Bab 1

47 2 0
                                    

Nur Erina Lysha binti Dato' Khairul siapa yang tidak mengenalinya..Erina atau nama singkatannya ialah Reen seorang gadis yang ganas dan garang tapi adakalanya mood dia menjadi seorang yang periang dan peramah..Reen mempunyai 4 orang sahabat iaitu Zety,Sofea,Innas,dan Syahirah..Reen mengenali mereka ketika Reen bersekolah di Kedah Darul Aman..Reen dan rakan-rakannya menyambung pelajaran mereka di Universiti Malaya..Mereka tidak mengambil bidang yang sama..Reen mengambil bidang perakaunan,Zety mengambil bidang undang-undang,Sofea mengambil bidang ekonomi,manakala Innas dan Syahirah mengambil bidang pereka fesyen..Reen suka berkawan dengan mereka berempat kerana mereka mempunyai watak yang sukar dijangka..Zety atau nama penuhnya Nur Zety Umaira binti Tengku Idrus,dia seorang yang memahami dan dia juga seorang yang baik hati budinya..Sofea atau dikenali sebagai Nur Sofea Najwa binti Dato' Hisyam,dia seorang yang baran dan seorang yang sukar dijangka..Innas atau namanya Nur Innas Sofeah binti Dato' Suhaimi,dia seorang yang sangatlahh lembut hatinya tetapi apabila kuda belangnya naik berang ia boleh membuatkan semua benda menjadi huru-hara...Yang terakhir ialah Syahirah ataupun nama penuhnya ialah Syarifah Nur Syahirah binti Sheikh Kamarul,seorang yang pendiam dan sukar difahaminya..Orang yang hanya boleh memahaminya hanyalahh Reen dan Innas..Mereka tinggal di dalam rumah sewa yang berdekatan dengan universiti...Mereka berjiran dengan pelajar lelaki yang sangatlah 'annoying' iaitu Faiz,Fahmi,Aiman,Idham,Syamim dan Azam..Reen sangatlah sakit hati apabila dia dapat tahu mereka berjiran sejak sem pertama lagi...

Sem 2
Reen bangun dari tidurnya dan melihat kearah jam loceng heloo Kittynya menunjukkan pukul 7 pagi..Reen mandi dan bersiap untuk ke kelasnya.Sedang Reen bersiap pintu biliknya diketuk..
"Masuk je la..Tak kunci.."kata Reen dan pintu biliknya dibuka dan dia melihat Zety yang sudah bersiap dengan baju kemeja kotak dan shawl hitam..
"Wei kau dah siap belum?"tanya Zety
"Ye kejap sikit lagi ni..ermm..Okay dah jum.."balas Reen..Reen hanya memakai skirt labuh berwarna biru tua dan kemeja bewarna putih..Dikenakan juga tudung crepenya yang bewarna biru tua..Reen jalan menghampiri Zety dan mereka turun untuk sarapan..Hari ini Sofea tiada class jadi dia dengan sukarelanya menjadi chef pada hari itu..
"Haa turun pun..Meh makan aku nasi goreng cili padi ayam untuk korang.."kata Sofea setelah dia melihat rakannya itu turun..Reen sudah tersenyum hingga ke telinga..Nasi goreng kegemaran dia..Reen berlari anak menuju ke meja dan dia terus mencedok nasi goreng itu ke pinggannya..Reen makan dengan penuh berselera..
"Wei Fea bekalkan aku nasi goreng ni..Aku nak bawa pergi U"kata Reen keoada Sofea..Sofea hanya mengangguk dan berlalu ke dapur semula untuk membekalkan Reen nasi gorengnya..Setelah selesai makan Reen dan Zety pergi ke universiti menaiki kereta sport Reen..Reen memarking keretanya bersebelahan dengan kereta Innas..Reen keluar dari perut keretanya dan terus menuju ke classnya yan bakal bermula sebentar lagi..Ketika Reen sedang leka bermain Clash of Clan sambil menuju ke classnya,dia telah dilanggar dengan kuat oleh seseorang yang menyebabkan telefon Reen terlepas dari pegangannya dan jatuh ke bumi..
"Ohh tidak..My phone.."Reen berkata agak kuat..Lelaki yang terjatuh tadi bangun dan pergi ke arah Reen untuk meminta maaf..
"Miss i'm so sorry..It was an excident..I know its my fault..Are you okay miss??"kata lelaki itu..Reen mula berang dia memandang lelaki itu dan terus menjerkahnya
"Sorry kepala kau..Kau tengok phone aku dah pecah..Kau nak ganti ke hah..!!"balas Reen menujukkan telefon Iphone 7s nya yang sudah pecah.."Dekat sisi kaki lima bukannya padang kau nak berlari sesuka hati kau...Urghh!!!!Kau jangan tunjuk muka kau lagi dekat depan aku..Aku nampak muka kau siap kau!!"Reen berlalu dari situ dengan muka bengang..Reen masuk ke class dengan muka yang merah menyala...Prof Junaidi tidak memarahi Reen kerana dia tahu apabila muka Reen sudah begitu bermakna dia lambat bersebab..Reen duduk di satu sudut yang jauh dari rakan sekelasnya..Dia takut mereka akan kena tempiasnya..Pintu kuliah dibuka dan muncul dua orang lelaki dan mereka masuk diiringi oleh pengarah universiti iaitu Prof Munirah..
"Okay class hari ni kamu semua mendapat kenalan baharu...Reen terpandang salah seorang lelaki disitu yang memakai baju kemeja biru yang lengan dilipat sedikit..Reen memerhatikan lelaki itu betul-betul dan dia terus berdiri
"Aqmal!!"jerit Reen..Seluruh kelas memandangnya..Aqmal menoleh dan dia tersenyum gembira
"Wei Reen!!"balas Aqmal
"Erkk...Kamu berdua dah kenal ke??"tanya Prof Munirah
"Gila tak kenal Prof..Dia cousin saya.."balas Reen..Seluruh class memahami situasi itu..Aqmal terus mengambil tempat duduk bersebelahan dengan Reen..Mereka bersalaman dan mereka terus fokus pada pembelajaran..Reen perasan yang Aqmal curi-curi memandang dirinya..Reen buat tak tahu sahaja..Selesai sahaja class Reen berlalu ke cafe dan terus mencari Zety..
"Amboi laju jalan nak jumpa pakwe ke??"tanya Aqmal Reen memandang sekilas dan menjawab
"Tak da maknanya aku nak cari pakwe.."Reen terlihat Zety dan terus menuju ke arah Zety,Innas dan Syahirah yang sedang minum..Reen duduk disebelah Zety..Aqmal duduk disebelah Reen dengan muka tak tahu malunya..
"Ehem..Ehemm..Sape tu Reen? Boyfriend baru ke??"tanya Innas
"Tak da makna mamat ni nak jadi boyfriend aku..Dia cousin aku lah bijak..."Reen balas..Innas hanya mengangguk"Nama dia Aqmal sama umur dengan kita tapi dia baru sem 1..Sama class dengan aku.."terang Reen lagi..Sedang mereka asyik berbual mereka tidak perasan ada sepasang mata sedang memerhatikan mereka...✌

Yang  Datang SendiriTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang