gelabah

17 0 0
                                    

Angin-angin sepoi-sepoi bahasa,Mirulslav berdiri di tepi tingkap biliknya. Lagu Drown dari band Bring Me The Horizon berkumadang.

Dia lihat kawasan rumahnya itu sunyi dia hairan selalunya petang-petang macam gini selalu budak-budak Pantai Frombork bermain dikawasan rumahnya. Kali ini tiada. Tiada seorang pon di kasawan rumahnya itu.

"Meow moew... purr purr"

Janggut datang sambil mengesel dikaki Mirulslav.

"Engkau lapar ke?"

"Meow"

Mirulslav turun ke dapur menyiapkan makanan Janggut. Tangkas Janggut datang lalu melahap serupa 10 hari tidak makan. Aneh jugak kerana Mirulslav tak pernah miss bagi makanan ke kucing kesayangan dia tu.

Biarkan dia dengan makanan dia tu.

'Tup tup tup tup!'

Pintu rumah Mirulslav di ketuk kuat,kuat dan kuat hal ini lagi aneh bagi Mirulslav.

Tidak pernah pintu rumahnya di ketuk.

'Tup tup tup tup tup!'

"Siapa itu?"

"Awak,awak buka pintu sekejap boleh? Lekas awak lekas!"

Mirulalav tersentak. Suara perempuan yang menjawab tanpa banyak bicara Mirulslav terus membuka pintu.

Seorang gadis yang cantik kulit perang rambut berwarna hitam pekat menerpa masuk dengan keadaan kelam-kabut.

Hup hap hup hap

"Kenapa ni awak,apa yang dah berlaku?"

Muka Anna begitu pucat rambut serabai didepan matanya ada Mirulslav sorang.

"Awak kene tolong saya,emergency niii"

"Rumah awak terbakar ke?"

"Tak rumah saya tak ada air. Ingat nak tumpang mandi rumah awak. Bil air saya lupa bayar lah.

**********

Macam biasa setiap pagi Mirulslav akan buat sarapan yang simple. Telur hancur dan 2 batang sosej serta secawan teh tanpa gula.

Dicelah ketiaknya ada satu surat khabar diletaknya atas meja lalu membuka halaman pertama sambil hirup air teh tanpa gula.

23,08,1986

Kejadian kes bunuh seorang gadis di pantai Frombork Poland bukan motif balas dendam. Ekoran itu pihak forensik mengesahkan mangsa Anna Bte Mujib mati lemas. Kes ditutup- Sorianti Marianti Dora,wartawan Polandtv.blogspot.com

Mirulzlav tenang menghirup air teh tanpa gula sambil senyum sinis.

TAMAT!

Hikayat MirulslavWhere stories live. Discover now