Jalan lama

8K 190 30
                                    

Jam 2.28 minit pagi

"Aiyaaa pagi pagi buta begini pun lebuhraya jem ka?! Barang ni dah lah nak kena hantar sebelum jam 6 pagi." Kata ahmad sambil melihat kereta di kanan lori. Nak kata ada perayaan apa apa pun mustahil juga. Ahmad hairan sungguh.

Sedikit ruang di hadapan lori. Ahmad menggerakkan lori ke hadapan sedikit. Kakinya sakit asyik nenekan brek balik balik.
"Kan bagus kalau ada jalan shortcut ke" kata ahmad sambil mengeluh.

2.46 minit pagi

Ahmad ternampak satu signboard Jalan lama kelapa sawit di sebelah kiri. Tanpa ragu ragu ahmad terus memberikan signal kiri untuk masuk ke jalan lama itu.

Alangkah indah jika dirimu sentiasa~

Ahmad senang hati sungguh bila dia dah terlepas dari kesesakan lalu lintas.

2.56 minit pagi

"Aik bukan aku dah lalu ke jalan ni tadi? Ahmad baru perasan jalan lama yang dia lalu tidak ada simpang mana mana dan selok belok. Kiri kanan jalan lama semuanya kelapa sawit.

Tapi dia tak berapa kisah. "Jalan lama kan memang macam ni. Nama pun jalan lama"

3.03 minit pagi

Ahmad merasakan seram sejuk. Bulu romanya terus menegak. Dia merasakan lori yang dia pandu makin berat. "Hm tayar pancit kut. Mungkin aku kena try cek dulu tayar lori ni." Kata Ahmad dan terus memberhentikan lori di tepi jalan.

"Dub! Dub! Dub"

"Sial bunyi apa tu?!"

"Dub! Dub! Dub!"

"Aku tak takut dengan kau lah!" Ahmad terlepas cakap.

"Eh? Macam mana boleh aku berhenti sebelah kubur islam ni? Setahu aku tadi kelapa sawit?."

Ahmad ternampak seorang wanita berkebaya merah di sebelah nisan kayu. Wanita berkebaya merah tersenyum melihat Ahmad yang sedang cemas.

"Mampus aku!" Ahmad mencuba untuk menghidupkan enjin lori balik. Sedangkan Ahmad tak matikan enjin lori pun.

"La kenapa dia tanak start pulak! Start lah cepat. Aku tak tahan dekat sini!"

Ahmad terhenti sekejap memulas kunci lori. "Astaghfirullahalazim!" Di penjuru hadapan kanan lori, pocong berdiri tegak. Dalam 4 saat pocong itu tenung Ahmad dengan mukanya yang hangus terbakar dan kain kapan penuh dengan tanah.

"Aku minta maaf! Aku minta maaf! Kata Ahmad sambil menangis ketakutan.

Dengan tiba tibanya enjin lori terus hidup. Ahmad dengan pantasnya terus beredar dari situ.

3.33 minit pagi

Rasa ketakutan yang masih ada dalam diri Ahmad membuatkan Ahmad memecut laju lori yang di pandunya.

"Alamakkkk!!!" Lori yang di pandu oleh Ahmad terbabas dan terlanggar pokok kelapa sawit apabila ternampak lembaga putih dengan rambut panjang di tengah jalan.










SeramMyWhere stories live. Discover now