Recenze 2/1 - Záležitost s Duchem od ManalaHope

1K 49 10
                                    

Přišel část na druhou recenzi z naší první série. Je jí tato fantasy kniha, která má na kontě umístění ve Fantasy na 1. příčce.

1) Název, námět

Tak tohle mě velmi nemile překvapilo. To slovo záležitost se spíš hodí na nějakou krátkou povídku, kde název nemusí být nijak promyšlený. Je to jako kdybyste viděli knihu v žánru romance s názvem Příběh o lásce.

Známka: 3+

2) Cover

Nemám co vytknout. Odpovídá žánru a jistě i představě autorky.

Známka: 1

3) Popisek

Popisek je v pořádku, navodí atmosféru, čtenáře naláká.

Známka: 1

4) Gramatika

Tady musím pochválit. Našla jsem jen opravdu minimum chybiček - většinou se jednalo o interpunkci nebo špatné oddělení přímé řeči, ale bylo to jen opravdu výjimečně.

Známka: 1-

5) Styl psaní, čtivost

Nedalo by se říct, že je zde něco špatně, ale mně přišel příběh trochu bez chuti a nezáživný. Ano, co se týče těch formálních a věcných podstat, vše je správně. Ale mně přišly některé pasáže příliš tuctové. Jako například scéna, kde se poprvé s duchem setká. Její pocity a myšlenky... tak trochu jsem to čekala a zklamalo mě, jak se autorka těchto chvil ujala. Celkově je ale styl v pořádku, je to čitelné, nejsou zde pasáže, které by člověk musel doslova přeskočit a jít dál. Jen u přímé řeči, hlavně mezi hrdinkou a duchem se vždycky za jednou větou přímé řeči skrývali občas i tři věty "za" - ty jsem přeskakovala.

Známka: 2

6) Kapitoly

Vše je v pořádku. Autorka si kapitoly pojmenovala podle děje - velmi stručně a trefně. Délka je v pořádku.

Známka: 1

7) Postavy

Bohužel, znovu musím použít slova tuctový a ohraný, která jsou pro tento příběh klíčový. Nyní si vezmu na mušku tři postavy: hlavní hrdinku Chelsea, tetičku Ellen a Ducha (omlouvám se, ale mně se toto označení infantilně líbí, hihi).

Chelsea mi možná maličko přijde, že nějakou výraznou osobnost nemá. Typická dívka v jejím věku. Není žádná barbie, ani odvážná drsňačka. Tetička Ellen je ta typická teta, která je výřečná a milá a je ve všech filmech. (Většinou je vídávám jako "tetičku z Ameriky"). A Duch? Mluví tou archaickou topornou řečí, přesně tak, jak jsem předpokládala. Všechny postavy jsou klišé. Jejich charaktery jsou předem dané. Někdo je už vymyslel dávno před tím, než si je do své knihy vybrala autorka. Bohužel tyto archetypy jsou hrozným lákadlem - zvlášť v určitých žánrech. Člověk pak mívá pocit, že k žánru patří, a proto je velmi těžké se od tohoto kýče odpoutat.

Známka: 3+

8) Příběh, zápletka

Bohužel, toto velmi souvisí s bodem 7. Nechci se opakovat, ale toto je prostě klišé. Ten příběh v podstatě neexistuje. Autorka si u mne žádala podrobnou recenzi, vysvětlím to tedy podrobně.

Začátek. Už začátek je jeden veliký, převeliký kýč. Nová škola. Proč musí taková obrovská hromada příběhu začít stěhováním a novou školou? Já vím, velmi to k tomu láká, protože vám to nabízí tolik možností - začnete s poznáváním postav, prostředím, máte možnost objevení nějaké zvláštní události... Nedělejte to.

A ten starý dům... Přijede do starého domu, který vypadá strašidelně, klišé. Čeká ji tam klasická upovídaná milá tetička, klišé. Potká ducha, který bude z minulosti a bude se chovat mile a mluvit archaicky, klišé. Klišé, klišé a zase klišé. Ten příběh není špatný. Celá kniha je vlastně dobrá. Má postavy? Má. Má dobrou gramatiku? Má. Má zápletku? Má. Je dobrá. Ale není výborná, i když by mohla.

Známka: 3

9) Celkový dojem z příběhu

Autorka má jistě talent na psaní jako takové, ale originalitu nenašla. Dokáže dobře popisovat situace i atmosféru, ale chytá se již předem daných "lajn" a to její knihu potápí ke dnu. Moje rada tedy zní: Vyjeď z kolejí a zapoj fantasii. Talent určitě máš.

Známka: 3+

10) CELKOVÁ ZNÁMKA

Rekapitulace

1) Námět: 3+

2) Cover: 1

3) Popisek: 1

4) Gramatiku: 1-

5) Styl psaní: 2

6) Kapitoly: 1

7) Postavy: 3+

8) Příběh: 3

9) Celkový dojem: 3

CELKOVÁ ZNÁMKA: 2,3

Druhá recenze je za námi, přiznávám, že tady jsem byla trochu ostřejší, a tak bych ráda slyšela vaši reakci. Trochu jsem se totiž zdráhala, jestli nejsem na autorky až moc krutá, ale pokud mi někdo dodá příběh k recenzi, mým úkolem je najít chyby, aby autorovi pomohli, od toho přeci recenze jsou.

Příště nás čeká Prodavač kamenů od Azerethii a já už se moc těším.

Děkuji vám za všechny hlasy, moc mě potěšilo, že se vám první recenze zalíbila a já doufám ve vaše ohlasy i nyní.

Přeji krásné dny,

Emm.

PS. Chystám takové malé tipy, které budu mezi recenzemi přidávat. Bude se jednat o ty nejběžnější chyby, které děláme a jak se jim vyvarovat. Snad se vám to zalíbí. :)







Příliš upřímné recenze [ZNOVU OTEVŘENO]Kde žijí příběhy. Začni objevovat