Episod2
"Hani temankan eomma pergi market boleh?" tanya eommanya, Kim Soohyun. "Ahh...boleh!" jawab Hani laju. Hani segra mendaki tangga ke biliknya.
---
"Oii...buat apa tu" sergah Hani. Hani menyandarkan tepinya dibingkai pintu biliknya. Jimin yg sedang menunduk dibawah meja belajar Hani terhantuk kepala. "Appo...aku cari pen aku. Dia golek-golek masuk bilik kau" kta Jimin. Hani hanya menganggukkan kepala. "Dah jumpa belum" tanya Hani. "Ahah! Jumpa pun!" Jimin berorak dan sekali lagi keplnya terhantuk pada bucu meja. Hani seperti terkene rasa sakit yg Jimin alami."Auch..." Jimin berjalan keluar sambil memegang kepalanya. Apalah nasib kau Jimin? "Kurang dakwat punya pen! Sebab kau aku kepala aku terhantuk kat bucu meja. Sakit tau tak?" Jimin membebel pada pen tersebut. "Percaya cakap aku..kalau kau membebel kat pen tu dia takkan balas kot" sindir Hani yg masih dipintu biliknya. Jimin hanya memberi jelingan yang bermaksud 'diam ah kau' . Hani terus menutup pintu biliknya dan segera menukar baju.
---
Hani keluar dengan memakai baju tshirt hitam dengan kemeja labuh berkotak merah gelap dan short pants bersama dengan beg galas kecil berwarna hitam. Rambutnya diikat tepi."Eomma, kajja" kata Hani. Eommanya hanya menangguk. "Jimin, jaga rumah eah? Appa kamu pergi main golf" pesan eommanya pada Jimin. Jimin hanya mengangguk faham.
"Noona! Starbuck satu!" jerit Jimin dari dalam. Hani baru hendak menghidupkan kereta terus tergelincir mencium tempat duduk pemandu. Gilanya kuat suara manusia tu.
"Emmm...yelah! Tengoklah nanti" jawab Hani. Jimin berjalan kemuka pintu dan thumbs up pada Hani.
---
Super Market.Seprti biasa...pasti ramai orang yg berkunjung untuk membeli barang keperluan. Tak kira pagi, petang, siang, malam. Pasti ramai.
"Hani pergi amik troli kat sana" arah Soohyun kepada anak perempuannya. Hani segra mengambil troli yg dimaksukan.
"Mari kita pergi"
---
"Eomma nk masak apa" tanya Hani.
"Entahlah. Tapi rasa macam nak masak sup" kata eomma.
"Prfff...kata tak tau nak masak apa? Tapi kata nak sup" keluh Hani seorang diri sambil menyorong troli mengikut eommanya.
'Haih'
---
"Bosannya...bosannya...bosannya. Manalah eomma dengan Noona ni? Buat barang yg beli barang?" Jimin kebosanan bercampur dengan binggung. Lama jugak dia tunggu tapi masih lagi tidak kelihatan. Starbuck tu...entah ada ke tak?"Baik aku main video game...susah kalau nanti dorang balik...tv dikonker je" Jimin segera berlari anak kebiliknya. Kemudian dia turun dan segera menyambungkan wayar ke tv.
PLAY TIME!
---
"Lalala..." Xiumin menyanyi kecil sambil memakai tshirt diruang tamu. Noonanya baru saja habis mengemas didapur."Amboi...happynya. Nak pergi mana ni?" Hyerin bertanya.
"Adalah..." jawab Xiumin selamba. Dia membetulkan rambutnya dan memakai jam tangannya dihadapan cermin diruang tamu.
"Jangan balik lambat pulak...Baozi!" Hyerin berpesan. Baozi?
"Yah! Taulah" jerit Xiumin. Orang nk pakai kasut pun susah. Aissh!
---
"Hani amik tu, amik ni, amik tu lagi, tu pun, tu lagi" arah eomma. Hani pun pening. Amik tu, amik ni...sampai dia pun terlepas barang yg perlu diambil.
---"Mana Xiumin ni..." keluh Suho seorang dimeja coffee di cafe itu. "Apa kau..." Xiumin muncul tiba-tiba. "Hish kau ni!" Suho terkejut. "Buat aku terkejut je. Nasib aku tkde sakit jantung" bebel Suho. "Yah...yah...yah...Suho-shii! Diam sikit boleh tak? Membebel je...sama macam noona aku" kata Xiumin pula.
--
Pada masa yang sama...
Rumah Xiumin...Hyerin sedang lene tidur dihadapan tv yang terbuka. Orang tengok tv, dia tv tengok orang. "Haih...sapalah yg mengutuk aku ni...tiba-tiba je rasa gatal ni" katanya dengan mamai. Kemudian dia twngok jam. "Emm...huarghhh" Hyerin tidur semula.
---
"Light...light...light" Baekhyun menyanyi sambil berjalan towards Xiumin dan Suho."Yo! Channie, kenapa dengan Baekhyun" tanya Suho.
"Entah dia...dari tadi...light,light,light. Aku pun pening" balas Chanyeol sambil memandang pelik Baekhyun.
"Kai mana" tanya Xiumin. Kepalanya sudah seperti seekor ayam...terjenguk-jenguk mencari Kai.
"Apa kau nk!" Kai menyergah rakan-rakannya dengan gelak dihujung.
"Oii! Mak kau hitam!" Mereka melatah serentak. Muka Kai terus hilang senyuman yang sangat comel itu. "Sori...sori...sapa suruh sergah orang...kalau nk guna 'power' kau tu pun...agak-agaklah" nasihat Suho. Yang lain hanya gelak kecil. Kai menayangkan giginya dan menarik kerusi disebelah Baekhyun.
---
"Mak aiihh...ni nak beli barang dapur stok setahun ke apa" kata Hani terkejut. Serupa seperti iklan di tv kalau ada jualan murah. Barang sehingga berbukit didalam troli."Apa yg banyak? Cuba tengok balik...sapa punya barang yang banyak? Kamu ke eomma" kata eommanya.
"Hehehe...Hani..Hani' jawab Hani sambil senyum. Eommanya menganguk dan mencari lagi barang.
---30 minit kemudian---
"Habis pun shopping! Eomma, Hani nak pergi starbuck jap" kata Hani. "Yelah...jangan lambat sangat" kata Soohyun. Dia kebutik yg berdekatan.---STARBUCK COFFEE---
"Green tea, expresso, mocha blended" order Hani. Selepas mendapatkan order...dia duduk disalah satu meja di cafe itu.---boys situation---
"Ehh...Umin, tu Hani kan?" tanya Suho. Xiumin yang sedang menikmati expresso miliknya memandang Suho. "Mana hyung tau" tanya Xiumin. BaekYeolKai memandang Xiumin dan Suho dihadapan mereka."Tu...." Suho memuncungkan bibirnya kearah Hani yang sedang berjalan menuju ke kaunter. "Yeke? Tu Hani...gila cun" kata Kai. Semua memandang Kai. "Apa kau fikir hah" Baekhyun menunjal kepala Kai. "Appo..." aduh Kai. "Dah diamlah" Xiumin memerhati gadis itu.
"Rasanya Hani" kata Xiumin. Dia mengeluarkan iphone6s miliknya.
Xiumin menghantar mesej Whatsapp pada Hani.
Xiumin: kau dah balik ke
...
Hani: dah...sorry aku tk bagitahu kau
...
Xiumin: tkpelah...jumpa jom
...
Hani: kat mana
...
Xiumin: starbuck cafe?
...
Xiumin: tapi aku pun bawak kawan-kawan aku boleh tak
...
Hani: takpe...
...
Xiumin: sekarang kau pandang depan sebelah kiri
---
Hani menurut apa yang dikatakan Xiumin. Dia pandang depan sebelah kiri. Dia nampak Xiumin sedang menoleh kebelakang sambil wink padanya. Hani gelak kecil dan kearahnya.
---
"Annyeonghaseyo" sapa Hani sambil tunduk hormat. "Annyeong...Hani-ah. Duduklah" Baekhyun menarik kerusi untuk Hani."Kamsahamnida" Baekhyun hanya menayangkan senyuman petaknya.
---
"Mana Hani lepak ni?" keluh Soohyun. Manalah anak dara dia sorang tu.
--
Hot pink...hot pink...hot...i like the way pink it- EXID HOT PINKSoohyun menelefon Hani.
"Kejap eh...eomma telefon" mereka mengangguk dan Hani mengangkat telefonnya.
'Hani kat Starbuck dengan kawan...haah. ye datanglah" Hani mematikan telefonnya.
"Nugu" tanya Chanyeol. "Eomma" jawab Hani ringkas.
YOU ARE READING
FALLEN' BESTIE [ XIUMIN ]
أدب الهواةXIUMIN & HANI Status:ONGOING Cover by @weirdcovermaker Genre: friendship love A fan story, about friendship between Xiumin and Hani.