Lily på bilden
~
Vi gick vidare under tystnad.
Jag tänkte på tjejen jag sett tidigare, så hemsk kunde hon inte vara. Jag kände igen mig i henne, jag hade varit lik henne innan jag blev tillsammans med Joel, han hade helt ändrat min syn på livet. Vanessa ändrades också en del, men inte lika mycket som mig, men vi skildes inte åt pga olika åsikter, vi skrattade mest bara bort det och gick och shoppade tillsammans. Åhh vad jag saknade Vanessa.
"Vad tänker du på?" Jade avbröt mina tankar.
"Min bästa vän, Vanessa, när jag blev tillsammans med Joel ändrades jag en hel del, Vanessa ändrades inte lika mycket, och vi hade olika åsikter om så mycket, men vi var ändå bästa vänner, jag saknar henne, massvis" svarade jag Jade.
Jade verkade sjunka in i sina egna tankar.
"Jag ska nog gå och ringa henne, vi ses" sa jag och gick upp mot rummet.När jag kom upp på rummet satte jag mig på fönsterbrädan och ringde Vanessa, hon svarade snabbt och jag log när jag hörde hennes röst.
"Vanessa!" Sa jag glatt, hon svarade med mitt namn precis lika glatt. Vi måste ha pratat i flera timmar för jag satt fortfatande på fönsterbrädan och pratade när Jade kom upp.
"Du, min rumskompis kom nu, så vi får höras senare, hälsa Joel, love you" sa jag och vi la på.
Jade såg på mig då hon bara hade förstått det sista jag sa.
"Det var min bästa vän, vi slutar alltid så" proterade jag innan Jade hunnit säga något.
"Jag tror dig, funderade bara på varför du alltid sitter på fönsterbrädan när jag kommer upp" skrattade hon.
Jag föll in i skrattet.
"Vet du hur mysigt det är, du borde testa" sa jag sen och satte telefonen på laddning. Sen satte jag mig i skräddarställning på sängen och såg på Jade.
"Berätta om den där tjejen för mig" säger jag.
"Vi brukade vara bra kompisar, jag antar att du har läst reglerna här.
I början så delade vi rum, vi bodde i samma korridor och vi var i princip oskiljaktiga. Vi följde inte direkt reglerna heller. En kväll då vi blev påkommna skyllde hon allt på mig och jag fick skulden. Jag tänkte inte ta emot straffet själv så jag kom på ett sätt att avslöja henne. Nu gör hon allt för att förstöra mitt liv" Jade sa det sista tyst.
Jag nickade bara, jag ville inte fråga om vad de hade gjort, men jag förstod att de inte var vänner.
"Är det bara därför som ni inte är vänner.
"Vi har väldigt olika åsikter om saker och ting också, eller ja, nu har vi det" svarade hon.
"Hon gick på Lily och Lexi en gång och anklagade dem för att göra livet surt för mig, så om någon säger att jag har gjort något, tro inte på det förrän du kollat upp det med mig" sa hon sen.
"Jag lovar" sa jag.Vi pratade lite mer om Sabrina som hon hette och om morgondagen, jag var så nervös. Sen sa vi godnatt, jag hade väldigt svårt att somna.
Jag skickade ett sms till Joel som troligtvis sov.
Men att Jade hade varit en sån som brutit mot regler kunde jag inte få in i mitt huvud.
YOU ARE READING
Flickinternatet
Short StoryNova som har sina bästa vänner och en underbar pojkvän hemma i Stockholm, Valletuna. Men vad händer när Nova måste flytta med sin mamma till sin mammas nya pojkvän som inte alls är snäll mot Nova och hon skickas till ett flickinternat inte bara lång...