Budak Hijau

164 6 1
                                    

Bukan mak kau hijau ya tapi budak hijau. Hehe. Cerita ni penulis dapat dari ayah penulis sendiri. Kejadian ni terjadi dekat Bedong Kedah.

Ayah penulis anak sulung dari 7 beradik jadi memang kerja kedai makan tolong mak ayah beliau dan selalu balik bila dah senja nak ke maghrib.

Satu hari masa ayah penulis kayuh basikal macam biasa masa senja tu ayah penulis dah rasa lain sangat. Rasa macam pelik sebab kawasan kampung macam sunyi kalau tak mesti ramai lagi budak-budak sibuk main permainan dekat kawasan tanah lapang ke simpang rumah ayah penulis. Ayah penulis buat tak endah sambil fikir mungkin ada ceramah dekat surau kampung sebelah tu yang budak-budak siap awai nak ikut sekali.

Sampai dekat simpang nak masuk rumah ayah penulis tu, ayah penulis nampak macam ada seorang budak lelaki tak pakai baju ( kira half naked lah ) berdiri diam tegak dekat situ. Ayah penulis rasa macam nak tegur jadi ayah penulis berhentikan basikal dan tegur budak tu.

" Adik nak pergi mana ? Dok mana ? Tak pernah nampak pun sebelum ni."

Diam.

"Duduk mana ? Dah maghrib meh la abang hantar balik."

Diam.

Sebabkan budak tu diam sambil tunduk tak pandang muka ayah penulis jadi ayah penulis bagitau dia memang rasa bebai jugak sebab diam takmau cakap apa dah tak pandang muka.

Ayah penulis tanya lagi " Adik, takyah takut abang bukan hantu, bukan nak buat apa-apa dekat adik, meh lah abang hantar adik balik".

Lepas ayah penulis cakap macam tu budak tu panggung kepala dia dan pandang ayah penulis sambil renyih sikit-sikit. Bila makin besar dia renyih makin serlah gigi taring dua batang dia, mata merah dan ayah penulis perasan badan budak tu macam berubah hijau.

Ayah penulis kata dia chill lagi sebab kalau lari terus takut jadi lain so ayah penulis cakap lagi "Takpe adik, abang jalan dulu lah ya".

Ayah penulis tak tunggu lama habis dia cakap macamtu dia kayuh basikal sampai macam nak tercabut lah pedal basikal tu katanya. Ayah penulis bagitau yang dia memang dah tak tengok belakang. Cuma dia dengar sayup-sayup bunyi gelak.

Macamtu lah ceritanya si budak hijau tu. Serius masa ayah penulis cerita memang rasa lawak tapi bila sekarang penulis balik kampung dan tengok tempat kejadian yang dah berpuluh tahun jadi tu rasa cuak jugak. Haih. Manalah nak tau tetiba budak hijau muncul semula kan.

Creepy StoryWhere stories live. Discover now