Aku Suke Kau! 4

172 9 0
                                    

Seminggu berlalu dengn terlalu cepat. Aku duduk di tepi tingkap sambil terkenang akan hari yang die berada di sisiku semasa aku menangis.

"Hoi!" Aduh kacau je aku tengah berangan ni. Aku memandang ke arah hani dengan pandangan tak puas hati. "Ha.. Berangan lah tu" teka izzatul. "Ishh ma..mane ade" tipuku. "Takyah nak tipu kiteorang hara qistina. Kiteorang dah kenal kau lame dah. Dah masak dengn perangai kau. Kau tengah berangankan firas kan?" aku hanya tersenyum kambing.

Skip

Aku baring di atas katil dan macam biase hobiku kuat berangan. Aku tersenyum sendiri.

"Hara!" Omaigash! Habis semue angan2 aku pergi jauh tingglkan aku.
"Ye ma!?" Aku menuruni tangga sambil menjawab sahutan ibuku.

"Ni ha ambil baju ni. Malam karang pakai kawan mama nak datang." Ibuku memberiku beg kertas. Aku membuka dan melihat ke dalam beg tersebut. "Ma? Like seriously? Hara kene pakai baju ni? Ma.. You know right that hara tak suke pakai baju camni? It's not suit with me" biar betul aku kene pakai baju ni jumpe kawan mama? No! I don't like it. "Takyah nak banyak alasan. Pakai je baju ni. Kalau tak pakai siap lah mama kerja kan." Aku mengeluh perlahan "fine"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Malam tu aku bersiap. Aku memakai baju yang mama beri kepadaku. Aku hanya melepaskan rambutku.

"Hara!" Okay mama dah panggil ni mesti kawan die dah sampai. Aku hanya menurun tanpa menyahut.

"Aw such a beutiful daughter. Cepat pergi sediakan meja makan kawan mama dah sampai tu" aku hanya mengangguk. Cantik? Aku rase kelakar adelah.

"Hahahaha" aku mendengar gelak tawa mama dan kawannya dari dapur. Aku menuju ke ruang tamu ingin menghidangkan minuman.

Aku meletakkan cawan kaca dengn berhati2 di meja kecil. "Ha Leha ni lah anak aku tu. Hara Qistina namanya" aku senyum manis dan menyalami tangan kawan mama ku yang di panggil Leha.

"Cantik betul anak kau ye. Nama pon cantik macam orang die sesuai" hahahha ni yang buat aku nak jadi kembang ni. Aku ingin menuju ke dapur tetapi auntie Leha melarang "eh jangn lah pegi. Duduk je sini ngn auntie, boleh jugak auntie kenalkan hara dengn anak auntie"

Aku hanya mengangguk dan duduk di sebelah mama. "Ha dah sampai pon anak auntie. Hara kenalkan ni lah Daniel" aku mengangkat muka ku yang sedang tunduk. Hampir gugur jantung aku di buatnya. "Firas?"

"Hara?" Aduh takkan die ni anak auntie Leha. "Eh kamu berdue dah kenal dah? Bagus lah kalau macam tu senang sikit nak bincang"

"Bincang ape ni?" Tanya aku dan firas serentak. "Sabar anak2 mama duduk dulu" aku hanya menurut ape yang auntie Leha suruh.

"Mama dengn auntie Leha dah sepakat nak kahwinkan kamu dengn daniel lepas habis spm nnti" hampir gugur jantungku. "What?! Ma?! Kenape tak bincang dulu?" Okay sekarang ni aku nak happy ke nak sedih aku pon taktau.

"Mama tengah bincang dengn kamu lah ni" rase macam nak pitam je. "Ma Daniel muda lagi lah, Daniel tak habis belajar lagi lah ma." Kini firas pula bersuare sejak tadi hanya mendiamkan diri. "Daniel lepas kamu kahwin dengn hara nnti kamu sambung lah belajar ape susah? Senang je kan?

" senang mama cakap? Mama tak faham lah" lantas firas bangun dan terus keluar dari rumah ku "Daniel! Daniel Firas!" Auntie Leha menjerit nama anaknya. "Mama, auntie.. Hara rase ape yang firas tu cakap betul. Kiteorang muda lagi" aku terus berlari menaiki tangga menuju ke bilik.

Sampai sahaje di dalam bilik aku kakiku hilang imbangan dan aku terjatuh dan menangis. Kenape aku menangis? Takkan sbb die taknak kawin ngn aku? Ergh boleh jadi gile kalau sbb tu. Nampak sangat yang die langsung takde hati ngn kau

Tuk tuk

Kelibat mama masuk ke dalam bilik ku. "Hara okay?" Nampak sangat ke yang aku ni tak okay? "Okay lah ma. Nape mama ingat hara tak okay?" Tipu ku "boleh tak hara tunaikan permintaan mama Kali ni je please lepas ni mama takkan mintak ape2 lagi kawin dengn Daniel firas ye?" Mama mula membuat muka sedih

"Maa tolong jangn paksa hara?" Aku merayu "please hara i'm begging you. Kalau mama dah takde nnti mama senang lah kat sane sbb anak mama dah kawin and dah ade orang jage sejuk je hati mama kat sane nnti" mama sudah mula menangis ni yang aku paling lemah ni, aku sudah mula menangis.

"Ma.. Jangn cakap macam tu please. Kalau mama takde nnti sape yang hara nak mengadu? Okay2 hara kawin ngn firas tapi please janji jangn tingglkan hara please" aku mengusap air mate mama yang semakin deras mengalir bak air terjun

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Hah?!" Firas terkejut dengn ape yang aku ceritakan. "Kenape kau terima?" Aku mendongak semasa memandang muka nya kerana die tunggu dariku. "Ishh diam sikit boleh tak awak ni? Mengalahkan microphone lah suare awak tu, okay saya kesian kat mama saya, die nangis lah saya taksanggup"

"Kau tau tk yang mama kau ngn mama aku pernah jadi juare teater? Lima Kali berturut2?" Aku membuat memek muka pelik "ape kene ngn kite?" Die mengetuk kepala ku dengn kertas yang di pegangnya dari tadi. "Asallah kau ni bengap sangat? Macam lah Dorang tak boleh berlakon ngn kite? Nangis2 tu semue?" Aduhh asal aku ni bengap? Ee aku menghentak kaki ku.

"Takyah nak hentak kaki sangat dah terlambat. Esok mak aku masuk minang" die terus berjalan meninggalkan aku. What?! Asal aku rase macam nak terlompat ni?! Aaaaaa!! Rase bahagie!

To be continued

Aku Suke Kau!Where stories live. Discover now