PIKEN MED BUKKETTENE

13 2 0
                                    

- En bukkett fioler takk!

Damen med filthatten rynket brynene og så seg omkring i blomstebutikken. Fioler, jo det skulle nok hennes datter like... Denne butikken her var ny, hun selv hadde aldri handlet her. Der, en bukkett hvite fioler ble lagt på disken. Ekspditrisen var en ung pike. Det mørke håret rakk henne til skuldrene og kinnene var uvanlig friske og røde. Aldri hadde hun sett en pike så glad over å faktisk arbeide. Hun ble stående lenge slik og for flau sammen da mannen bak i køen kremtet.
- Ja... Takk, da, mumlet hun og forsvant ut døren.

- Edith, kom hit er du snill. Den mørkhårdede piken forlot disken og bøyde seg over en kasse full av tulipaner.

- Tror du at du kunne binde disse opp i noen bukketter? Jeg tar over betjeningen. Janne, damen med gullrødt hår forklarte hvordan hun skulle gjøre det.

- Ta fem i hver og putt dem i vann. Prisen bestemmes senere.

Edith satte igang med arbeidet. Hun trivdes her, og var glad hun hadde fått seg en jobb. Da bedriften " Flowers Only" hadde flyttet hit, hadde hun ikke vært sen om å søke etter den ledige stillingen de hadde. Og tenk, hun hadde fått jobben.

Der, en bukkett ferdig. Hun hadde nå alltid hatt en forkjærlighet til blomster...

- Å, noen så nydelige bukketter. Kunne jeg fått en?

En ung pike pekte på tulipanene og smilte.

- Så klart. Edith rakte henne den. Janne glimtet med øynene. Edith passet inn her. Og selv syntes hun piken lignet en nyutsprungen rose. Jo, en rose...

Flere kom og handlet blomster den dagen, og ofte slo de av en prat med piken, Edith. Butikken hadde liksom fått en ny glød da denne piken hadde begynt der. Selv den gamle, lavmælte bestyreren hadde fått øynene opp.

- Endelig ferdig, sa Janne og strakk seg. Hun var støl etter alle de gavene hun måtte pakke inn. Nå var heldigvis dørene stengt.

- Om noen uker blir det nok enda hardere, og.... Janne tidde.

Edith smilte lettet og tok vesken sin.

- En kommer ikke så langt hvis en bare klager, tenk positivt.

Dermed forsvant hun ut døren og Janne ble stående igjen alene.

Hvem var denne Edith?

En pike som tok alle med storm...

Janne snudde seg og fikk øye på et sammenkrøllet ark. Uten noen nærmere ettertanke tok hun det opp, med lot det falle like raskt.

Det var nå ikke et helt vanlig ark...

Roses To YouWhere stories live. Discover now