kisah malam 1

93 23 6
                                    

Aku merayau-rayau ditengah-tengah kotaraya, mencari... 'Makanan'. Di jalan belakang deretan bangunan kedai-kedai yang telah ditutup. Mataku meliar.

Ahh.

Itu dia.

Kegemaranku.

Dia berjalan laju. Kau fikir boleh terlepas dari pandangan mataku?

Takdirmu menanti dalam perutku.

Langkahnya semakin pantas. Menyedari kehadiranku. Malang bagi dia, aku lebih pantas.

Laluannya aku hadang. Mataku galak bersinar dalam kegelapan. Aku tersenyum, menampakkan gigi taringku. Lidah menjilat membasahi bibir.

Ahh, perutku berkeroncong lapar.

Makan dulu!

Ngap!

Dia masih bergerak, meronta dalam mulutku. Gigitan aku pada lehernya semakin kuat dan, dia semakin lemah. Tak bergerak.

Seluruh tubuhnya aku telan sedikit demi sedikit. Sedap. Walaupun usianya aku kira masih belum matang. Tahap anak-anak kecil.

Tapi apakan daya. Itu makananku. Lumrah alam.

Aku berjalan lagi. Mencari makanan atau pun tempat untuk beradu.

Hidungku tercium satu bau.

Bau yang paling aku benci.

Bau hujan.

Hujan dah nak turun.

Berlari aku mencari tempat teduh. Nasib baik aku sempat makan. Kalau hujan lebat tak berhenti, kelaparan lagi aku.

Aku perlu ke seberang. Dan aku melintas tanpa lihat kiri kanan.

Skreeeeeeettttt......

"Miauuuuuuu!"

... Mungkin begini rasanya mati... 
... Terasa darah merah mengalir membasahi buluku yang hitam...

Aku terasa tubuh ku diangkat.

PredatorWhere stories live. Discover now