jgn buas sgt. Sye ni perlu tidur gak kak. Assalammualaikum "
Irfan berpaling. Saat dia nak mengorak langkah menuruni anak tangga. Kakak berbaju hitam td menengurnya. Sambil tgn si kakak berbaju hitam td dikeluarkan melalui lubang2 kecil pada pintu pagar. Telapak tangannya di tadahkan.
"Kalau ye pun nak balik. Bole tolong kutip dan bagi akak balik mata anak akak?"
Irfan masi membelakang. Dia cuak. 'Mata ape plak ni -.-' dia tunduk. Di hujung kaki dua objek bulat memandang kearah irfan. Bulat macam guli. Tp ini bulat besar sikit. Ifran capai kedua-dua guli -look a like- tuh. Dia amati betul2 'mata amende. Guli la ni. Akak ni saja je' irfan bermonolog lagi.
Tanpa berlengah dia kembali kehadapan pintu rumah akak baju hitam td. Dihulurkan dua biji guli td. Kakak itu tersenyum.
"Terima kasih dik." Sambil dua biji guli td masi d atas telapak tgn kakak baju hitam tuh irfan hanya mengangguk beberapa kali sebelum dua biji guli tadi bagai ada kelopak mata dan perlahan2 kelopak mata itu terbuka. Irfan melopong. Peluh sejuk dah mengalir laju da dekat dahi. Macam air terjun dahh.
Seorang budak dalam lingkungan 6 tahun berlari keluar mendapatkan kakak baju hitam td. Dgn pantas budak tuh mengambil dua biji mata td dan dimasukkan kedalam lubang mata. Bila dia da pasang. Dia pandang irfan.
"TERIMA KASIH BANG."